Légitaxit tesztel a NASA

2021 / 09 / 02 / Felkai Ádám
Légitaxit tesztel a NASA
A cél, hogy a jelenlegi légügyi szabályozásba be lehessen integrálni ezeket a járműveket is, illetve hogy az új légi eszközöket a közösség is elfogadja.

A NASA hétfőn kezdte meg a Joby Aviation vertikális fel- és leszállásra képes, teljesen elektromos eVTOL eszközének a tesztjét – áll az űrügynökség sajtóközleményében. A mostani teszt az első felvonása a NASA Advanced Air Mobility/AAM nemzeti kampányának, amelynek több jelentősége is akad, melyekre mindjárt vissza is térünk, de egyelőre tisztázzuk, hogy mi az az AAM! Az AAM gyűjtőkifejezés, amely a csomagszállító drónoktól kezdve a légitaxikon át az egészségügyi szállító eszközökig nagyon sok, légi közlekedésben részt vevő rendszert fog egybe, melyekben az a közös, hogy manapság azért még ritkán futunk velük össze, de a fejlesztésük már gőzerővel folyik.

A NASA célja, hogy az ilyen járművek teljesítményéről, valamint az akusztikájáról (a gép által keltett zajhatásról) gyűjtsön össze minél több adatot, amelyet fel lehet használni a különböző, jövőbeni légi eszközök modellezéséhez és szimulációjához. A kezdeményezés emellett arra is jó, hogy általa beazonosíthatóak legyenek a különböző szabályozási hézagok a Szövetségi Légügyi Hatóság/FAA jelenlegi regulációjában, melyek betömésével az AAM légi járművek integrálhatóak lehetnének a nemzeti légtérbe. A kampány egyébként több éven át és több helyszínen zajlik majd.

A mostani teszt során gyűjtött adatok után indulhat el az első tesztsorozat (NC–1) 2022-ben, amelyben már más vállalatok eszközeit is vizsgálják, a mostaninál komplexebb légi körülmények közt.

A Joby járművének a tesztelése szeptember 10-ig tart a vállalat bázisán, és annyiban történelmi eseményről van szó, hogy az említett kampány során a NASA először vizsgál egy ilyen eVTOL-eszközt, amely a jövőben légitaxiként funkcionálhatna. Az űrhivatal lényegében három dolgot vizsgál: miként mozog a gép, milyen hanghatások kísérik a működését, illetve miként kommunikál az eszközt irányító kontrollerrel. A zajterhelés vizsgálatához az űrhivatal egy mobil létesítményt vet be, amelyet több mint 50 mikrofonnal szereltek fel, és a légitaxi különböző repülési helyzeteiben teszteli az eszköz hangzását. A későbbi partnerek eszközei hasonló teszteken esnek majd át egyébként.

JoeBen Bevirt, a Joby Aviation alapító vezérigazgatója szerint a NASA kezdeményezése „kritikusan” fontos abból a szempontból, hogy segíti az eVTOL viselkedésének a megértését tudományos szemszögből, illetve hozzájárul ezen eszközök elfogadtatásához a szélesebb közvélemény előtt.

(Kép: NASA)

További cikkek a témában:

Egyre jobban érik az első légitaxi-szolgáltatás elindulása A héten a Volocopter és a Joby Aviation is komoly eredményekről számoltak be, amelyek alapján reálisnak tűnik a 2023-as, 2024-es céldátum.

Kínában már sorozatban gyártják a légitaxikat Amíg a nyugati gyártók egyelőre csak a prototípusoknál tartanak, a kínai Ehang már nagyüzemben gyártja az Ehang 216 és VT30 légitaxikat a yunfui gyárában.

A légitaxik után jöhetnek a légibuszok? A Kelekona által nemrég bejelentett légi járművel egyszerre akár negyvenen is utazhatnának.


Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
Ez az USA másik hatodik generációs vadásza, amiről eddig alig lehetett hallani
A közismert, és jelenleg szünetelő NGAD mellett a haditengerészet is fejleszt egy hatodik generációs vadászt – de mit lehet tudni erről a rejtélyes repülőről?
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Hatótáv-csúcsot döntött az új elektromos Mercedes
Az előző csúcstartó a huszonnégy órás teszten a Porsche Taycan volt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.