Az autók szépen lassan elektromossá (és részben hidrogénüzeművé) válnak, ez ma már tisztán látszik. Ahogy az is tisztán látszik, hogy ez az átállás nem csak a személyautókra vonatkozik. Az viszont mintha még nem látszana elég tisztán az elektromos autó-töltő pontokat kiépítő cégek, önkormányzatok, üzletek számára, hogy a városi forgalomban emisszió szempontjából igen fontos, sokat szaladgáló nagy, fehér elektromos furgonokat is jó lenne majd töltögetni néha.
A Renault-nak történetesen van egy nagy, fehér elektromos furgonja: a Master ZE. Ez a kocsi még közel nem nevezhető a jövő tuti villany-kisteherautójának. Drága (18,4 millióról indul az árlista), akkumulátora kicsi (33 kWh-s), végsebessége csekély (100 km/h), töltési teljesítménye pedig mindössze 7,4 kW.
Ez azt jelenti, hogy a vegyes használatban körülbelül 120 km-re tervezhető hatótáv leautózását 5-6 órányi töltés követi az újbóli teljes feltöltésig. Ennél persze reálisabb, hogy egy ilyen futárautóként, üzemi kiszállító- vagy beszerzőkocsiként városi-elővárosi forgalomban azért nagyon is használható kocsit napközben is töltsön időnként a sofőr, például amíg lerakodik, ebédel, adminisztrál és hasonlók.
Na de hol töltsön szegény?
A minap úgy alakult, hogy el kellett vinnem egy dolgot A-ból B-be, és akkora volt ez a dolog, hogy kellett hozzá egy hosszított Masternyi rakodótér. A Renault hazai importőrének pedig volt is egy ilyen tesztautója, amit szívesen ide is adtak pár napra - legalább megint ír róla valamit valaki. Hátha eddig nem hallott a kocsi létezéséről egy olyan vállalkozó, akinek van legalább 18 milliója villanyfurgonra és nem szereti az amúgy jóval bruttó tízmillió alatt megkapható dízeleket.
Sikeresen el is vittem a dolgot innen oda, de mivel az itt és az ott 90 kilométerre volt egymástól, meg kellett állnom feltölteni a kocsit visszaindulás előtt. Sőt: már odaindulás előtt is akartam tölteni egy köztöltőn, mert az utcai AC-oszlopokról 7,4, az otthoni konnektoromról meg csak 3,7 kW-tal tud tölteni az autó, tehát minden kWh, ami az akkuban van, komoly időmegtakarítással jár a későbbiekben. Így hát azt sütöttem ki, hogy hazafelé beállok a budaörsi IKEA parkolójába, ahol még ingyenes is az áram. Úgyis kell vennem egy szekrényt, amit el is tudok vinni a nagy fehér bálnával, másnap pedig B-ben az úticélomhoz közeli Aldi parkolójában az EON töltőjén csurgatom tele az elektromos tankot!
A probléma, amellyel szembesültem, jól látható a fenti képeken: a közepes tengelytávú, 6,22 méter hosszú elektromos Master egyszerűen nem fér el a töltőoszlopoknál kialakított parkolóhelyeken. Illetve elfér, de csak úgy magyarosan: egy kis kreativitással, a rendszerből szó szerint kilógva.
Kedves elektromos autó-töltő pontokat kiépítő cégek, önkormányzatok, üzletek - kérlek vegyétek figyelembe a következő töltőpontok kijelölésekor, hogy az élet nem áll meg öt méteren belül! Vannak nagyobb kocsik is az utakon, hatalmas számban, amelyek hamarosan leszoknak a gázolajról és szomjazni fogják az áramot. Hadd férjenek oda ők is az energiához: gondoljatok ezekre a járművekre is az újabb töltőpontok kialakításánál!