Hazánk szomszédságában csíptek el egy száguldó meteort

2021 / 08 / 27 / Perei Dóra
Hazánk szomszédságában csíptek el egy száguldó meteort
"Shine bright like a diamond", énekelte Rihanna, ám ha dalba öntenénk, akkor erre az augusztusi történésre jobban illene a "Shine like a full moon" refrén, a Horvátország felett felvillanó objektum ugyanis teliholdként világította be a környéket.

Bár az égi jelenség 2021. augusztus tizennegyedikén történt, a horvát meteoritfigyelő hálózat (HMM) csak a napokban adott hírt arról, miszerint egy kisebb meteorit darabjaira hullott Fiume (Rijeka) felett.

Mondanunk sem kell, a meteorról és az azt követő villanásról készült fotók pillanatok alatt ellepték az internetet, így a horvát mellett a nemzetközi sajtó is felfigyelt az eseményre. Már csak azért is, mivel több meteorfigyelő kamera rögzítette, ahogy hajnali négy óra után alig pár perccel 92,7 kilométer magasan feltűnik, majd tizenhárom kilométer per másodperces sebességgel végighasítja az égboltot egy tűzgömb.

A meteorit nyolc másodperccel később, 23,2 kilométeres magasságban erős villanás kíséretében darabjaira hullott.

Dorian Bozicevic, a HMM munkatársát az ATV honlapján megjelent MTI közlemény idézi, miszerint az objektum pont akkor villant a legnagyobbat, amikor elhaladt Fiume fölött, és úgy ragyogott, akár a telihold.

Az égi jelenséget több szomszédos ország meteorfigyelő kamerája is rögzítette, többek között Szlovéniában és Olaszországban, sőt még Prágában, több mint ötszáz kilométerre a jelenség helyszínétől is észlelték.

(A címlapfotó illusztráció, forrása: Unsplash/Vincentiu_Solomon)

Tizenhatezer fényévnyi hosszúságot meghaladó gáztömeget találtak A Macskafarok egy óriási, gáz halmazállapotú rendszer a Tejútrendszer külső részén, melynek több tulajdonsága is szokatlan.

Hamarabb érkezhet talajminta a Földre a Mars holdjáról, mint a Marsról Tíz gramm Phobosról származó kőzet ér Földet 2029-ben a Japán Űrügynökség tervei szerint.

Úgy néz ki megtalálták az aszteroidát, ami a dinoszauruszok vesztét okozta Az aszteroida becsült átmérője 9,6 kilométer, coloradói kutatók szerint pedig ilyen objektumok 250 millió évente egyszer kerülnek ütközőpályára a Földdel.