A több mint négy éve piacra dobott előd bár nem forgatta fel a piacot, az elmondható róla, hogy a videójátékos perifériákat érintő, reformtechnológiák közül ez vetette meg a lábát a leginkább hosszabb távon, míg például az eszköz nélküli mozgásirányítás, amire a Microsoft nagyban fogadott még az előző generációban is a Kinecttel, csúnyán elvérzett. Ám a VR, illetve a kiegészített valóság technológia egyre inkább a hétköznapok része, sőt játékfronton sem a Sony-é az egyedüli dicsőség.
A Valve által fejlesztett Half Life: Alyx tavaly például úgy zsebelt be rengeteg „év játéka” helyezést, hogy kizárólag VR-kiegészítővel játszható – ami azért nem szokott sűrűn előfordulni. A legtöbb játékban ugyanis a virtuális valóság jellemzően csak kiegészítő funkcióként élvezhető, esetleg rövidebb, inkább techdemóként értelmezhető játékok jellemezték a gamingnek ezt a csapásirányát elég sokáig. Az Alyx ilyen szempontból tehát egyfajta mérföldkő, annak radikális deklarálása, hogy igen, a VR itt van, komolyan lehet venni.
A PS VR nagy húzása ugyanakkor, hogy ezt a technológiát elérhetővé tette a nagyközönség számára. Míg például az Oculus Rift esetén egy sokszázezres kiegészítőről beszélünk, ami mellé még egy méregdrága pécé is kell, addig a PlayStation-féle válasz ezen technológia kapcsán nem igyényel mást, csak a 150 000 forint körüli szemüveget és kiegészítőket, valamint egy alap PlayStation 4 konzolt. Magyarán egy olcsóbb sisak árából le is tudhattuk a teljes VR-kérdést tokkal-vonóval. Természetesen a PS VR nem is volt éppen kompromisszummentes technológia. Egyébként több VR-címet már eddig is feljavítottak mind a PlaySation Pro, mind a PlayStation 5 konzolokon.
A Sony mostani bejelentése kapcsán a legnagyobb meglepetés talán, hogy a vállalat igenis kitart a technológia mellett, amire tehát a trendeket tekintve minden oka megvan. A következő generációs, egyelőre név nélkül emlegetett PS VR pedig elvileg épp azt fogja tudni, amit egy új hardverváltozattól vár az ember: nagyobb felbontás, javított látótér (Field of View/FoV), precízebb mozgáskövetés. A legfontosabb, pontosabban felhasználói szempontból az életet leginkább megkönnyítő ígéret, hogy az új sisak mindössze egyetlen kábellel ráköthető a PlayStation 5-re. PlaySation 4 esetén ehhez egy kiegészítő hardverre, valamint valóságos kábelkötegre volt szükség, ami számomra például eléggé megölte ezt a fajta VR-élményt. A bejelentés kitér a sisak mellé fejlesztett VR-kontrollerre, amely átörökli a DualSense minden fontosabb technológiáját (felteszem, ezen a ponton a különböző érzeteket keltő visszajelzésre, valamint az adaptív ravaszgombokra gondolnak főként), de közben ergonómiai szempontból sem érheti majd panasz a ház elejét.
Ezen kívül még annyit tudunk, hogy idén ez az eszköz még biztosan nem jelenik meg, mert sok fejlesztési munka van még hátra. Közben egyébként a Sony bejelentett egy újabb State of Play-t, de a sisak tehát ezen sem fog előfordulni, a csütörtöki virtuális rendezvény csak az új játékokra fog koncentrálni (mondjuk az sem olyan nagy baj).
State of Play returns this Thursday! Tune in live at 2 PM PT/5 PM ET to see updates and deep dives for games coming to PS4 and PS5.
Full details: https://t.co/qMFCMCuIGU pic.twitter.com/NjwB40YlU1
— PlayStation (@PlayStation) February 23, 2021
(Címlapkép/nyitókép: Flickr/Iain)