Szokatlan galaxisokról készítette a Hubble az első fotóit feléledése után

2021 / 07 / 21 / Bobák Zsófia
Szokatlan galaxisokról készítette a Hubble az első fotóit feléledése után
Vasárnap ébredt fel a teleszkóp hosszú álmából és rögtön három galaxist is megörökített.

Az első képen két galaxis látható, amelyek olyannyira összefonódtak, hogy a csillagászok korábban úgy gondolták, a galaxisok összeütközése és egybeolvadása figyelhető meg a felvételeken, de, mint kiderült, nem erről van szó, az objektumokat csillagközi port és gázokat generáló egészen közeli interakció közben ábrázolják a képek. Az ARP-MADORE 2115-273 objektum a Földtől körülbelül 297 millió fényévnyire található. Az ESA elmondása szerint a Hubble most először készített a rendszerről nagy felbontású képeket.

A második kép egy spirálgalaxist mutat, az ARP-MADORE0002-503-t, amely háromszor nagyobb a Tejútnál, a karjainak sugara 163 000 fényév. A megfigyeléseket Julianne Dalcantonnak, a Washington Egyetem csillagászának vezetésével zajló kutatás során készítették, amely során a kozmosz legszokatlanabb galaxisait keresték.

A Hubble közép-európai idő szerint vasárnap este hét óra után tért vissza a normál működéséhez, ekkor váltottak vissza a fedélzetén található tudományos eszközök a biztonsági üzemmódból. A megfigyelések a tartalék számítógépnek köszönhetően tovább folytatódhatnak, és továbbra is biztosítják a különleges képeket az univerzumról, amelyeknek minőségét csak a James Webb Teleszkóp fogja felülmúlni.

A Hubble űrbeli életének legelső próbafelvételét még 1990 májusában tette közzé a NASA, ezzel a csillagokról készült képpel azt mérték fel, hogy mennyivel pontosabban mutatja a Hubble az égitesteket, mint a földi megfigyelőeszközök. A kép jobb oldalán a teleszkóp felvétele látszik, a bal oldalon a chilei Las Campanas Obszervatóriumé.

Az első valódi kép a teleszkóp fókuszának beállítását szolgálta, ez a Carina Nebula közelében található NGC 3532 csillaghalmazról készült.

(Fotó: NASA/ESA/STScI/Julianne Dalcanton (UW)/Alyssa Pagan (STScI), a Hubble első felvételei: E. Persson (Las Campanas Obszervatórium, Chile/Carnegie Intézet NASA, ESA és STScI, N. Smith (Berkley), Hubble Heritage Team (STScI/AURA); N. Smith (Kalifornia Egyetem, Berkeley) és NOAO/AURA/NSF)

Feléledt a Hubble Űrteleszkóp, folytatódhatnak a tudományos munkák Működésre bírták a tartalék számítógépet, de még egy-két napba telik, mire a tudományos megfigyeléseket végző eszközöket is teljes üzemmódba állítják.
Íme a legnagyobb felbontású fotók, amik a Napról valaha készültek A Daniel K. Inouye napteleszkópot épp csak beüzemelték, de máris felbecsülhetetlen értékű fotókkal szolgált a csillagászoknak. És persze nekünk is.
Kilométer széles teleszkóp épülhet a Holdon, hogy a kozmikus sötét kor után nyomozzon Holdjárók csapata építené meg az égitest távolabbi oldalán az egy kilométeres teleszkópot, ahol nem interferálnak egymással a földi rádióhullámok és az ősi időkből érkező halovány jelek. A terv egyelőre nem hivatalos NASA misszió, de a támogatást már kapott a koncepció kidolgozására.