A kerékpárok a múlt háborúiban sokszor nagy szerepet játszottak, különösen, miután megjelentek az összecsukható és így könnyen szállítható verzióik. A második búr háború legendás alakja, Daniël Johannes Stephanus Theron, akinek fejére ezer font vérdíjat tűzött ki a brit haderők főparancsnoka, kerékpáros egységével hajtotta végre az üzeneteket szállító futár tevékenységét, meglehetős sikerrel, de a világ más tájain már korábban, Amerikában például a polgárháború után megjelentek a kerékpáros katonai egységek.
A Buffalo Soldiersre keresztelt alakulat afroamerikai tagjai eleinte a texasi határnál láttak el békefenntartói feladatokat, majd Montanában vetették be őket, egy húsz fős csapat pedig nagyszabású és embertpróbáló kísérlet keretében bizonyította, hogy a bicikli hasznos segítség, ha nagyobb területek átszelésére kerül a sor. Az egység James Moss hadnagy vezetésével negyven nap alatt több mint 3000 kilométert tekert, hóban, sárban és esőben, kihalt tájakon keresztül, a túráról beszámoló jelentésben pedig nem egyszer előkerült az éhségtől, fáradságtól és hidegtől való szenvedés leírása, de a konklúzió szerint a kerékpárok kétszer olyan gyorsan értek célba, mint ahogy a gyalogos egységek tették volna, a költségek mindössze harmadáért - írja a History.net.
A mai katonáknak már kevesebb kényelmetlenséget okoznak a kemény nyergek, a kézzsibbasztó biciklikormányok vagy a váltók hiánya, de a nehéz terepeken is bevethető, strapabíró kerékpárok, melyeket célzottan militáns feladatokhoz építenek, még mindig viszonylag kevesen vannak. A katonai kerékpároknak alapvetően ugyanazoknak a kritériumoknak kell megfelelniük, mint régen: a lényeg, hogy bírják a hajtást különféle rázós terepviszonyok között, halkan lehessen velük megközelíteni a felderítendő helyszínt és fel lehessen őket szerelni fegyverrel is. A Buffalo Soldier egység A.G. Spalding & Co által gyártott kétkerekűi annak idején a legmodernebb technológiát képviselték, de az eszközök 27 kilogrammot nyomtak, igaz, hogy felszereléssel együtt (ennek azért volt jelentősége, mert az embereknek gyakran cipelniük kellett őket a sártengeren át) és a puskát eleinte a vállukra vetve, nem a járműre csatolva vitték a katonák.
A mai példányok ettől eltérően már a feladathoz szabott külsővel rendelkeznek, a kormányra helyezett fegyvertartó és a vastag kerekek az alapfelszereltség részeit képezik és egy háromezer kilométeres túra sem okozna akkora problémát a tulajdonosainak velük, mivel ma már természetesen elektromos hajtással működnek. A Jeep/QuietKat kerékpár katonai felhasználásra szánt járművét a Londonban tartott DSEI kiállításon (Defence and Security Exhibition International arms fair) mutatta be a gyártó, aki az iNews helyszíni jelentése szerint arról számolt be, hogy egy meg nem nevezett európai NATO tag, Dánia és az Egyesült Arab Emírségek már be is vásároltak a hárommillió forintos kerékpárokból a speciális egységeik számára.
A Jeep/QuietKat járgányok katonai célra fejlesztett verziói 1000W-os motorral működnek, amelynek nagyjából 100 kilométeres a hatótávja, a kerekek pedig különösen széles, 5 inches (12,7 centiméter) gumikkal vannak felszerelve. Ezekkel az adottságokkal más mountain bike-ok is rendelkeznek, bár az ilyen széles gumi azért ritkaság, de ami igazán speciálissá teszi a militáns biciklit az a fegyvertartó, valamint az összehajtható napelem, amit a gyártó alapból mellékel a járműhöz, nem kell külön megvásárolni. A napelem használata lehetőséget ad rá, hogy bárhol tölthető legyen a lemerült akkumulátor, ami bevetés közben fontos szempont lehet. A QuietKat nemzetközi értékesítési vezetője, Duncan Horner elmondta: ezek a járművek tulajdonképpen az elektromos biciklik SUV-jai.
"A katonai alkalmazások szükségleteinek gondolatával építettük meg őket - képesek rá, hogy teljes mértékben terepen közlekedjenek, nehéz terhet szállítsanak és halkan működjenek.
Ideális azokon az utolsó kilométereken, ahol nem használhatsz nagyobb járművet, de mégis szükséged van egy gép segítségére."
(Electrek, Fotó: Jeep/QuietKat)
További cikkek a témában:
Bicikliteszt ABS-szel, 45 km/h-s utazótempóval és elektromos sebváltóval
A Stromer ST5 ABS a világ első blokkolásgátlóval felszerelt fast e-bike-ja. Münchenben tekertünk vele egyet.
A Huawei mérnökei készítettek egy önvezető biciklit
A robotkerékpár felismeri a közlekedési lámpákat és a körülötte levő objektumokat is, az egyensúlya pedig olyan, hogy egy korlát tetején is képes megállni.
Oké, hogy elektromos, de mi hajtja? Képbe hozunk a hibrid bringákkal
Ortodox bringások körében könnyebb egy gyilkosságot felvállalni, mint egy rásegítős gépet, aki viszont próbálta, esküszik rá. De mi az az elektromos bringa?