Kiderült, mi okozza a PlayStation széles körben tapasztalt hibáját, és az is, hogy miért fog ez egyre többeket érinteni
2021 / 02 / 18 / Felkai Ádám
Kiderült, mi okozza a PlayStation széles körben tapasztalt hibáját, és az is, hogy miért fog ez egyre többeket érinteni
A sodródás (drift) az a jelenség, amikor a kontrollerek mozgás bevitelét érzékelik, és ezt is közvetítik anélkül, hogy a felhasználó akár megérintené őket.

A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a játékban a kamera magától kezd el forogni, az irányított karakter vagy jármű folyamatosan halad egy pont felé, és akár a menüben is összevissza ugrálhat a kijelölés. A drift megjelenhetett eddig is a kontrollerek esetén, különösen azok életútjának a végén. A probléma akkor van, amikor a vadiúj darabok produkálják ezt a meglehetősen idegesítő meghibásodást. A drift az utóbbi időben a Nintendo Switch kapcsán került elő, és emiatt az Egyesült Államokban több csoportos perbeadvány is született, Európában pedig az EU fogyasztóvédelmi szerve, a The European Consumer Organisation (BEUC) kezdett el az ügyben vizsgálódni. Tavaly nyáron pedig a Nintendo közvetve ugyan, de bocsánatot kért a probléma miatt.

Az Európai Unió egy régi probléma miatt vizsgálódik a Nintendo háza körül A Nintendo sikerkonzolját érintő, potenciális hiba után az EU szerve azután kezdett vizsgálódni, hogy ezzel kapcsolatban majdnem 25 000 bejelentés érkezett hozzájuk.

Hasonló okból hasonló perbeadványt pedig a Sony-val szemben is benyújtottak az USA-ban a múlt héten. Az ok tehát, a Nintendóhoz hasonlóan ez esetben is a drift jelenség a PS5 mellé adott DualSense kontroller esetén. A keresetet benyújtó ügyvédi iroda szerint a Sony ugyanis tudott erről a hibaforrásról, ám ezt nem jelezte a fogyasztói felé. Az iFixit most alaposabban utánajárt a probléma okának méghozzá úgy, hogy darabokra kaptak egy DualSense-t. A lap következtetése kicsit elkeserítő: ez a probléma nem hogy javulni nem fog, de tekintettel a kontroller mostani komponenseire, messze nem kizárt, hogy a felhasználók egyre szélesebb rétegét érinti a nem is távoli jövőben.

A PlayStation 5 DualSense irányítója több remek újítással rendelkezik, ilyenek az adaptív ellenállású ravaszok vagy a fejlett haptikus visszacsatolás, melyek mind átélhetőbbé teszik a játékot. A Spider-Man: Miles Morales-ben például ellenállást fejt ki a ravasz hálóhintázás közben, így sokkal inkább a New York-i betondzsungelben lengedező szuperhősnek érezhetjük magunk. Ám, mint azt a lap hozzáteszi: a mérnöki bravúr mögött olyan alkatrészek is lapulnak, amelyek akár kevésbé kifinomultak, mint a 90-es évek végének hasonló technológiái.

Az első érdekes megállapítás, hogy maguk a joystick modulok az Alps Alpine japán vállalat termékei. Az iFixit kitér arra, hogy ez a cég szállított hasonló modulokat nem csak a Sony előző generációs kontrollerébe, a DualShock 4-be, hanem még a Nintendo Switch Pro-ba, valamint az Xbox One mellé adott irányítókba is. Sőt ugyanezek a modulok kerültek bele a hagyományos kontroller nagyjából duplájába kerülő, hihetetlenül profi Xbox One Elite kontrollerekbe is. Magyarán a joystick (ami a kontroller elég esszenciális része) legalábbis ugyanaz a "motorháztól", valamint akár az árkategóriától is függetlenül. Ez már önmagában elég tanulságos, új információ lehet.

