Így működik Fényeslitkén a keletet és nyugatot összekötő terminál, az East-West Gate

2023 / 06 / 16 / Bobák Zsófia
Így működik Fényeslitkén a keletet és nyugatot összekötő terminál, az East-West Gate
A körülbelül fél éve megnyitott fényeslitkei terminálon az 1435 milliméteres és az 1520 milliméteres nyomtávú vasúti sínek közötti összeköttetést biztosítják és az árurakodási munkákat távolról irányítható, hatalmas daruk segítik.

A szlovák és ukrán határhoz közeli, alig 2500 főt számláló, apró település, Fényeslitke közelében 2021-ben nagyszabású építkezés indult: ekkor kezdték el lefektetni annak az intermodális vasúti terminálnak az alapjait, ami a maga nemében Európa legnagyobb és egyik legmodernebb létesítményének készül. Az East-West Gate terminál, a raktárközpontotot és a fejlesztési területeket is beleértve, 85 hektáron terül el, összesen mintegy tíz kilométer hosszúságú normál és széles nyomtávú vasúti pályát, valamint a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméternyi betonburkolatot és egy 15 ezer négyzetméteres temperált raktárt foglal magában, de további raktárak és összeszerelő-üzemek létesítésére is van lehetőség.

A hely kaput jelent kelet és nyugat között, itt zajlanak ugyanis az átrakodási munkák, aminek során az Európában szokványosnak számító 1435 milliméteres nyomtávú vasúti sínek és az Ázsia egyes részein használatos 1520 milliméteres nyomtávú vasúti sínek közötti összeköttetés révén megvalósulhat az áru átpakolása a beérkező és továbbinduló szerelvények között. A terminál a vonatok mellett kamionok és félpótkocsik fogadására is alkalmas, tehát multifunkciós csomópontként segíti a logisztikai tevékenységek elvégezését.

Az East-West Gate (EWG) tavaly márciusra készült el és került átadásra, majd 2022 októberében nyitották meg a forgalom előtt: az első szerelvény Ukrajnából érkezett és mezőgazdasági terményeket szállított, de a helyszínen számos más országból is futnak be szerelvények különböző termékekkel megpakolva. A februárban kirobbant orosz-ukrán háború miatt a kezdeti tervek a forgalommal, a beérkező áruk típusával és a fejlesztésekkel kapcsolatban módosultak, de a terminál azóta is üzemel és fogadja a vonatokat és járműveket. Az East-West Gate működését június 15-én élőben is megtekinthettük az itt rendezett Nemzetközi Vasúti- és Logisztikai Fórum keretében.

"Nem volt elrugaszkodott vízió, hogy itt a világ legmodernebb szárazföldi terminálját kell megépíteni, aminek elengedhetetlen része volt a privát 5G hálózat és a virtuális tér.

Képesek voltunk egy ilyen eldugott helyen lévő, de stratégiailag fontos terminálban megvalósítani olyan technológiákat, amelyeket a világon máshol sehol nem valósítottak meg." - mutatta be a komplexumot Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zrt. vezérigazgatója a rendezvényen.

A létesítmény kapacitását tekintve évente egymillió húszlábas konténer (TEU) átrakodására alkalmas, amelyet többek között távolról irányítható darukkal oldanak meg és amit a később felépülő félmillió négyzetméternyi raktárhelyiség és összeszerelő-, és gyártóüzem is elősegít majd. A fejlesztés szerepet játszik a térség áruszállítási lehetőségeinek bővítésében, az ide érkező teherszállító járműveknek a délebbi útvonalon való megközelítésre ad alkalmat. A Kazahsztánon keresztül haladó vonatok egy körülbelül 3000 kilométerrel rövidebb útvonalon közelítik meg a környéket, mint a hagyományosan a transzszibériai vonalon közlekedő járatok, vagyis az állomás megépülése sokezer kilométerrel rövidíti le az utat bizonyos ázsiai országokból Közép-Kelet-Európába jövő vasúti forgalom számára.

Az EWG jellegzetességét az a logisztikai technológia adja, aminek sarokköve az 5G-re épülő kommunikációs hálózat. Ennek hardvereszközeit a Huawei Technologies biztosítja és a rendszer például a daruk távoli kezelését és az adatok lényegében késleltetés nélküli továbbítását teszi lehetővé. A hálózatot, ami privát módon működik, a Vodafone és a Huawei együttműködésével hozták létre és ez az első ilyen típusú, privát 5G-re épülő kommunikációs és vezérlési rendszert alkalmazó kombiterminál a kontinensen. Az üzemeltetés egy magyar fejlesztésű szoftveren, a MaxWhere-en keresztül működik.

