A Hermeus a világ leggyorsabb újrafelhasználható hiperszonikus repülőgépét tervezi létrehozni, amelyet katonai célokra és utasszállításra is szánnak. A Quarterhorse névre keresztelt jármű egyedi meghajtása miatt nem lesz rá szükség, hogy hordozórepülőgép emelje majd a magasba, mint ahogy a NASA gépei esetében történt.
A NASA hiperszonikus repülőgépe, a Hyper-X (X-43A) 2009 november 16-án döntötte meg a levegőbeszívásos technikával működő sugárhajtású repülőgépek sebességrekordját, mikor 9.6 Mach-ra sikerült gyorsulnia, azonban ehhez a teljesítményhez egy hordozórepülőgép és egy rakéta segítette hozzá. A gépet egy B52-B, majd egy Pegasus rakéta vitte fel 33 223 méteres magasságba, a saját scramjet hajtóműve ezután csak 10 másodpercig működött, mielőtt a jármű előre eltervezett módon a Csendes-óceánba zuhant. A kísérlet a Guinness Rekordok Könyvébe is bekerült, és, bár a NASA eredetileg 10 Mach sebességet tervezett elérni a géppel, de a technológia demonstrálására, valamint a NASA leírása szerint "egy ígéretes, de nem bizonyított koncepció valóra váltásának" céljára így is tökéletesen megfelelt.
Később, a hiperszonikus gépek további fejlesztésének során, 2010 májusában az X-51A a korábbi tesztekhez hasonlóan egy B-52-esen utazott 15 000 méter magasságig, majd onnan a Hadsereg szilárd hatóanyagú gyorsítórakétájának segítségével haladt tovább, amíg el nem érte a Mach 4.8-as sebességet. Csak ekkor indította be SJY61 scramjet hajtóművét, amivel Mach 5-re, vagyis több mint 6000 km/h-ás végsebességre gyorsult.
A Hermeus korábbiaktól eltérő megoldása lehetővé tenné, hogy az első és második fázist kihagyják, vagyis a szállítórepülő és a rakéta gyorsító hatása nélkül is működjön a hiperszonikus gép, ehhez a cég kombinált motort alkalmaz, ami egy normál turbóventilátoros és egy tolósugaras hajtóműből áll. A Quarterhorse első, kezdetleges prototípusának múlt heti bemutatóján a cég úgy döntött, hogy egy meglepetéssel is készül a közönség szórakoztatása érdekében és nem csak a repülőt leplezi le, hanem egyúttal a motor (ami még szintén nem a végső változat) működését is demonstrálja. A befektetők, kutatók, katonai és kormányzati tisztségviselők számára megtartott rendezvényen a hajtóművet maximum kapacitással, utánégetéssel együtt működtették, mivel, ahogy Skyler Shuford, a Hermeus műveleti igazgatója elmondta, a cég munkatársai "nagyon szeretnek tüzet gyújtani".
A prototípus azonban egyelőre még nem fogja a levegőben is hasznosítani a hajtómű képességeit, ugyanis ezt a modellt nem repüléshez tervezték, az elsődleges feladata magának a gyártási folyamatnak, a komplex rendszer összeállításának és a hardverelemeknek a demonstrálása. Annak ellenére, hogy a Quarterhorse még nem repül, a cég meglehetősen gyorsan halad a munkával: a gépet a tervek megszületésétől számítva négy hónap alatt építették meg, a hajtómű tesztelésére szolgáló létesítményt 33 nap alatt húzták fel, az első légi tesztet pedig már akár jövő év végén megtarthatják, legalábbis az Aviation International News értesülései szerint. Első körben pilóta nélküli gépeket hoznak majd létre, amelyekkel a meghajtás működőképességét tesztelik és amit később katonai célokra értékesítenek, de a legfontosabb célt csak ezután valósítják meg, mivel valamikor az évtized végére, vagy a 2030-as évek elejére már a személyszállító verziót tervezik bemutatni.
Arról, hogy milyen érzés lesz majd egy 5 Mach sebességgel haladó hiperszonikus repülőgéppel utazni a kontinensek között, AJ Piplica, a Hermeus vezérigazgatója számolt be a CNN-nek, elmondása szerint a jelenlegi gépek és a hiperszonikus változat között csak az utazás elején lehet majd különbséget tenni, mikor az utasok nem néhány másodpercig, hanem 10-12 percig érzik majd a gyorsulás hatását, ezután, 30 000 méter magasban már igazán sima és kellemes útra lehet számítani.
(Fotó: Hermeus)
További cikkek a témában:
Jövőre már szárnyalhat a Szexbomba, a hiperszonikus repülő
A kanadai vállalat gépét tényleg Sexbomb-nak nevezik, és már 2022-ben hasíthatja az eget, hogy tesztelje az űrrepülőkbe szánt hajtómű prototípusát.
Besült az amerikai hadsereg hiperszonikus fegyvertesztje
Az USA-nak a legutóbb nem jött össze, ami a két rivális nagyhatalomnak – Kínának és Oroszországnak – igen: hogy sikeresen teszteljen egy hiperszonikus fegyverrendszert.
Megmutatták a szuperszonikus gépet, ami az amerikai elnöki Boeinget fogja leváltani
Az amerikai légierő tavaly szeptemberben döntött arról, hogy az amerikai elnököt és alelnököt szállító Boeing 747-est a hangsebességnél gyorsabb gépekre cserélik, ennek jegyében pedig az elnöki légiközlekedési igazgatóság három céggel is szerződést kötött.