Hoppá, elfelejtettünk valamit az elektromos töltőpontok kialakításánál

2021 / 05 / 12 / Rácz Tamás
Hoppá, elfelejtettünk valamit az elektromos töltőpontok kialakításánál
Egy elektromos Renault Masterrel nem probléma tankolni vagy megállni, ha van elég hely az út szélén. Na de tölteni! Az már kihívás!

Az autók szépen lassan elektromossá (és részben hidrogénüzeművé) válnak, ez ma már tisztán látszik. Ahogy az is tisztán látszik, hogy ez az átállás nem csak a személyautókra vonatkozik. Az viszont mintha még nem látszana elég tisztán az elektromos autó-töltő pontokat kiépítő cégek, önkormányzatok, üzletek számára, hogy a városi forgalomban emisszió szempontjából igen fontos, sokat szaladgáló nagy, fehér elektromos furgonokat is jó lenne majd töltögetni néha.

A Renault-nak történetesen van egy nagy, fehér elektromos furgonja: a Master ZE. Ez a kocsi még közel nem nevezhető a jövő tuti villany-kisteherautójának. Drága (18,4 millióról indul az árlista), akkumulátora kicsi (33 kWh-s), végsebessége csekély (100 km/h), töltési teljesítménye pedig mindössze 7,4 kW.


Renault Master ZE

Ez azt jelenti, hogy a vegyes használatban körülbelül 120 km-re tervezhető hatótáv leautózását 5-6 órányi töltés követi az újbóli teljes feltöltésig. Ennél persze reálisabb, hogy egy ilyen futárautóként, üzemi kiszállító- vagy beszerzőkocsiként városi-elővárosi forgalomban azért nagyon is használható kocsit napközben is töltsön időnként a sofőr, például amíg lerakodik, ebédel, adminisztrál és hasonlók.

Na de hol töltsön szegény?

A minap úgy alakult, hogy el kellett vinnem egy dolgot A-ból B-be, és akkora volt ez a dolog, hogy kellett hozzá egy hosszított Masternyi rakodótér. A Renault hazai importőrének pedig volt is egy ilyen tesztautója, amit szívesen ide is adtak pár napra - legalább megint ír róla valamit valaki. Hátha eddig nem hallott a kocsi létezéséről egy olyan vállalkozó, akinek van legalább 18 milliója villanyfurgonra és nem szereti az amúgy jóval bruttó tízmillió alatt megkapható dízeleket.

Sikeresen el is vittem a dolgot innen oda, de mivel az itt és az ott 90 kilométerre volt egymástól, meg kellett állnom feltölteni a kocsit visszaindulás előtt. Sőt: már odaindulás előtt is akartam tölteni egy köztöltőn, mert az utcai AC-oszlopokról 7,4, az otthoni konnektoromról meg csak 3,7 kW-tal tud tölteni az autó, tehát minden kWh, ami az akkuban van, komoly időmegtakarítással jár a későbbiekben. Így hát azt sütöttem ki, hogy hazafelé beállok a budaörsi IKEA parkolójába, ahol még ingyenes is az áram. Úgyis kell vennem egy szekrényt, amit el is tudok vinni a nagy fehér bálnával, másnap pedig B-ben az úticélomhoz közeli Aldi parkolójában az EON töltőjén csurgatom tele az elektromos tankot!


Töltöm a Mastert a budaörsi Ikeánál

Csak így fértem hozzá a töltőoszlophoz (egyébként a padkára való felkaptatást leszámítva szabályosan parkolok a Masterrel), a kocsival fizikailag nem lehetett beállni a kijelölt helyre, egyszerűen nem volt hely ráfordulni

Az Aldinál amúgy szépen kijelölt helyről is csúnyán kilóg a középhosszú fehér furgon

A probléma, amellyel szembesültem, jól látható a fenti képeken: a közepes tengelytávú, 6,22 méter hosszú elektromos Master egyszerűen nem fér el a töltőoszlopoknál kialakított parkolóhelyeken. Illetve elfér, de csak úgy magyarosan: egy kis kreativitással, a rendszerből szó szerint kilógva.

Kedves elektromos autó-töltő pontokat kiépítő cégek, önkormányzatok, üzletek - kérlek vegyétek figyelembe a következő töltőpontok kijelölésekor, hogy az élet nem áll meg öt méteren belül! Vannak nagyobb kocsik is az utakon, hatalmas számban, amelyek hamarosan leszoknak a gázolajról és szomjazni fogják az áramot. Hadd férjenek oda ők is az energiához: gondoljatok ezekre a járművekre is az újabb töltőpontok kialakításánál!

További cikkek a témában:

Miért nem lehet a töltőkábelt praktikusan feltekerni egy elektromos autóban, mint a porszívóban? Miért kell a sáros, koszos kábeleket kézzel feltekergetni és a csomagtartóba tenni a táskák, kabátok közé a legtöbb villanyautóban?

Jön az elektromos és az önvezető Volkswagen Transporter, még ha nem is ez lesz a neve A Volkswagen elektromos furgonja és kisbusza jövőre érkezik, az önvezető változatot 2025-re ígéri a cég.

Németországban már fejlesztik az utat, ami menet közben tölti az elektromos kamionokat A jövő autópályái alatt indukciós tekercsek generálják az áramot, a jövő kamionsofőrjei pedig diplomás értelmiségiek lesznek és távmunkában dolgoznak.

 


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Már repülhet is a fúziós űrhajtómű
Felével növeli meg a tolóerőt ez a régi-új technológia.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.