Komolyan vizsgálja az amerikai hadsereg a jetpack katonai hasznosításának a lehetőségeit

2021 / 03 / 07 / Felkai Ádám
Komolyan vizsgálja az amerikai hadsereg a jetpack katonai hasznosításának a lehetőségeit
A repkedő egyszemélyes hadsereg ideáját a mozisikerek Vasembere, valamint a The Mandalorian című Star Wars-sorozat is visszacsempészte a köztudatba.

Azonban a különböző, egyszemélyes repülőszerkezetekre már több ötlet is született a közelmúltban, melyek egy részéről már mi is írtunk korábban. Ezek közül a leghagyományosabb talán az eVTOL (electric vertical takeoff and landing), ez az elektronikus, függőleges felszállásra és landolásra képes eszköz. Az eVTOL lényegében a helikopter és a drón szerelemgyereke, és egy ilyen gépet, a Hexát, amely a texasi LIFT fejlesztése (és több magyar származású szakember is dolgozik rajta) már vizsgálnak abból a szembontból, hogy miként illeszkedhetne be a különleges erők arzenáljába. Erről részletesebben a lenti cikkünkben írtunk:

Magyarok készítettek "légitaxit" az amerikai légierő kommandósainak Habár talán kissé esetlenül fest, az eszköz sikeres repülési tesztet hajtott végre augusztus 20-án. Viszont nem biztos, hogy kizárólag a kommandósok játékszere lesz végül. Mindenesetre egy magyar csapat fejleszti.

A filmek és a képregények világát már inkább idézi meg az a szerelés, a Jet Suit, amely a vasemberes repkedést eddig talán a legmegbízhatóbban teszi lehetővé. A brit Gravity Industries fejlesztése nem csak egy rakétahátizsák, mert a kezekre is szereltek hajtóműveket, ami miatt némi edzettség és gyakorlás szükséges ahhoz, hogy valaki eredményesen emelkedjen egy ilyen szerkezettel a levegőbe. A Jet Suit felhasználhatósága azonban nagyon rugalmas, már többször is bemutatkozott mint hajó lerohanására vagy akár hegyimentésre egyaránt alkalmas légi eszköz:

A legutóbb hír szerint pedig a DARPA komolyan vizsgálja az ilyen egyszemélyes repülési platformok felhasználásnak a lehetőségeit, elsősorban a különleges egységek számára – számol be róla a FlightGlobal. A DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency, azaz Fejlett Védelmi Kutatási Projektek Ügynöksége) egyébként az USA Védelmi Minisztériuma alá tartozó kutatási részleg (kizárólag a Minisztérium felé is tartoznak elszámolással), és a rövid távú (2-4 éves) kutatásokra koncentrálnak, amiken kisebb, az adott feladatra összeállított csoportok dolgoznak. Az Ügynökség olyan kutatási koncepciókat kért a március 2-án a Small Business Innovation Research and Small Business Technology Transfer Opportunity (SBO) keretében, amely az egyszemélyes, hordozható repülési rendszerek (Portable Personal Air Mobility System) gyakorlati alkalmazhatóságát vizsgálja. Ami magukat a terveket illeti, a DARPA a fent leírt kritériumokon kívül egyáltalán nem válogatós a rendszer alapfelépítésével kapcsolatban: vagyis a rendszer lehet egy már létező eszköz módosított változata, de szóba jönnek a vadiúj elképzelések is. Illetve nem kizárólag jetpackben gondolkoznak, hanem szóba jönnek akár motoros siklóernyők vagy szárnyas repülőruhák (wingsuit) is. Nem lényeges az üzemanyag milyensége sem: a gép lehet elektromos meghajtású, hidrogén cellás, de az sem gond, ha valamilyen formában a jó öreg fosszilis üzemanyagot pöfögteti.

