Nehéz elképzelni, hogy valaki Magyarországon Big Mac menüvel vagy hawaii pizzával ünnepelje a Szentestét, Japánban viszont teljesen természetesnek számít, hogy az ünnepek előtt hosszú sorok kígyóznak a KFC éttermei előtt, hogy beszerezzék az ünnepi vacsorát. A gyorsétteremlánc karácsonyi menüi annyira népszerűek az országban, hogy sok helyen hetekre előre le kell foglalni őket, a japán KFC 2016-os adatai szerint pedig az éves bevételüknek csaknem a harmada a karácsonyi menük eladásából származik.
Persze ha szigorúan vallási szempontból nézzük, akkor a pulykának vagy a pontynak sincs több köze Krisztus születéséhez, mint a panírozott csirkefalatoknak, de Japánban a blaszfémia amúgy sem igazán tartaná vissza az embereket, hiszen az ország lakosságának csupán elhanyagolható része keresztény. Ennek folyományaként sokáig nem is igazán ünnepelték a karácsonyt, később pedig egyszerűen átvették a nyugati szokásokat: a karácsonyfa, az ajándékozás és a rettenetes karácsonyi dalok ma már ott is kötelező elemei az ünnepnek, de a karácsony nélkülöz minden vallási felhangot.
A karácsonynak ez a gyökértelensége lehetett az egyik fontos oka, ami miatt mindössze egy jól irányzott reklámkampány elegendő volt hozzá, hogy Japánban a KFC-s csirke legyen a nemzet ünnepi étele. Nakatani Motoicsi, a japán KFC szóvivője szerint a hagyomány a szigetország első KFC éttermének a vezetőjétől, Okawara Takesitől származik, akinek 1970-ben a fülébe jutott, ahogy néhány külföldi arról panaszkodott, hogy mennyire hiányzik nekik az ünnepi pulyka. Nem sokkal később megálmodta egy "partihordó" ötletét, amit kifejezetten karácsonyi menüként árulnának, 1974-ben pedig a japán KFC már egész országra kiterjedt kampányt folytatott "Kurisumasu ni wa kentakkii!", azaz "Kentucky Karácsonyra!" jelszóval.
Az ötlet bejött, hiszen az amerikai kultúrára amúgy is fogékony japánok tömegével rohamozták meg a gyorsétteremlánc boltjait, amelyek előtt egy télapóvá változott Sanders ezredes (a KFC alapítója és egyben a gyorsétteremlánc logója) várta őket. Ez a nem várt siker Okawarának is nagy elismerést hozott, hiszen 1984-től egészen 2002-ig ő volt a japán KFC-lánc elnöke és vezérigazgatója.
"A KFC jött, és azt mondta: ez az, amit karácsonykor csinálnotok kéne" - magyarázza Joonas Rokka, a francia Emlyon üzleti főiskola professzora, aki szerint az elsöprő sikerben nagy szerepe volt, hogy a japánok nem igazán tudták, mit kéne kezdeniük az ünneppel, így különösen fogékonyak voltak a reklámkampányra. Kevin Gillespie, egy atlantai étterem séfje szerint a gyorskaja sikerében emellett az is fontos szerepet játszott, hogy Japánban a karácsony nem nemzeti ünnep, így az embereknek nincs idejük egész nap főzőcskézni.
A KFC-nek mára pedig már egészen kényelmes dolga lett, hiszen az országban azóta felnőtt két generáció, akik már gyerekként azt szokták meg, hogy karácsonykor egy csirkés kosarat ül körbe a család, így ők is ezt a mintát adják tovább a gyerekeiknek.
(BBC, Today I Found Out, Fotó: Yuichi Yamazaki/Stringer/Getty Images)