Kísértetiesen visít az oroszok új, high-tech vadászgépe

2021 / 03 / 02 / Felkai Ádám
Kísértetiesen visít az oroszok új, high-tech vadászgépe
A mostani videó Oroszország egy meg nem nevezett részén készült, és már azelőtt hallhatjuk a gép sírását, hogy a látómezőn feltűnne.

A feltevések szerint egyébként a gépek Moszkva fölött szállnak, és épp a katonai parádéra gyakorolnak. A Szu–57 az oroszok első, és ezidáig egyetlen ötödik generációs vadászrepülője, melynek fejlesztése még PAK-FA néven Indiával közösön kezdődött. Mivel idővel a fejlesztések körül kisebb viták kerekedtek a két ország közt, valamint a költségek is kezdtek elszállni, India kilépett a projektből. A Szuhoj vállalat által tervezett gépet ekkor nevezték át Szu–57-re.

Egyébként az orosz vadászokat a NATO is el szokta látni saját becenevekkel (melyek mind F-betűvel kezdődnek), és ez nem történt másképp most se: a szóban forgó repcsi NATO-neve a „Felon” („Gonosztevő”) lett. A Felon annyiban stimmel, hogy igazi nehézfiúról beszélünk: a Szu–57 ikerhajtóműves vadászrepülő, amely mind levegő-levegő, mind levegő-föld küzdelmekben megállja a helyét, emellett lopakodásra is képes, vagyis olyan technológiával látták el, amely nagyrészt elrejti a radar elől. És mint minden ötödik generációs lopakodó esetén, a fegyvereket a géptestbe rejtették – az F–22 Raptorhoz hasonlóan két ilyen fegyveröböl is helyet kapott: egy a rövidtávú, levegő-levegő rakétáknak, egy pedig a hosszú távú levegő-levegő rendszereknek, illetve a földi (és természetesen vízi) célpontok ellene bevethető lövedékeknek és bombáknak. A gépet ezen kívül egy 30-mm-es automata ágyúval is felszerelték.

A Szu–57-ből nem véletlen szállt ki India, a gép fejlesztése komoly elmaradásban van, amit részben a technikai problémák, részben az orosz gazdasági visszaesés okozott. A Popular Mechanics értesülése szerint a fejlesztésben a megakadást elsősorban az új Izdeliye 30 hajtómű körüli munkálatok késlekedése okozza, amely a gép aerodinamikájával együtt képessé teszi a vadászt a Mach 2 sebesség elérésére utánégető használata nélkül. Az Airforce Technology úgy tudja, hogy a jelenlegi vadászokba még Izdeliye 117 hajtóműveket szereltek, és az újabbakkal majd csak a gyártósorról később legördülő modelleket látják el. Vagyis, fájdalom, de valószínűleg nem az új hajtóművet hallhattuk a fenti videón felsírni. Ugyanakkor az OFF TRACK PLACES - Military Aircraft YouTube csatorna állítása alapján a lenti videóban egy olyan Szu–57 prototípus látható (és hallható), melyet már ezzel az új hajtóművel láttak el. (A két információ nem mond egymásnak ellent, hiszen az Airforce Technology a tömeggyártásba kerülő darabokról, nem a prototípusokról írt.) A nálam hajtóművek hangjai tekintetében vájt fülűbb olvasóink azért megpróbálhatják a kettőt összevetni.

Az Orosz Légierő eredetileg 150-200 Szu–57-est vett volna át 2015-2025 között, de ezt a számot még 2018-ban visszanyesték 76-ra (ugyanakkor nem zárták ki, hogy adott esetben ennél több gépre tartanának igényt). A múlt hónapig egyébként a Szuhoj 11 prototípust és két, immár sorozatgyártásra szánt vadászt rakott össze (ez utóbbi kettőből az egyik még 2019-ben megsemmisült egy tesztrepülés alkalmával).

(Címlapkép/nyitókép: Wikipedia)

További cikkek a Rakétán:

Így fest egy vadászgép, miután telibe kapott pár elektromos vezetéket A Rafele szárnya késként vágott át néhány vezetéket, de a gép sem jött ki jól az incidensből – képen mutatjuk a gép és a kábel találkozásának az eredményét.

Intelligens álcázóminta rejtheti el a vadászgépeket a drónok MI rendszerei elől A drónok kamerája bár mindent lát, de épp mint az embernél, hiába éles a szem, a mögötte álló agy becsapható, ha megismerjük működésének jellemzőit. A legújabb fejlesztés egy kisebb méretű álcázóminta, melynek alkalmazása eltünteti a vadászgépeket az MI elől. Látják őket, de nem ismerik fel, mit látnak.

A 130 billió forintból fejlesztett F-35-ös vadászgéppel még egy célt sem lehet eltalálni Az amerikai Védelmi Minisztérium nemrégiben végezte el a Lockheed Martin F-35 vadászrepülőgép-fejlesztés előrehaladásának éves értékelését és az eredmény finoman fogalmazva is lelombozó.


Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
Ilyen lesz a Kia új elektromos járműve
A PV5 első verzióját már tesztelik, várhatóan 2025-ben jelenik meg.
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Az elektromos autók nem csak elvesznek, hanem adnak is energiát, ha kell
Elektromos autók táplálták energiával az ausztrál villamosenergia-hálózatot egy áramszünet alatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.