Egy cég szerint a jetpacket az építőiparban lehetne legjobban alkalmazni, már fejlesztik az autopilot verziót

2021 / 09 / 22 / Bobák Zsófia
Egy cég szerint a jetpacket az építőiparban lehetne legjobban alkalmazni, már fejlesztik az autopilot verziót
Egy hollywoodi robotszakértő és a Brit Királyi Haditengerészet ex-parancsnoka céget alapított, hogy olyan jetpacket fejlesszenek, amit bárki könnyedén tud használni a beépített automatizációnak köszönhetően.

A Maverick Aviation személyi szállítóeszközével kapcsolatban elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy egyelőre még csak a színfalak mögött készül, a legfontosabb feladatát, vagyis egy ember levegőbe emelését majd csak valamikor jövőre fogják megkísérelni, de kitűzött cél igen ambiciózus: olyan jetpacket szeretnének építeni, amely egészen könnyedén irányítható, hogy lényegében bárki használni tudja hosszabb gyakorlatozás nélkül is.

Ehhez nem csak a szerkezetén, hanem a működési elvén is változtattak valamelyest: az alkatrészek 3D nyomtatással készülnek ultra-könnyű kivitelben alumíniumból, szénszálas anyagból és titánból, a motorok, amelyek Antony Quinn, a cég vezérigazgatója szerint ugyanolyanok, mint ami a személyszállító repülőgépekben is található, rögbi labda méretűek és az irányítást autopilot rendszer és a turbinák mellé szerelt szervomotorok segítik, ezzel lehetővé teszik az egészen precíz kormányozhatóságot.

"Annyira ösztönösen lehet repülni vele, hogy a kiképzés költsége nagyon alacsony lehet, így a szakemberek a legmegközelíthetetlenebb környezetben is tudnak majd dolgozni biztonságosan és gyorsan."

- mondta Quinn.

Az elképzelés szerint azokon a helyeken, amelyek eddig csak helikopterekkel vagy fáradságos munkával voltak elérhetőek, a jetpack jelenti majd az alternatívát, mivel ezzel az eszközzel lehet a legegyszerűbb módon eljutni a helyszínre és elvégezni a javítást vagy karbantartást. Az ellenőrzési feladatokat egyre több helyen bízzák robotokra, például a Boston Dynamics Spotjára, vagy drónokra, de a cég elmondása szerint adódhatnak olyan szituációk, amikor a távoli megfigyelés nem elégséges, egy ember jelenlétére is szükség van. Ilyenkor lép színre a személyi szállításnak ez az új formája, amellyel minden eddiginél nagyobb mobilitást lehetne elérni, de elterjedésének egyelőre útjába áll a veszélyes működése és a nehéz irányíthatósága.

A kiképzést kínáló központokban, például a Jetpack Aviation iskolájában a jelentkezők először egy kötéllel biztosítva lebegnek a talaj közelében, a teljes, kötélmentes szabadságot a Robb Report elmondása szerint csak a sokadik repülési óra után nyerhetik el azok, akik részt vesznek az 50 órás képzésen, amely a pilóta státusz megszerzéséhez kell. A korábbi repülési tapasztalat nem követelmény, de legalább napi három 'edzésen' részt kell venni, amelyek egyenként 6-10 percig tartanak. A napi díj 4950 dollár (másfél millió forint), ezért cserébe az oktatás mellé a résztvevők megkapják a repülőruhájukat, amelyet hazavihetnek a tréning után. Az ár tehát rendkívül magas, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy olyan eszköz használatát tanulják meg a jelentkezők, amelyet valószínűleg a legtöbben nem fognak otthon saját célra beszerezni, ezen igyekszik most változtatni és a költségeket leszorítani a Maverick Aviation.

Az irányítás többé-kevésbé végig a pilóta kezében marad, de ha a munka nagy részét átveszi a számítógépes program, akkor a bonyolultabb manőverezés nem okoz majd akkora problémát és tulajdonképpen egy minimális gyakorlás után bárki elindulhat a jetpackkel a magasba, mikor szükség van rá. A terv szerint. Ehhez először még finomítani kell az automatika működésén, de később lehetővé válik akár az is, hogy a jetpack jóformán magától repüljön a kijelölt célhoz, miközben a viselőjének, aki egyébként joystickkal irányíthatja a gépet, nincs más dolga, mint az elvégzendő feladataira, például egy szélerőmű ellenőrzésére koncentrálni - mondta Matt Denton, a cég társalapítója az IEEE Spectrumnak.

A önvezető rakétahátizsák felhasználási körét a cég képviselői elsősorban az építőipar területén képzelik el, nehezen megközelíthető, magasban lévő helyeken. Mielőtt még azonban megtelnének a légi utak a repülő mérnökökkel, el kell végezni az első emberes repülési teszteket, amelyre csak jövő nyáron kerül sor, az első felhasználási területét a technológiának pedig lehetséges, hogy nem annyira a hétköznapi karbantartási munkák fogják jelenteni, hanem inkább a sürgőssebb feladatok, például a vészhelyzetekben alkalmazott kutatás-mentési küldetések.

(Construction Global, Fotó: Getty Images/C. J. Burton)

További cikkek a témában:

A brit haditengerészet katonái úgy repkednek a jetpackkel, mint a Vasember A holland speciális alakulat után most a brit tengerészgyalogosok mutatták be, hogyan szélesítheti ki a rakétahátizsák a stratégiai lehetőségeket.
Komolyan vizsgálja az amerikai hadsereg a jetpack katonai hasznosításának a lehetőségeit Elsősorban azt vizsgálják, hogy a különleges egység miként használhatná ezeket az eszközöket.
A rakétahátizsák után itt a "helikopter-hátizsák", és már repülnek is vele Mintha csak egy hatvanas évekbeli James Bond filmet látnánk, de ez a felvétel 2021-ben készült.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.