A legenda első része igaz, valóban hatékony a vállalat az adatgyűjtésben, sőt ez az egyik legfontosabb profilja. Miként az Investopedia írja a Google sikeréről, ez utóbbi lényegében két alapon nyugszik. Illetve ha úgy tetszik: két egybecsatolt gépezetről van szó. Az első a keresőmotor, amit mindenki ismer és használ, és amibe a legnagyobb cégeknek is beletört a bicskája, hogy erre a piacra betörjenek a Google ellenében. A siker ebben a szegmensben annyira megkérdőjelezhetetlen, hogy a vállalat neve nem csak igévé vált, de még magyar változata is lett (érdekesség: a noodle – nudli mintájára): a guglizás. A másik gépezet, amely összeköttetésben áll a keresőmotorral (illetve a Google számtalan egyéb vállalkozásával) egy önkiszolgáló hirdetési hálózat. Magyarán a keresőmotor (illetve az ingyenes szolgáltatások) termelik a nyersanyagot, a felhasználói adatot, míg a hirdetési hálózat ezt a nyersanyagot alakítja tőkévé. A tőkét a Google befekteti még több kísérleti projektbe, amelyek közül pár beválik, több pedig nem. Ami viszont beválik, az jellemzően nagyon, és ömlik a pénz a rendszerbe.
Nem igaz azonban, hogy a Google az adatgyűjtést titokban végezné, sőt erre felhatalmazást kell adnunk a célzott hirdetések beállításánál. Ezen a weboldalon ellenőrizhetjük, hogy a célzott hirdetések be van-e nálunk kapcsolva. Szintén itt, a Google Hirdetésbeállítások oldalon ellenőrizhetjük, hogy milyen profilt állított rólunk össze a Google. Példának itt egy részlet az én profilomból.
Esetemben a Google-nek nincs könnyű dolga, hiszen a feleségemmel ugyanazt a fiókot használjuk, igaz, a munkám miatt én messze többet guglizok, mint ő. Ennek megfelelően a hálózat elég jól eltalálta mind az életkorom, mind a nemem. Sőt az adatokból még azt a következtetést is levonta a hálózat, hogy házas vagyok, viszont szakmai ágazatnak a technológiai ipart sütötte ki a részemre, ami a rakétás keresések miatt érthető, de azért még ez a jellegű újságírás is inkább média lenne szerintem. Nem mondom, attól kicsit lúdbőrözni kezdett azért a hátam, hogy a Google mennyire jól eltalálta a gyerekeim életkorait.
Egyébként ezeket az eredményeket át is állíthatjuk, a fenti képen például látható, hogy akár ki is kapcsolhatjuk. Más esetekben pedig frissíthetjük az adatokat. De akár ki is kapcsolhatjuk az egész adatgyűjtést (mindjárt elmondom, hogy ez miért nem feltétlenül az érdekünk), az oldal tetején ezzel a gombbal.
Érdekes lehet még ez az oldal, ahol azokat a vállalatokat sorolják fel, amelyek különböző webhelyek szolgáltatójaként adatokat gyűjtenek és dolgoznak fel az érdeklődésen alapuló hirdetések biztosításához. Az ikonok jelentése a képen látható, és itt akár vállalatonként szabályozhatjuk az adatgyűjtést (a be- és kikapcsolásnál állíthatjuk ezt be). Az info gombnál pedig részletesebb információt kapunk az adott vállalatról.
Ugyanakkor sajnos nem feltétlen érdekünk ezek kikapcsolása (de ez tényleg mindenkinek az egyéni preferenciájára van bízva), mivel ettől a hirdetések az általunk használt szolgáltatásokból nem tűnnek el, csak legfeljebb nem lesznek azok érdekesek a számunkra. Bizonyos Google szolgáltatások esetén előfizetéssel megszabadulhatunk a hirdetésektől (ilyen például a YouTube Prémium), ám egyébként az egyéni ízlés dolga, hogy hagyjuk az adataink begyűjtését, esetleg mazsolázunk ezek közt, és bizonyos adatgyűjtési típusokat kikapcsolunk, vagy letiltjuk az egészet, és ekkor számunkra sokszor irreleváns hirdetéseket fogunk látni.
(Kép: Pixabay)