Egy cég szerint a jetpacket az építőiparban lehetne legjobban alkalmazni, már fejlesztik az autopilot verziót

2021 / 09 / 22 / Bobák Zsófia
Egy cég szerint a jetpacket az építőiparban lehetne legjobban alkalmazni, már fejlesztik az autopilot verziót
Egy hollywoodi robotszakértő és a Brit Királyi Haditengerészet ex-parancsnoka céget alapított, hogy olyan jetpacket fejlesszenek, amit bárki könnyedén tud használni a beépített automatizációnak köszönhetően.

A Maverick Aviation személyi szállítóeszközével kapcsolatban elöljáróban érdemes megemlíteni, hogy egyelőre még csak a színfalak mögött készül, a legfontosabb feladatát, vagyis egy ember levegőbe emelését majd csak valamikor jövőre fogják megkísérelni, de kitűzött cél igen ambiciózus: olyan jetpacket szeretnének építeni, amely egészen könnyedén irányítható, hogy lényegében bárki használni tudja hosszabb gyakorlatozás nélkül is.

Ehhez nem csak a szerkezetén, hanem a működési elvén is változtattak valamelyest: az alkatrészek 3D nyomtatással készülnek ultra-könnyű kivitelben alumíniumból, szénszálas anyagból és titánból, a motorok, amelyek Antony Quinn, a cég vezérigazgatója szerint ugyanolyanok, mint ami a személyszállító repülőgépekben is található, rögbi labda méretűek és az irányítást autopilot rendszer és a turbinák mellé szerelt szervomotorok segítik, ezzel lehetővé teszik az egészen precíz kormányozhatóságot.

"Annyira ösztönösen lehet repülni vele, hogy a kiképzés költsége nagyon alacsony lehet, így a szakemberek a legmegközelíthetetlenebb környezetben is tudnak majd dolgozni biztonságosan és gyorsan."

- mondta Quinn.

Az elképzelés szerint azokon a helyeken, amelyek eddig csak helikopterekkel vagy fáradságos munkával voltak elérhetőek, a jetpack jelenti majd az alternatívát, mivel ezzel az eszközzel lehet a legegyszerűbb módon eljutni a helyszínre és elvégezni a javítást vagy karbantartást. Az ellenőrzési feladatokat egyre több helyen bízzák robotokra, például a Boston Dynamics Spotjára, vagy drónokra, de a cég elmondása szerint adódhatnak olyan szituációk, amikor a távoli megfigyelés nem elégséges, egy ember jelenlétére is szükség van. Ilyenkor lép színre a személyi szállításnak ez az új formája, amellyel minden eddiginél nagyobb mobilitást lehetne elérni, de elterjedésének egyelőre útjába áll a veszélyes működése és a nehéz irányíthatósága.

A kiképzést kínáló központokban, például a Jetpack Aviation iskolájában a jelentkezők először egy kötéllel biztosítva lebegnek a talaj közelében, a teljes, kötélmentes szabadságot a Robb Report elmondása szerint csak a sokadik repülési óra után nyerhetik el azok, akik részt vesznek az 50 órás képzésen, amely a pilóta státusz megszerzéséhez kell. A korábbi repülési tapasztalat nem követelmény, de legalább napi három 'edzésen' részt kell venni, amelyek egyenként 6-10 percig tartanak. A napi díj 4950 dollár (másfél millió forint), ezért cserébe az oktatás mellé a résztvevők megkapják a repülőruhájukat, amelyet hazavihetnek a tréning után. Az ár tehát rendkívül magas, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy egy olyan eszköz használatát tanulják meg a jelentkezők, amelyet valószínűleg a legtöbben nem fognak otthon saját célra beszerezni, ezen igyekszik most változtatni és a költségeket leszorítani a Maverick Aviation.

Az irányítás többé-kevésbé végig a pilóta kezében marad, de ha a munka nagy részét átveszi a számítógépes program, akkor a bonyolultabb manőverezés nem okoz majd akkora problémát és tulajdonképpen egy minimális gyakorlás után bárki elindulhat a jetpackkel a magasba, mikor szükség van rá. A terv szerint. Ehhez először még finomítani kell az automatika működésén, de később lehetővé válik akár az is, hogy a jetpack jóformán magától repüljön a kijelölt célhoz, miközben a viselőjének, aki egyébként joystickkal irányíthatja a gépet, nincs más dolga, mint az elvégzendő feladataira, például egy szélerőmű ellenőrzésére koncentrálni - mondta Matt Denton, a cég társalapítója az IEEE Spectrumnak.

A önvezető rakétahátizsák felhasználási körét a cég képviselői elsősorban az építőipar területén képzelik el, nehezen megközelíthető, magasban lévő helyeken. Mielőtt még azonban megtelnének a légi utak a repülő mérnökökkel, el kell végezni az első emberes repülési teszteket, amelyre csak jövő nyáron kerül sor, az első felhasználási területét a technológiának pedig lehetséges, hogy nem annyira a hétköznapi karbantartási munkák fogják jelenteni, hanem inkább a sürgőssebb feladatok, például a vészhelyzetekben alkalmazott kutatás-mentési küldetések.

(Construction Global, Fotó: Getty Images/C. J. Burton)

További cikkek a témában:

A brit haditengerészet katonái úgy repkednek a jetpackkel, mint a Vasember A holland speciális alakulat után most a brit tengerészgyalogosok mutatták be, hogyan szélesítheti ki a rakétahátizsák a stratégiai lehetőségeket.
Komolyan vizsgálja az amerikai hadsereg a jetpack katonai hasznosításának a lehetőségeit Elsősorban azt vizsgálják, hogy a különleges egység miként használhatná ezeket az eszközöket.
A rakétahátizsák után itt a "helikopter-hátizsák", és már repülnek is vele Mintha csak egy hatvanas évekbeli James Bond filmet látnánk, de ez a felvétel 2021-ben készült.


Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A Toyota két új, elektromos koncepcióautót mutatott be
A két új, kifejezetten európai piacra szánt elektromos autó két éven belül kereskedelmi forgalomba kerül a gyártó ígérete szerint.
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.