A szoftver egy digitális ikret (digital twin) hoz létre, ami egy valós rendszer számítógépes szimulációját jelenti

és olyan vizuálizációt készít, ami megkönnyíti nem csak a logisztikai munkákat, hanem a felmerülő problémák kezelését és a dolgozók betanítását is. A MaxWhere platformja IoT rendszeren alapul, amit a terminál minden szegletében elhelyezett szenzorok és kamerák alkotnak és ami az adatok széles körű begyűjtését teszi lehetővé - ezek az adatok valós időben jutnak el a rendszerbe, amelyben a létesítmény minden összetevője, kezdve a szerelvényektől, a darukon át, az itt dolgozó emberekig minden és mindenki mozgása követhető és elemezhető. A nagyforgalmú helyszín tevékenységeinek nyomon követése és megfigyelése a hatékony felhasználói interfész és a digitális iker virtuális modelljével oldható meg gyorsan és biztonságosan. A MaxWhere leírása szerint a 3D-s megjelenítés nagyban hozzájárul a komplex információk feldolgozásának sikeréhez, mivel az emberi agy alapvetően a térbeli információk megértésére és nem a 2D-s, absztrakt adatok értelmezésére van "kitalálva".

A szoftver feladatai közé tartozik a rendszámtáblák és egyéb azonosítók leolvasása, a különféle mozgások folyamatos figyelése, a biztonsági berendezések monitorozása, a biztonsági kamerák képeinek kijelzése a virtuális térben és kamerák pan-tilt-zoom (PTZ) technológiával való mozgatása. A hálózattal kezelik a teljes létesítmény világítását, ellenőrzik az elektromos ellátási rendszer állapotát és automatikus értesítéseket fogadnak amelyeket a rendszer a kamerák képei alapján generál. A vizuálizáción látható a sínpályák foglaltsági állapota és minden más lényeges adat, ami a kezelők számára alapvető fontosságú.

Az 5G hálózat a mesterséges intelligencia technológiával együtt az ipari létesítmények hatékony működtetéséhez nélkülözhetetlen hozzávaló, a rendszer által válik elérhetővé az objektumok pontos beazonosítása. A Huawei a magyarországi telephelyét, ami Kínán kívül a legnagyobb ilyen típusú létesítményét képviseli, szintén 5G technológiával, VR-eszközök és MI segítségével menedzseli és az East-West Gate-en is ilyen módon építették ki a rendszert. Az EWG szolgált mintául egy, még fejlesztés alatt álló, privát 5G hálózatra alapozó kikötői állomás létrehozásához is.

A terminálért a 2018. június 1-jén alapított East-West Intermodális Logisztikai Szolgáltató Zártkörűen Működő Részvénytársaság felelős, amelynek Tálosi János vezérigazgató az operatív irányítója. Az építkezés magánpénzekből valósult meg, 40 milliárd forintos magánberuházással. Az EWG független, szolgáltatásait a világ bármely vasúti és közúti árufuvarozással foglalkozó cége igénybe veheti, nyitott valamennyi fuvarszervező operátor és szállítócég előtt. A terminál beruházója együttműködési megállapodást kötött Európa vezető konténerterminál-üzemeltetője, a EUROGATE Csoport hazai vasúti leányvállalatával, az EUROGATE Rail Hungary (ERH) Zrt.-vel, hogy a fényeslitkei terminált bekapcsolják az európai vasúti áruszállítási útvonalhálózatba. Az ERH Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG-terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezen felül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait.

A terminál szolgáltatásai közé tartozik a széles nyomtávú síneken közlekedő szerelvényekről a normál nyomtávú síneken haladó vonatokra (és fordítva) való átrakodása a konténereknek, a kamionokra való rakodás, a konténerek közutakon való szállítása, a mérlegelés, az optikai szövegfelismerésre (OCR) alapozott azonosítás, a pótfélkocsik kezelése, a szállítmányok tárolása, a vámvizsgálati folyamatok kezelése, a veszélyes rakományok mozgatása ADR és ATEX hitelesítéssel rendelkező daruk által. Ezek a minősítések azt garantálják, hogy a darukat használni lehet speciális anyagok, például gázkonténer tartályok és vegyszereket tartalmazó rakományok rakodására is.

