Légitaxit tesztel a NASA
2021 / 09 / 02 / Felkai Ádám
Légitaxit tesztel a NASA
A cél, hogy a jelenlegi légügyi szabályozásba be lehessen integrálni ezeket a járműveket is, illetve hogy az új légi eszközöket a közösség is elfogadja.

A NASA hétfőn kezdte meg a Joby Aviation vertikális fel- és leszállásra képes, teljesen elektromos eVTOL eszközének a tesztjét – áll az űrügynökség sajtóközleményében. A mostani teszt az első felvonása a NASA Advanced Air Mobility/AAM nemzeti kampányának, amelynek több jelentősége is akad, melyekre mindjárt vissza is térünk, de egyelőre tisztázzuk, hogy mi az az AAM! Az AAM gyűjtőkifejezés, amely a csomagszállító drónoktól kezdve a légitaxikon át az egészségügyi szállító eszközökig nagyon sok, légi közlekedésben részt vevő rendszert fog egybe, melyekben az a közös, hogy manapság azért még ritkán futunk velük össze, de a fejlesztésük már gőzerővel folyik.

A NASA célja, hogy az ilyen járművek teljesítményéről, valamint az akusztikájáról (a gép által keltett zajhatásról) gyűjtsön össze minél több adatot, amelyet fel lehet használni a különböző, jövőbeni légi eszközök modellezéséhez és szimulációjához. A kezdeményezés emellett arra is jó, hogy általa beazonosíthatóak legyenek a különböző szabályozási hézagok a Szövetségi Légügyi Hatóság/FAA jelenlegi regulációjában, melyek betömésével az AAM légi járművek integrálhatóak lehetnének a nemzeti légtérbe. A kampány egyébként több éven át és több helyszínen zajlik majd.

A mostani teszt során gyűjtött adatok után indulhat el az első tesztsorozat (NC–1) 2022-ben, amelyben már más vállalatok eszközeit is vizsgálják, a mostaninál komplexebb légi körülmények közt.

A Joby járművének a tesztelése szeptember 10-ig tart a vállalat bázisán, és annyiban történelmi eseményről van szó, hogy az említett kampány során a NASA először vizsgál egy ilyen eVTOL-eszközt, amely a jövőben légitaxiként funkcionálhatna. Az űrhivatal lényegében három dolgot vizsgál: miként mozog a gép, milyen hanghatások kísérik a működését, illetve miként kommunikál az eszközt irányító kontrollerrel. A zajterhelés vizsgálatához az űrhivatal egy mobil létesítményt vet be, amelyet több mint 50 mikrofonnal szereltek fel, és a légitaxi különböző repülési helyzeteiben teszteli az eszköz hangzását. A későbbi partnerek eszközei hasonló teszteken esnek majd át egyébként.

JoeBen Bevirt, a Joby Aviation alapító vezérigazgatója szerint a NASA kezdeményezése „kritikusan” fontos abból a szempontból, hogy segíti az eVTOL viselkedésének a megértését tudományos szemszögből, illetve hozzájárul ezen eszközök elfogadtatásához a szélesebb közvélemény előtt.

(Kép: NASA)

További cikkek a témában:

Egyre jobban érik az első légitaxi-szolgáltatás elindulása A héten a Volocopter és a Joby Aviation is komoly eredményekről számoltak be, amelyek alapján reálisnak tűnik a 2023-as, 2024-es céldátum.

Kínában már sorozatban gyártják a légitaxikat Amíg a nyugati gyártók egyelőre csak a prototípusoknál tartanak, a kínai Ehang már nagyüzemben gyártja az Ehang 216 és VT30 légitaxikat a yunfui gyárában.

A légitaxik után jöhetnek a légibuszok? A Kelekona által nemrég bejelentett légi járművel egyszerre akár negyvenen is utazhatnának.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.