Bicikliteszt ABS-szel, 45 km/h-s utazótempóval és elektromos sebváltóval
2021 / 09 / 24 / Rácz Tamás
Bicikliteszt ABS-szel, 45 km/h-s utazótempóval és elektromos sebváltóval
A Stromer ST5 ABS a világ első blokkolásgátlóval felszerelt fast e-bike-ja. Münchenben tekertünk vele egyet.

A sok érdekességtől szédelegve, fejemben egy villogó DATA OVERLOAD hibaüzenettel kóvályogtam a müncheni IAA 2021 Mobility kiállításon a millió bringás stand között, amikor véletlenül megakadt a szemem egy furcsa szövegrészen egy állványra tett bicikli mellett: ABS. Mi ez a hülyeség? Blokkolásgátló egy bicikli fékrendszerében? Ilyen biztos nincs!

A stand házigazdája észrevette, hogy valaki odafagyott a kiállított kerékpájuk mellé és odajött beszélgetni. Igen, mondta, ez valóban egy ABS-rendszer, a saját fejlesztésük, őket pedig Stromernek hívják és Svájcban gyártják a nagyan drága bringáikat. De amúgy a váltó is elég izgalmas a biciklin, merthogy elektromos. Nahát, mondtam, és ki lehet próbálni? Itt a csarnokban nem, de bent a belvárosi expóhelyszínen van egy tesztflottájuk most, ott igen.


Stromer ST5, 45 km/h végsebességű speed pedelec Svájcból, felárért BS-szel és elektromos váltóval

A legolcsóbb ma kapható új autó a Dacia Sandero, 3,5 millió forintért vihető haza. A Stromer villanybringája átszámítva 3,628 millió forint

Az első hidraulikus tárcsafék működését ABS vigyázza

Milyen szép alkatrész tud lenni egy fékolajtartály is egy 3,6 milliós svájci biciklin!

Annyit nem ér az egész, gondoltam; nyilván nem nagy újdonság ez az ABS meg a villanyváltó, biztos már régi dolog, csak kocabringásként én nem hallottam még róla. Sétálgattam hát tovább, a pavilonban is és később kint, a müncheni vásárközpont parkolójában lévő bringás tesztpályán is. Beszélgettem a kiállítókkal: van elektromos váltós biciklijük? Hát ABS-es?

Kiderült, hogy villany-váltós még csak-csak, de ABS-es egyelőre nincs senkinek. A Bosch ugyanis még csak most hozta ki az e-bike-okhoz tervezett blokkolásgátlóját, ami a 2022-es modelleken jelenik majd meg. De hát, mondom, épp most beszélgettem egy kollégátokkal, aki azt mondta, hogy nekik van ABS-es bicajuk. Ki az? A Stromer. Ja, az lehet, de ha nekik tényleg van ilyenjük, az igazi világújdonság!

Ez ugyan nem a Stromereken használt Shimano rendszer, hanem a SRAM elektronikusan vezérelt, elektromosan működtetett bringaváltója, viszont kiválóan látszik a displayen, hogy is működik:

Ezek után mégiscsak bemetróztam a belvárosba és mégiscsak megkerestem a Stromer tesztsátrát. Ha tényleg világújdonság az ABS-es villanybringa, tuti beleharapok, amíg még friss és meleg! Úgy is lett. A zálogba adott jogsimért cserébe kaptam egy bukósisakot meg egy tízezer eurós, rendszámos elektromos bringát. Bitte schön: arra van a kijárat, ott van München városközpontja tele bicikliutakkal. Menjek, tekerjem, próbáljam kedvem szerint.

A Stromer ST5 ABS egy úgynevezett fast e-bike vagy fast pedelec. Ez azt jelenti, hogy a pedál hajtásakor aktiválódó elektromos rásegítése nem 25 km/h-ig hanem egészen 45-ig működik. Nálunk ez a műfaj ma még abszolút szürke zóna, a rendőrség nem sok mindent tud kezdeni vele, de Németországban már kész a szabályozás. A fast pedelecek rendszámot kapnak és biztosítást kell rájuk kötni.


Kezemben a bringa, ami drágább, mint egy új Dacia Sandero. Ennyiért már természetesen jár a mobilos konnektivitási képesség, az integrált világítás és a kulcs nélküli indítás lehetősége is

Szürke festéssel, az utca valóságában nem mutatkozik meg, mennyire különleges bicikli is ez

A svájci szuper-villanybringa vázában elegánsan elrejtve egy 983 Wh-s, tehát csaknem egy kilowattórás, 48 voltos akkumulátor lapul. Ez egy átlagos testsúlyú, a villanyhajtás mellé azért derekasan tekerő bringás számára akár 180 kilométeres könnyített és gyors kilométerre elég, a töltés pedig öt és fél óra a 250 wattos töltővel, ha teljesen lemerült az akku. A motor teljesítménye 850 watt, nyomatéka 48 Nm. A bicikli három méretben kapható (178 centi alatti, 178-188 centis és 188 centi feletti magassághoz), a legkisebb verzió 28 kilót nyom.

