Így nézhetjük meg könnyen és gyorsan, hogy milyen adatokat gyűjt rólunk a Google

2021 / 02 / 16 / Felkai Ádám
Így nézhetjük meg könnyen és gyorsan, hogy milyen adatokat gyűjt rólunk a Google
A Google a világ egyik legnagyobb és legfontosabb cége, amelyről számtalan legenda terjed, így az is, hogy milyen hatékonysággal gyűjtik titokban az adatainkat.

A legenda első része igaz, valóban hatékony a vállalat az adatgyűjtésben, sőt ez az egyik legfontosabb profilja. Miként az Investopedia írja a Google sikeréről, ez utóbbi lényegében két alapon nyugszik. Illetve ha úgy tetszik: két egybecsatolt gépezetről van szó. Az első a keresőmotor, amit mindenki ismer és használ, és amibe a legnagyobb cégeknek is beletört a bicskája, hogy erre a piacra betörjenek a Google ellenében. A siker ebben a szegmensben annyira megkérdőjelezhetetlen, hogy a vállalat neve nem csak igévé vált, de még magyar változata is lett (érdekesség: a noodle – nudli mintájára): a guglizás. A másik gépezet, amely összeköttetésben áll a keresőmotorral (illetve a Google számtalan egyéb vállalkozásával) egy önkiszolgáló hirdetési hálózat. Magyarán a keresőmotor (illetve az ingyenes szolgáltatások) termelik a nyersanyagot, a felhasználói adatot, míg a hirdetési hálózat ezt a nyersanyagot alakítja tőkévé. A tőkét a Google befekteti még több kísérleti projektbe, amelyek közül pár beválik, több pedig nem. Ami viszont beválik, az jellemzően nagyon, és ömlik a pénz a rendszerbe.

Nem igaz azonban, hogy a Google az adatgyűjtést titokban végezné, sőt erre felhatalmazást kell adnunk a célzott hirdetések beállításánál. Ezen a weboldalon ellenőrizhetjük, hogy a célzott hirdetések be van-e nálunk kapcsolva. Szintén itt, a Google Hirdetésbeállítások oldalon ellenőrizhetjük, hogy milyen profilt állított rólunk össze a Google. Példának itt egy részlet az én profilomból.

Esetemben a Google-nek nincs könnyű dolga, hiszen a feleségemmel ugyanazt a fiókot használjuk, igaz, a munkám miatt én messze többet guglizok, mint ő. Ennek megfelelően a hálózat elég jól eltalálta mind az életkorom, mind a nemem. Sőt az adatokból még azt a következtetést is levonta a hálózat, hogy házas vagyok, viszont szakmai ágazatnak a technológiai ipart sütötte ki a részemre, ami a rakétás keresések miatt érthető, de azért még ez a jellegű újságírás is inkább média lenne szerintem. Nem mondom, attól kicsit lúdbőrözni kezdett azért a hátam, hogy a Google mennyire jól eltalálta a gyerekeim életkorait.

Egyébként ezeket az eredményeket át is állíthatjuk, a fenti képen például látható, hogy akár ki is kapcsolhatjuk. Más esetekben pedig frissíthetjük az adatokat. De akár ki is kapcsolhatjuk az egész adatgyűjtést (mindjárt elmondom, hogy ez miért nem feltétlenül az érdekünk), az oldal tetején ezzel a gombbal.

Érdekes lehet még ez az oldal, ahol azokat a vállalatokat sorolják fel, amelyek különböző webhelyek szolgáltatójaként adatokat gyűjtenek és dolgoznak fel az érdeklődésen alapuló hirdetések biztosításához. Az ikonok jelentése a képen látható, és itt akár vállalatonként szabályozhatjuk az adatgyűjtést (a be- és kikapcsolásnál állíthatjuk ezt be). Az info gombnál pedig részletesebb információt kapunk az adott vállalatról.

Ugyanakkor sajnos nem feltétlen érdekünk ezek kikapcsolása (de ez tényleg mindenkinek az egyéni preferenciájára van bízva), mivel ettől a hirdetések az általunk használt szolgáltatásokból nem tűnnek el, csak legfeljebb nem lesznek azok érdekesek a számunkra. Bizonyos Google szolgáltatások esetén előfizetéssel megszabadulhatunk a hirdetésektől (ilyen például a YouTube Prémium), ám egyébként az egyéni ízlés dolga, hogy hagyjuk az adataink begyűjtését, esetleg mazsolázunk ezek közt, és bizonyos adatgyűjtési típusokat kikapcsolunk, vagy letiltjuk az egészet, és ekkor számunkra sokszor irreleváns hirdetéseket fogunk látni.

(Kép: Pixabay)

További cikkek a Rakétán:

Új korszak kezdődik a neten. Tényleg vége a megfigyelésnek, vagy csak új nevet kapott? Rövidesen már a Google Chrome sem teszi lehetővé az eddig megszokott reklámcélú adatgyűjtést.

Kamerás pulzusmérést és légzésfigyelést tesztel a Google Mostanra megszokhattuk a keresőóriástól, hogy egyszerre több dolog fejlesztésén dolgozik, most éppen a Fit alkalmazáson belül kettővel, amik remélhetőleg pár hónapon belül megjelennek az alkalmazásban.

Egyre többen használnak titkosított üzenetküldőket Az egyre gyakoribb adatvédelmi botrányok mellett Donald Trump, sőt Elon Musk is hozzájárult ahhoz, hogy  a Telegram és a Signal nevű csevegőprogram népszerűsége minden várakozást felülmúlt az elmúlt hónapban.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
Már készül a jövő “kvantuminternete”, amelynek kulcsa a kvantumdob
A Koppenhágai Egyetem Niels Bohr Intézete már a jövő világhálójának, a “kvantuminternetnek” a legszükségesebb összetevőjén dolgozik.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.