Amíg a felépítés tekintetében az Ügynökség rugalmas hozzáállást mutatott, addig sajnos-nem sajnos a működés és a működtetés már meg kell feleljen egy sor kritériumnak: tehát a rendszer lehet egyszer használatos, vagy újrahasznosítható – de ez utóbbi esetben az újrapakolása és ismételt üzembe helyezése minimális munkával kell járjon. Az eszköz tervezésekor mindenképp figyelembe kell venni, hogy többféle katonai feladat platformja lesz – vagyis a költséghatékonyság kiemelt szempont az egyszerű szállítási feladattól kezdve (a katonát eljuttatja a célhelyre), a városi harcokon át egészen a vízi eszközök megrohamozásáig, illetve azok elhagyásáig. A lenti videón egyébként azt lehet megnézni, hogy az említett Jet Suit segítségével miként lehet lerohanni egy hajót.

Az eszköznek egyetlen személy számára legalább 5 km-es hatótávolságot kell biztosítania alacsony és közepes magasságon. A rendszer összeszerelése és üzembe állítása pedig nem vehet igénybe több időt 10 percnél, mindezt minimális szerszámigény mellett, vagy pedig értelemszerűen úgy, hogy a használatba helyezés egyáltalán ne igényeljen szerszámot. Az eszköznek a környezeti tényezőktől – például erős szél – függetlenül is működőképesnek kell lennie, ráadásul az sem ártana, ha csendes lenne, és minimális infravörös lenyomatot hagyna. Szempont még, hogy az eszköz működtetéséhez ne legyen szükség hosszasabb képzésre – ez utóbbit a számítógépes segédrendszerek, valamint az intuitív irányítási lehetőségek segítségével lehetne megvalósítani. Fentebb már beszéltünk a Hexáról, amely az AFWERX Agility Prime programme keretében került kiválasztásra, és ettől a DARPA mostani elképzelését az különbözteti meg a leginkább, hogy ők olyan rendszerben gondolkoznak, amit egyetlen személy is elcipelhet.

A DARPA két fázist tervez: az első fázisban a megvalósíthatóságra koncentrálnak, itt a tervek 225 000 dollárig kúszhatnak fel és félév van a kivitelezésre, a második fázisban pedig már eljutnának a tényleges repülési tesztekig – erre 1,5 millió dollárt és két évet szánnának. Az Ügynökség szerint jó lenne az is, ha az adott rendszert nem csak a hadsereg, de akár a különböző sürgősségi tevékenységet végző szervezetek is használhatnák akár – tehár a rendőrség vagy a különböző mentőszervezetek (mint a fentebbi hegyimentős videóban). Sőt a rendszertől függően idővel a kereskedelmi felhasználás lehetősége is előkerülhet: úgy mint az városi utazás vagy rekreációs tevékenységek.

További cikkek a Rakétán:

Rejtélyes jetpackes ember repkedett a Los Angeles-i reptér környékén – az FBI nyomoz Ilyen is csak Los Angelesben fordulhat elő – reagált az irányítótorony a pilóta bejelentésére, hogy egy ember jetpackkel a hátán épp elhúzott a pilótafülke ablaka mellett körülbelül egy kilométeres magasságban. A jetpackes alakot egy másik gépről is kiszúrták. Az FBI már vizsgálódik is az ügyben.

Már megint jetpackkel repkedett valaki a Los Angeles-i reptér környékén Valakinek van egy rakétahátizsákja, és ez a valaki nem bír magával: már másodszor repkedett ott, ahol nagyon nem lenne szabad. Viszont kétszer olyan magasan repült, mint a múltkor.

Elképzelhető, hogy a rejtélyes, rakétahátizsákot viselő ember nem visel rakétahátizsákot, és nem is ember Tavaly sok minden történt, így talán sokan már el is felejtették az őrült, rakétahátizsákot viselő pasast, aki Los Angeles repterének környékén repkedett mindenki nagy döbbenetére. Most talán egy titokkal kevesebb az ügyben, de a kérdőjelek száma így is csak szaporodott.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.