Korszakok vége: nyáron meghal a PS3, a PS Vita és a PSP

2021 / 03 / 23 / Felkai Ádám
Korszakok vége: nyáron meghal a PS3, a PS Vita és a PSP
A Sony döntése gazdaságilag érthető, de érvet szolgáltathat a kalózkodásra.

Megbízható források szerint a Sony a PS3, a PS Vita, valamint a PlayStation Portable eszközök digitális boltjainak a végleges bezárását tervezi. A rolót több hullámban húznák le: július 2-án a PS3 és a PSP boltjai nyitnák a sort, míg a PS Vita boltja augusztus 27. után szűnne meg létezni. Úgy tudni, hogy a Sony hivatalos bejelentést is tervez március végén – ezen remélhetőleg kiderülnek majd a részletek is, hiszen míg az nyilvánvaló, hogy az említett dátumokat követően nem tudunk digitálisan sem játékot, sem DLC-t vásárolni ezeken az eszközökön, az egyelőre például csak remélhető, hogy az eddig megvásárolt címeket ezután is le tudjuk majd tölteni a gépekre. A Polygon egyébként megkereste a Sony-t a híreszteléssel kapcsolatban, de nem kaptak választ.

A PlayStation 3 2006 novemberében jelent meg, és 87 millió példány talált belőle gazdára, és a gyártását csak 4 évvel ezelőtt állították le, tehát jócskán a már következő generációs PlayStation 4 életidejének a második felében. Hasonlóan sikeres gép volt a 2005 márciusában megjelent, a Sony első kézi konzolja, a PSP, melyből 81 milliót adtak el. A 2011 decemberében kiadott PS Vitával azonban a japán cég kicsit partra vetődött annak ellenére is, hogy többek szerint (így szerény véleményem szerint is) ez minden idők egyik legjobb kézi konzolja – sajnos azonban a vásárlók többsége ezt valamiért nem így gondolta: 10-15 milliót értékésítettek mindössze belőle, és ezután a Sony ki is szállt a handheld-piacból. Ez utóbbi kapcsán többször szóba került akkortájt, hogy mennyire van értelme egy játékra dedikált gépet versenyeztetni a telefonokkal szemben, de erre a kérdésre aztán elég félreérthetetlen választ adott a Nintendo Switch kirobbanó sikere (még ha ez utóbbi alapváltozata nem is kizárólag kézi konzol, hiszen dokkoltan, tévére kötve is használható).

Mindez annyiban egyébként várható volt, hogy ezek a boltok tavaly október óta kizárólag az adott eszközről érhetőek el, és a Sony weboldalán már csak a PS4 és a PS5 címek közt lehet böngészni (illetve természetesen csak ezeket lehet megvásárolni is ezen a módon). A döntés pedig több lap szerint is érthető, hiszen a szóban forgó digitális áruházak közül a legfiatalabb (a Vitáé) is 10 éves, nyilván költséges tehát ezeknek a működtetése. Sajnos azonban sok olyan cím is akad (köztük olyanok, melyek kizárólag az adott eszközre jelentek meg), melyek ezután vagy nehezen elérhetőekké válnak (megugrott áron lehet majd vadászni a használt, fizikai példányokat), vagy teljesen eltűnnek. Sok játékot persze a Sony átportolt az újabb gépeire (ezeket azonban mégegyszer meg kell venni), illetve játszhatunk velük a PS Now streaming szolgáltatás segítségével, de ezek a megoldások sem működnek minden esetben. Különösen a PS Vita kapcsán mondható el, hogy több független, adott esetben igazán zseniális játék fog így kitörlődni, melyek egyrészt csak digitálisan jelentek meg, másrészt igyekeztek kihasználni a kézi konzol több irányítási lehetőségét, így eleve csak nehezen lehetne őket portolni.

Erre a visszás helyzetre hívta fel a figyelmet Jason Schreier, a Bloomberg újságírója, aki szerint a vállalatoknak erkölcsi kötelessége lenne a videojáték történelem megőrzése, és ha a digitális bolt működtetése túl drága, akkor tegyék más módon is elérhetővé az adott címet. Ez a téma egyébként a hasonló helyzetekben mindig visszatér, hiszen amíg a filmek, lemezek több formátumban is elérhetőek, és ezek közt akár átjárás is lehet (például a modernebb lejátszók elboldogulnak a régebbi formátumokkal, vagy nem lehetetlenség magnófelvételt egyéb formátumba átmenteni), addig a konzoljátékok nagyon erőteljesen a platformjukhoz kötöttek, így annak halálával beszerezni sem egyszerű őket legális úton, nem hogy használni. Így maradnak a nem éppen legális módok, melyek olykor egy-egy cím fennmaradásnak az egyetlen lehetséges útját kínálják. Vagyis a jelenlegi gyakorlat sokszor éppen a kalózpéldányok irányába tereli azokat, akik szeretnének kedvenc hobbijuk történelmével megismerkedni, vagy akár kutatóként ezt vizsgálnák.

(Kép: Flickr/Michel Ngilen)

További cikkek a Rakétán:

Új, továbbfejlesztett VR-sisak érkezik a PlayStation 5 mellé, mely orvosolja az előd egyik legnagyobb problémáját A Sony bejelentése nyomán új VR-sisak várható az új generációs konzol mellé: szebb, jobb és okosabb, és híján van az előd egyik legidegesítőbb problémájának.

Kiderült, mi okozza a PlayStation széles körben tapasztalt hibáját, és az is, hogy miért fog ez egyre többeket érinteni A PS5 kontrollere maga a videójátékos perifériák jövője – legalábbis elvileg: kiderült ugyanis, hogy ezek az eszközök nagy valószínűséggel és könnyen hibásodnak meg.

Adathalászok talán kiderítettek pár érdekességet a Nintendo új konzoljáról A "Switch Pro" a jelenlegi Nintendo Switch izmosabb változata, amelyről már egyre többen pletykálnak. Most egy adathalász jóvoltából talán új részeletek is kiderültek erről a gépről.


Olyan tömegmegfigyelést, mint a párizsi Olimpián, nem látott még Európa
Olyan tömegmegfigyelést, mint a párizsi Olimpián, nem látott még Európa
Jogvédők szerint ez veszélyes, a technológiát szállító cég szerint viszont a módszereik merőben másak, mint amit Kínában vagy Katarban láthatunk.
A futók, úgy érezhetik, mintha repülnénk egy új edzési módszerrel
A futók, úgy érezhetik, mintha repülnénk egy új edzési módszerrel
A futók számára az ETH Zürich fejlesztett olyan berendezést, ami csökkenti a légellenállást. Az olimpiára készülők is kipróbálták.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.