Az OCR kapuknak köszönhetően minden bejövő szerelvényről azonnal megkapnak minden szükséges adatot a terminál irányítói és mire a vonat beér az állomásra, pontosan ismerik a rakomány és a vonat állapotát. Dancs Gergő, az EWG biztonságért felelős munkatársa elmondta: a vonatok érkezéséről kapott információk alapján szükség esetén felkészülnek a forgalom kontrollálására és a műveleteket egy központi teremből irányítják, ami ugyanabban az épületben kapott helyet, mint a daruk kezelésére szolgáló központ.

A darukkal kapcsolatban Vasas Ádám árult el részleteket: magyarázata szerint az eszközök távoli irányítása jelentős előnyökkel jár, a vezérlés tekintetében folyamatos munkavégzést tesz lehetővé, mivel a vezérlőközpontban dolgozók pár perc alatt átvehetik egymástól a megkezdett művelet irányítását. A darukon elhelyezett kamerák (egyenként minimum húsz darab) minden szögből nagyfelbontású képeket küldenek a központba, körülbelül 8 milliszekundumos késleltetéssel, így a berendezések mozgatását nagy precizitással lehet megoldani. A daruk operátorai egy-egy konténert átlagosan három perc alatt tudnak átrakodni.

A terminál három különálló, daruknak kialakított sínnel van felszerelve, amelyek 850 méter hosszúak és 740 méter hosszúságú vasúti szerelvények fogadására is használhatóak.

A daruk között található egy 41 méter széles és két 28 méter széles, sínen guruló óriásdaru, valamint egy 20 méter magas gumikerekes daru

- ez utóbbi egy önálló berendezés, ami sínek helyett az aszfalton képes haladni. A gumikerekes példány nem a szerelvényekről való le-, és felrakodást, hanem a konténerek egymásra helyezését és a raktározást végzi. A működtetésüket a vezeték nélküli 5G-vel lehetséges megoldani - a legújabb generációs hálózatra azért van szükség, mert a minél kisebb késleltetés igénye és a nagyfelbontású kamerák képeinek zavartalan közvetítését biztosító szélessáv megalapozása fontos szerepet játszik az üzemeltetésben. A speciális darukon, amelyeket egy osztrák cég, a Künz gyártott le, nem található semmilyen szokványos vezetőfülke és felépítésük miatt a terminál erősen szeles időjárásának is ellenállnak.

Tálosi elárulta: kezdetben nehezen találtak partnert ahhoz, hogy egy ilyen konstrukciót létrehozzanak,
mivel a minimális késleltetéssel adatokat továbbító, 5G-re alapozott daruk építését nem tudta megoldani az a cég, amellyel először elkezdtek együtt dolgozni. A Huaweijel való együttműködéssel végül megvalósították a projektet és így ma már ugyanolyan hatékonysággal tudnak dolgozni a berendezések kezelői távolról, tehát a helyszínen lévő irányítóközpontból is, mintha a fülkében ülnének.

A daruk technikai specifikációit Bóday Tamás, a Huawei integrált megoldásokért felelős vezetője ismertette: elmondása szerint a távoli irányítású rendszer egyik előnye a hagyományosan a vezetőfülkében tartózkodó dolgozók által üzemeltetett berendezésekkel szemben, hogy ebben az esetben nincs szükség arra, hogy a kezelők a daruig és darutól tartó utat megtegyék probléma vagy más, a daru elhagyását indokló helyzet esetén: ez a több mint három kilométer hosszú terminál területén akár fél órát is igénybe vehetne. Az irányítóközpontban végzett üzemeltetés révén lehetséges a biztonságos munkavégzés, de a megfelelő hatékonyság különleges igényeket támaszt a hálózattal szemben: ilyen például a magas uplink (felmenő) forgalmat lehetővé tevő sávszélesség megléte: jelenleg 240-260 Mbps sebességgel működik a rendszer. A masszív MIMO (Multiple-Input Multiple-Output) rendszer 32 adó-, és 32 vevőantennával operál, emellett 2,1 GHz-es antennákat is felszereltek kiegészítő rendszer gyanánt, amelyek makrohelyszínekre csoportosítottak.

