Kísértetiesen visít az oroszok új, high-tech vadászgépe

2021 / 03 / 02 / Felkai Ádám
Kísértetiesen visít az oroszok új, high-tech vadászgépe
A mostani videó Oroszország egy meg nem nevezett részén készült, és már azelőtt hallhatjuk a gép sírását, hogy a látómezőn feltűnne.

A feltevések szerint egyébként a gépek Moszkva fölött szállnak, és épp a katonai parádéra gyakorolnak. A Szu–57 az oroszok első, és ezidáig egyetlen ötödik generációs vadászrepülője, melynek fejlesztése még PAK-FA néven Indiával közösön kezdődött. Mivel idővel a fejlesztések körül kisebb viták kerekedtek a két ország közt, valamint a költségek is kezdtek elszállni, India kilépett a projektből. A Szuhoj vállalat által tervezett gépet ekkor nevezték át Szu–57-re.

Egyébként az orosz vadászokat a NATO is el szokta látni saját becenevekkel (melyek mind F-betűvel kezdődnek), és ez nem történt másképp most se: a szóban forgó repcsi NATO-neve a „Felon” („Gonosztevő”) lett. A Felon annyiban stimmel, hogy igazi nehézfiúról beszélünk: a Szu–57 ikerhajtóműves vadászrepülő, amely mind levegő-levegő, mind levegő-föld küzdelmekben megállja a helyét, emellett lopakodásra is képes, vagyis olyan technológiával látták el, amely nagyrészt elrejti a radar elől. És mint minden ötödik generációs lopakodó esetén, a fegyvereket a géptestbe rejtették – az F–22 Raptorhoz hasonlóan két ilyen fegyveröböl is helyet kapott: egy a rövidtávú, levegő-levegő rakétáknak, egy pedig a hosszú távú levegő-levegő rendszereknek, illetve a földi (és természetesen vízi) célpontok ellene bevethető lövedékeknek és bombáknak. A gépet ezen kívül egy 30-mm-es automata ágyúval is felszerelték.

A Szu–57-ből nem véletlen szállt ki India, a gép fejlesztése komoly elmaradásban van, amit részben a technikai problémák, részben az orosz gazdasági visszaesés okozott. A Popular Mechanics értesülése szerint a fejlesztésben a megakadást elsősorban az új Izdeliye 30 hajtómű körüli munkálatok késlekedése okozza, amely a gép aerodinamikájával együtt képessé teszi a vadászt a Mach 2 sebesség elérésére utánégető használata nélkül. Az Airforce Technology úgy tudja, hogy a jelenlegi vadászokba még Izdeliye 117 hajtóműveket szereltek, és az újabbakkal majd csak a gyártósorról később legördülő modelleket látják el. Vagyis, fájdalom, de valószínűleg nem az új hajtóművet hallhattuk a fenti videón felsírni. Ugyanakkor az OFF TRACK PLACES - Military Aircraft YouTube csatorna állítása alapján a lenti videóban egy olyan Szu–57 prototípus látható (és hallható), melyet már ezzel az új hajtóművel láttak el. (A két információ nem mond egymásnak ellent, hiszen az Airforce Technology a tömeggyártásba kerülő darabokról, nem a prototípusokról írt.) A nálam hajtóművek hangjai tekintetében vájt fülűbb olvasóink azért megpróbálhatják a kettőt összevetni.

Az Orosz Légierő eredetileg 150-200 Szu–57-est vett volna át 2015-2025 között, de ezt a számot még 2018-ban visszanyesték 76-ra (ugyanakkor nem zárták ki, hogy adott esetben ennél több gépre tartanának igényt). A múlt hónapig egyébként a Szuhoj 11 prototípust és két, immár sorozatgyártásra szánt vadászt rakott össze (ez utóbbi kettőből az egyik még 2019-ben megsemmisült egy tesztrepülés alkalmával).

(Címlapkép/nyitókép: Wikipedia)

További cikkek a Rakétán:

Így fest egy vadászgép, miután telibe kapott pár elektromos vezetéket A Rafele szárnya késként vágott át néhány vezetéket, de a gép sem jött ki jól az incidensből – képen mutatjuk a gép és a kábel találkozásának az eredményét.

Intelligens álcázóminta rejtheti el a vadászgépeket a drónok MI rendszerei elől A drónok kamerája bár mindent lát, de épp mint az embernél, hiába éles a szem, a mögötte álló agy becsapható, ha megismerjük működésének jellemzőit. A legújabb fejlesztés egy kisebb méretű álcázóminta, melynek alkalmazása eltünteti a vadászgépeket az MI elől. Látják őket, de nem ismerik fel, mit látnak.

A 130 billió forintból fejlesztett F-35-ös vadászgéppel még egy célt sem lehet eltalálni Az amerikai Védelmi Minisztérium nemrégiben végezte el a Lockheed Martin F-35 vadászrepülőgép-fejlesztés előrehaladásának éves értékelését és az eredmény finoman fogalmazva is lelombozó.


Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egymillió elektromos töltőállomáshoz nyújt hozzáférést a Bosch
Egy applikáción keresztül egyszerűbbé válik a töltőállomás-hálózat használata.
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.