Így lett a KFC-s csirke a tradicionális karácsonyi menü Japánban

2020 / 12 / 25 / Bobák Áron
Így lett a KFC-s csirke a tradicionális karácsonyi menü Japánban
Ami nekünk a halászlé, az amerikaiaknak pedig a pulyka, az a japánoknak a Kentucky Fried Chicken gyorsétteremlánc rántott csirkéje. A csaknem fél évszázados hagyomány az első japán KFC étterem tehetséges vezetőjének köszönhető.

Nehéz elképzelni, hogy valaki Magyarországon Big Mac menüvel vagy hawaii pizzával ünnepelje a Szentestét, Japánban viszont teljesen természetesnek számít, hogy az ünnepek előtt hosszú sorok kígyóznak a KFC éttermei előtt, hogy beszerezzék az ünnepi vacsorát. A gyorsétteremlánc karácsonyi menüi annyira népszerűek az országban, hogy sok helyen hetekre előre le kell foglalni őket, a japán KFC 2016-os adatai szerint pedig az éves bevételüknek csaknem a harmada a karácsonyi menük eladásából származik.

Persze ha szigorúan vallási szempontból nézzük, akkor a pulykának vagy a pontynak sincs több köze Krisztus születéséhez, mint a panírozott csirkefalatoknak, de Japánban a blaszfémia amúgy sem igazán tartaná vissza az embereket, hiszen az ország lakosságának csupán elhanyagolható része keresztény. Ennek folyományaként sokáig nem is igazán ünnepelték a karácsonyt, később pedig egyszerűen átvették a nyugati szokásokat: a karácsonyfa, az ajándékozás és a rettenetes karácsonyi dalok ma már ott is kötelező elemei az ünnepnek, de a karácsony nélkülöz minden vallási felhangot.

A karácsonynak ez a gyökértelensége lehetett az egyik fontos oka, ami miatt mindössze egy jól irányzott reklámkampány elegendő volt hozzá, hogy Japánban a KFC-s csirke legyen a nemzet ünnepi étele. Nakatani Motoicsi, a japán KFC szóvivője szerint a hagyomány a szigetország első KFC éttermének a vezetőjétől, Okawara Takesitől származik, akinek 1970-ben a fülébe jutott, ahogy néhány külföldi arról panaszkodott, hogy mennyire hiányzik nekik az ünnepi pulyka. Nem sokkal később megálmodta egy "partihordó" ötletét, amit kifejezetten karácsonyi menüként árulnának, 1974-ben pedig a japán KFC már egész országra kiterjedt kampányt folytatott "Kurisumasu ni wa kentakkii!", azaz "Kentucky Karácsonyra!" jelszóval.

Sanghajban megjelent az első önjáró KFC-étterem Néhány éve még teljes sci-finek tűnt, hogy egyszer majd a mobilunkról megrendelt önvezető éttermekből vagy vegyesboltokból vehetünk élelmiszereket, Kínában viszont ez az utópia már megvalósulni látszik.

Az ötlet bejött, hiszen az amerikai kultúrára amúgy is fogékony japánok tömegével rohamozták meg a gyorsétteremlánc boltjait, amelyek előtt egy télapóvá változott Sanders ezredes (a KFC alapítója és egyben a gyorsétteremlánc logója) várta őket. Ez a nem várt siker Okawarának is nagy elismerést hozott, hiszen 1984-től egészen 2002-ig ő volt a japán KFC-lánc elnöke és vezérigazgatója.

"A KFC jött, és azt mondta: ez az, amit karácsonykor csinálnotok kéne" - magyarázza Joonas Rokka, a francia Emlyon üzleti főiskola professzora, aki szerint az elsöprő sikerben nagy szerepe volt, hogy a japánok nem igazán tudták, mit kéne kezdeniük az ünneppel, így különösen fogékonyak voltak a reklámkampányra. Kevin Gillespie, egy atlantai étterem séfje szerint a gyorskaja sikerében emellett az is fontos szerepet játszott, hogy Japánban a karácsony nem nemzeti ünnep, így az embereknek nincs idejük egész nap főzőcskézni.

A KFC-nek mára pedig már egészen kényelmes dolga lett, hiszen az országban azóta felnőtt két generáció, akik már gyerekként azt szokták meg, hogy karácsonykor egy csirkés kosarat ül körbe a család, így ők is ezt a mintát adják tovább a gyerekeiknek.

(BBC, Today I Found Out, Fotó: Yuichi Yamazaki/Stringer/Getty Images)

További cikkek a témában:

A KFC konzolja nem csak videójátékra alkalmas, de a sült csirkét is melegen tartja A masinát frappánsan KFConsole-nak nevezik, de ez egy nagy teljesítményű, VR-játékokra is alkalmas pécé. Amely mellesleg a csirkenasit is melegen tartja.

Az első koncert, amit egyenesen az űrből adtak A Gemini-6 két asztronautája néhány hangszert is felcsempészett a fedélzetre az 1965-ös misszió indulása előtt, a Föld körül keringve pedig előadták minden idők legismertebb karácsonyi dalát, amiről egy felvétel is fennmaradt.

Karácsonyi díszkivilágítás: cuki szokás vagy káros fényszennyezés? A karácsony a szeretet, az öröm, a család, az együttlét és a fényszennyezés ragyogó ünnepe.


Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Bárki is lesz az amerikai elnök, a Google és a Facebook nem fognak túl jól járni
Donald Trump alelnök-jelöltje, J. D. Vance, és a legvalószínűbb demokrata elnökjelölt, Kamala Harris sem lenne könnyű ellenfél a Szilícium-völgy nagyvállalatainak.
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
Átírhatja az élet keletkezését az óceán mélyén talált sötét oxigén
A bolygón a jelenleg ismert élethez szükséges az oxigén, ami biológiai úton keletkezett fény segítségével fotoszintézissel. Vagy mégsem? Egy mostani, döbbenetes felfedezés szerint az oxigén előállításához sem fényre, sem biológiai folyamatokra nincs feltétlen szükség. Az óceán mélye olyan titkát fedte fel, ami mindent megkérdőjelez.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.