Homokvihar-hatástalanító felhőkarcolók és homokakkumulátorok a közel-kelet furcsa tervei között

2023 / 05 / 19 / Bobák Zsófia
Homokvihar-hatástalanító felhőkarcolók és homokakkumulátorok a közel-kelet furcsa tervei között
Dubaj nem utolsósorban extrém építészeti terveiről ismert: egy újabb különös projekt keretében a tomboló homokviharokat reguláznák meg.

Az Egyesült Arab Emírségek legnépesebb városa, Dubaj közel sem ragyogó nagyvárosként kezdte karrierjét, sokkal inkább a szükség vezette ide az ezen a környéken letelepedőket. A város ugyanis a 18. században még csak egy kis halászfalu volt, ahol elsősorban a gyöngyhalászatból igyekeztek megélni és meggazdagodni az emberek, akik számára nagy előnyt jelentett, hogy a település az Ázsia, Afrika és Európa közötti kereskedelmi utak mentén feküdt és a gyöngyökkel való kereskedésnek köszönhetően hamarosan felvirágzott a város is. Mára Dubaj neve egyre inkább egyet jelent a nagyratörő, sőt, extrém építészeti projektjekkel, amelyek közül nem mindegyik alakult ugyan a tervek szerint, de mégis több és több születik belőlük, így a Világ-szigeteket számos vízen lebegő városrész és különleges szárazföldi építmény is követheti az elkövetkező évtizedekben.

Egyike a legfurcsább, bár hasznosnak szánt épületeknek, amelyet az építészirodák terveztek, az a felhőkarcoló-komplexum, ami a területen gyakran feltámadó homokviharokat hivatott lecsillapítani és lakók szolgálatába állítani. Az Absorbent Sand Storm Skyscrapers multifunkcionális módon egyszerre több célra használható: lakóegységeknek, közösségi tereknek, irodáknak és laboratóriumoknak is helyet ad, miközben belső kialakításának köszönhetően folyamatosan szívja magába a homokot és energiát nyer ki belőle.

A módszer a következőképpen működik: az építmény belső üregeiben gyűjtik a szálló homokot és az üregeket bélelő szénszűrő betétekkel teszik őket ártalmatlanná, azaz az elektromosan töltött részecskéket semlegesítik. A homok ezután az alsó kivezetőnyíláson át újra a talajra kerül, de egy részük, ami túljutott az első állomáson, az üreg belsejében még egy filterbe kerül, majd onnan már a teljesen semlegesített, 'ártalmatlan' homokszemek jutnak ki a kültérbe.

Az épület előtti részén elhelyezve egy napkémény segíti elő a homoknak a felhőkarcoló irányába történő mozgatását: ez az egyszerű szerkezet a felmelegedő levegő áramlását használja ki a fűtésre vagy hűtésre, ebben az esetben pedig a homok felfelé (az üregek felé) való vezérlésére. A felszín alatt egy homokakkumulátor járul hozzá az energiaellátáshoz, aminek működése a magas olvadáspontú homok hőtároló képességén alapszik. Az akkumulátorhoz a filtereken keresztülhaladó, megtisztított szemcséket alkalmazzák. Az épület háta mögött az üregekből kiáramló levegő már sokkal tisztább és kevesebb szálló homokot tartalmaz, mint az épület előtt.

A tervezők számításai szerint a 190 méter magas Absorbent Sand Storm Skyscraperből összesen 25 példányt kellene felépíteni Dubaj főútja mellett ahhoz, hogy kellően hatékonyan tudják csökkenteni a homokviharok erejét és a megfelelő pozicionálással egymás hatását is erősítsék. A koncepció alapján a tornyok védelmi vonalat jelentenének a viharoknak az egész várost megbénító és a lakók számára egészségügyi problémákat okozó hatásával szemben és egyúttal kutatási központként is szolgálnának, ahol a homokviharok működését tanulmányozhatnák a tudósok, hogy többet megtudjanak a jelenségről.

Hogy a különleges felhőkarcolók végül valóban megépülnek-e, azt még nem lehet tudni, de a Kalbod Design Studiónak nem ez az egyetlen futurisztikus ötlete a város fejlesztésére, más jellegű tervekkel is előálltak már a környék arculatának megváltoztatására. A Dubai Healthcare City homokviharokkal dacoló tornyoknál is látványosabb építményei nem a szárazföldön, hanem a vízen lebegve várnák a látogatókat, akik többek között egészségügyi kezeléseket és terápiákat kaphatnának a létesítményben, miközben egy egészen zölden kialakított környezetben tölthetnék az időt. A városrészben olyannyira figyelnének a tiszta levegőre és környezetbarát működésre, hogy autóval nem is lehetne behajtani ide: csak a víz alatti utakon lehetne megközelíteni (elektromos járművekkel), majd különböző állomásoknál kiszállhatnának az utasok és a járműveket elhagyva léphetnének be a szigetre. A környezet teljes mértékben a gyalogosokra lenne optimalizálva, akik zöld környezetében tölthetnék az idejüket, miközben a tevékenységeiket végzik.

Dubajban az ehhez hasonló létesítményekre egyenként szükség is lehet, mivel a levegő minősége meglehetősen rossz: 2019-ben a PM2.5 részecskék átlagos koncentrációja 40.9 μg/m³ volt, ami már az érzékenyebb csoportok számára veszélyes tartományt jelenti és bőven túllépi a WHO által ajánlott 10 μg/m³-es határértéket. A légszennyezés egyik oka a személyes autóhasználat magas szintje, a városban minden 1000 emberre több mint 500 autó jut.

(Fotó: Kalbod Design Studio)


Brazíliában már a cápákban is van kokain
Brazíliában már a cápákban is van kokain
Ez az első eset, hogy szabadon élő cápákban sikerült kimutatni a kokain maradványanyagait – súlyosbítja a helyzetet, hogy az összes vizsgált állatban megtalálták a kábítószer nyomait.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.