A müncheni belvárosban a vaskos, testes, súlyos villanybringa elképesztően gyors, rugalmas, a gépjármű-forgalommal is simán lépést tartó, méretét meghazudtolóan könnyen kezelhető, jól mozgó közlekedési eszköznek bizonyult. A gép kimunkáltsága, tömörsége, összerakottsága lenyűgöző,

A gombnyomásra kapcsolgató elektromos, 11 fokozatú Shimano váltó komfortja nekem akkora újdonság volt, hogy még most is remeg a lábam az élménytől. Ugyanakkor ha belegondolok, egy e-bike-nál sok értelme nincsen, hiszen a nyomatékos rásegítő motor mellett valójában alig-alig kell váltani. Nekem van itthon egy öreg, egyszerű e-bike-om, hétfokozatú váltóval, de amíg van az akkuban energia, mindig csak hetesben használom, emelkedőn is. És ha lemerül az akku, a hét fokozatot könnyen át bírom fogni a csavaros váltómarkolattal is. Szóval a villanyváltó igazából látványos, de szükségtelen extra egy e-bike-on.

Az ABS viszont tényleg életmentő lehet egy olyan gyors és súlyos járműnél, mint ez a nagy svájci gép. Laza vagy nedves talajon az első kerék kicsúszását akadályozza meg, száraz úton pedig a legsúlyosabb saját hibás bringás balesetek első számú okát, a nagy sebességnél túlhúzott első fék miatti átfordulást, a megemelkedő bicikliről a kormány felett átesést teszi lehetetlenné.

Először csúszós terepen akartam kipróbálni, hogy működik, de az eső nem esett, München belvárosában komoly kihívás murvás utat találni, a parkok füvén pedig, úgy éreztem, mégsem túl elegáns dolog biciklizni és közben nagyokat fékezni. Végül egy nagyobb kövekkel felszórt szűk kis bejáróban szerencsétlenkedtem egy darabig, de mivel az ABS működésének velejárója, hogy kis sebességnél kikapcsol (hiszen különben nem lehetne megállni a járművekkel), nem sikerült érdemben kitapasztalni, mennyire hasznos egy bicikli blokkolásgátlója laza talajon.

A nagysebességű teszt viszont összejött. Bár a fék nem volt túl feszesre állítva, egy kis trükközéssel sikerült szimulálnom a fejreállás előtti túlfékezést. Az ABS azonnal lépett: a hidraulikus fékrendszerben pont ugyanúgy szüntette meg a féknyomást az elektronika, ahogyan egy kocsiban vagy motoron szokta. A kerék nem blokkolt le, a fékkar pedig erőteljes visszarúgásokkal jelezte, hogy az ABS működik.

A teszt legnagyobb tanulsága az volt, hogy milyen remek közlekedési eszköz egy nagyvárosban egy ilyen fast pedelec - akár ABS-szel, akár anélkül. Agyonpakolhatom cuccokkal, akár még utánfutót is akaszthatok rá és ülhetek rajta kényelmesen, magasra emelt fejjel, nem számít: az elektromos hajtás segítségével nem kell megküzdenem sem az extra súllyal, sem a nagy légellenállással. És persze az emelkedők sem számítanak; nem lassulok be, nem blokkolom a forgalmat és nem döglök ki, mert az erős villanyhajtás ott is kisegít.

A svájci Stromer ST5 a maga tízezer euró feletti induló árával persze nem fogja tömegével kiszorítani a magyar utakról a hagyományos bicikliket (mi ennyi pénzért autót szoktunk venni), de a fast pedeleceknek, a rendszámos, biztosításos és akár ABS-es fast pedeleceknek a magyar utakon is komoly létjogosultsága lehetne.

Végül pedig annak, aki esetleg úgy gondolná, hogy a bicikli műfaja a csúcsra ért az ABS-es hidraulikus fékkel és az elektronikus váltóval, mutatok még valamit a Stromer müncheni standjáról. Ez itt a legújabb prototípus, a fogasszíj-hajtású ST2022:


Stromer ST2022

Feltűnt, hogy mintha nem lenne sebességváltója egyáltalán? Pedig van neki. Mutatom azt is:

Nahát, még mindig nem tetszenek látni? Na jó, akkor mutatom, hogy néz ki kibontva a bringából:

Ez itt a Pinion fogaskerekes, középagyba épített váltója. A szíjhajtással párosítva a megoldás legfőbb előnye, hogy teljesen karbantartásmentes, el lehet felejteni a lánctisztításokat, lánc- és váltókenegetéseket. Jövőre kipróbáljuk ezt is!

További cikkek a témában:

A Harley-Davidson elektromos kerékpárját a legelső, 1903-as Harley ihlette A motorokkerékpár-csodákról elhíresült cég környezetbarátabb, valamint a városi közlekedés szempontjából praktikusabb termékeket is bevezet.
Oké, hogy elektromos, de mi hajtja? Képbe hozunk a hibrid bringákkal Ortodox bringások körében könnyebb egy gyilkosságot felvállalni, mint egy rásegítős gépet, aki viszont próbálta, esküszik rá. De mi az az elektromos bringa?
Akár 150 ezer forintos állami támogatást is lehet igényelni elektromos kerékpárokra Az első pályázási időszak november 23-án indul, a pályázók akár a bicikli árának a felét is megspórolhatják.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.