A modul három főbb részből áll. Az első a potenciométerek, amelyek úgynevezett rezisztív feszültségosztó áramköri elemek, ebben az esetben pedig az a funkciójuk, hogy az egyik potenciométer a fel-le mozgást érzékeli, a másik pedig a jobb-balt. Ezen kívül még egy rugó is található a joystickban – ez ugrasztja vissza a joystickot az alaphelyzetbe. Végül az utolsó komponens egy nyomógomb, amely extra gombként funkcionál (sok játékban a futást vagy a lopakodást pakolják ezekre).


(Kép: Felkai Ádám)

A drift, sodródás tehát a joystick több hibájából következhet. Az iFixit megtalálta a neten a az Alps Alpine által forgalmazott, RKJXV sorozatszámú, játékcélra gyártott ThumbPointer hivatalos műszaki paramétereit. Eszerint az RKJXV potenciométereit 2 millió ciklusra tervezték. Kérdés persze, hogy mire elég a 2 millió ciklus. A lap nem maradt adós a válasszal, és elkészítették a saját mérésük. Eszerint a Call of Duty: Modern Warfare, egy belsőnézetes akciójáték esetén percenként 100 teljes potenciométer-ciklussal lehet számolni. Azonban még a kevésbé intenzív nyomkodást és tekerést igénylő játékok esetén is 80 ciklus per perc az átlag. Ez azt jelenti, hogy 2 millió ciklus ez utóbbi esetben is összejön már 417 óra alatt. Ha napi két órát játszunk átlagosan, akkor a 2 millió ciklus 209 nap alatt le is pereg. Magyarán a cég saját becslése alapján is olyan 4-7 hónapig számíthatunk a joystick megbízható működésére. Mindez kiegészül egyéb tényezőkkel, például az említett rugó elfáradhat, ami miatt a joystick nem az alaphelyzetébe ugrik vissza, ezért aztán a potenciométer is összezavarodik, mert mindig más és más neutrális ponthoz kell viszonyítania. De gondot jelenthet még a magára a kontrollerre irányuló erősebb nyomás (például amikor úgy rámarkolunk, hogy nem igaz Demon's Souls közben), illetve természetesen a szennyeződés. Egyébként a sodródást a Switch esetén is ezek a tényezők okozhatják/okozhatták, de annak esetén legalább egyszerűen cserélhető a hibás modul, ami a DualSense-ről már nem mondható el. Sőt már ahhoz is teljesen szét kell a kontrollert szerelni, hogy kitisztíthassuk sűrített levegővel a joystickot, egyéb esetben csak ide-odafújkáljuk az eszköz belsejében a szennyeződést.

A megoldás hosszabb távon mindenképp az lenne, ha a gyártók figyelembe vennék, hogy a kontroller extrém használati körülményeknek van kitéve. A 2 millió ciklus, még egy átlag játékos esetén is gyorsan lepereg, tehát megbízhatóbb joystickokra lenne szükség, illetve emellett vagy ezen felül olyan felépítésre, amely az elemek könnyű cserélhetőségét és tiszthatóságát teszik lehetővé.

További cikkek a Rakétán:

A Sony szerint nem mostanság lesz a VR-technológia komolyan vehető kiegészítő Jim Ryan, a Sony Interactive Entertainment vezérigazgatója egy interjúban arról is beszélt, hogy mi a véleménye arról, hogy a Microsoft felvásárolta a Bethesdát.

Félpercenként legyárt egy PlayStationt a Sony – így csinálják A Sony gyárában robotok végzik azt a finommunkát is, amit máshol emberek szoktak.

Ízekre szedik a PlayStation 5-öt A Sony alaposan bemutatja a konzolszörnyet: darabokra szedi.


Igényes és férfias történeteket keresel? A Roadstert neked írjuk!
Olvass bele az egyik legszínvonalasabb hazai magazinba, szeretni fogod! A Roadster egy fantasztikus utazás az élet legjobb területein...
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.