A megbízhatóság érdekében két kommunikációs hálózat egyidejű működése zajlik, ami sérülés esetén egy-két milliszekundumos késleltetést biztosít. Az átlagos késleltetés egyébként 8 milliszekundum és a működési idő 99,99%-ában 20 milliszekundum alatt beérkeznek az adatok a szerverekre.

Az 5G használata mellett a fenntarthatóság is fontos szerepet játszik az East-West Gate-nél, ezzel kapcsolatban Tálosi János elmondta: az EWG-t lényegében zéró emissziós terminálnak lehet tekinteni, illetve az lesz a jövőben, a benne közlekedő elektromos járművek és daruk működésének szempontjából is. A létesítmény független, szigetszerű üzemelésre képes az energiaellátó-rendszerét tekintve, mivel az energiát földhő üzemű (geotermikus) hőszivattyús berendezések biztosítják a terminál számára. A területen emellett tervezik egy napelem-park felépítését, de ez még nem valósult meg: a járvány, majd később a háború kitörése sokban hátráltatta az építkezési munkákat. A cél a kibocsátásmentes üzemelés: az energiaigény egy részét most is a környező régiókban található napelemes rendszerekből fedezik és hamarosan készül egy lítium-vasfoszfát akkumulátorcsomag, amivel a napelemekből származó energiát nagy mennyiségben tárolni tudják. A helyi igen szeles időjárás előnyeit valamilyen típusú szélerőmű-rendszerrel használják majd ki.

A terv, a vezérigazgató bevallása szerint, hogy öt éven belül az eszközök jelentős része elektromos legyen, az áramot helyben termeljék meg és teljesen önellátóak legyenek egy 6-10 MW-nyi akkupakkal. A területen jelenleg rendelkezésre áll kétszer egy MW-nyi tartalék áramforrás (a terminál maximális, csúcsforgalmi energiaigénye 1,7 MW), amivel működhet a létesítmény és probléma esetén le tudnak kapcsolódni a helyi hálózatról.

A vámügyek tekintetében az EWG-n működik az egyetlen olyan magyarországi vámudvar, ahova a széles és a normál vasúti nyomtáv egyaránt becsatlakozik. A létesítmény a Nemzeti Adó- és Vámhivatal Szabolcs-Szatmár-Bereg Megyei Adó- és Vámigazgatóságának szolgálati helye, ahol a hivatal munkatársai nemcsak az EWG terminálra beérkező áruk, hanem bármely, megfelelő engedélyekkel rendelkező gazdálkodó szervezet árujának vámeljárás alá vonását is elvégzik, illetve képesek felső küszöbértékű veszélyes áruk vámkezelésére is. A vámudvar biztosítja a tranzitszállítmányok állandó vámfelügyeletét.

A fényeslitkei fórumon a terminál bemutatása mellett bejelentették egy új együttműködés indulását is, ami az ENSZ Iparfejlesztési Szervezete (UNIDO) és a Huawei Technologies között született. Ez egy közös mesterséges intelligencia szövetség létrehozását célozza, aminek lényege, hogy elősegítse a mesterséges intelligencia-technológiák innovációját és alkalmazását az iparban és a gyártásban. Az Ipari és Gyártási Mesterséges Intelligencia Globális Szövetség júliusban alakul meg hivatalosan és platformot biztosít majd az MI-vel kapcsolatos tudás megosztásához, aminek egyre nagyobb a szerepe az iparban.

"Ez az oka annak, hogy az UNIDO egyesítette erőit a Huaweijel és más globális cégekkel, hogy létrehozza az Ipari és Gyártási Mesterséges Intelligencia Globális Szövetséget.

A Szövetség célja, hogy platformként szolgáljon az együttműködéshez, a tudásmegosztáshoz és a legjobb gyakorlatok bemutatásához” - mondta el Zou Ciyong, az UNIDO vezérigazgatója.

(Fotó: Bobák Zsófia/raketa.hu, East-West Gate)


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Miért nem találkozunk idegenekkel? – A válasz az AI lehet egy félelmetes elmélet szerint
Miért nem találkozunk idegenekkel? – A válasz az AI lehet egy félelmetes elmélet szerint
Egy új elmélet szerint a Nagy Szűrő egy versenyfutás az mesterséges szuperintelligencia és a bolygóközi utazás és letelepedés között – és ebben a versenyben nem állunk épp túl jól.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.