A fény internete váltja le a WiFit a repülőgépeken és a csatatéren is

2021 / 05 / 25 / Bobák Zsófia
A fény internete váltja le a WiFit a repülőgépeken és a csatatéren is
A fény modulációjával működő hálózat nem a rádióhullámokat használja az adattovábbításhoz, hanem a LED világítást. Az Airbus és az Egyesült Államok Hadserege is hamarosan elkezdi leváltani vele a hagyományos WiFit.

A LiFi (Light Fidelity) koncepcióját először Harald Haas informatikus, az Edinburghi Egyetem professzora dolgozta ki és 2011-ben vezette be a köztudatba a TED Talk Globalon adott előadásával. Az új ötlet szerint az információk, adatok, bitek továbbítását, amelyhez jelenleg a rádiófrekvenciás tartományt használják a kommunikációs hálózatok, meg lehetne oldani egy egyszerűbb, külön kiépített infrastruktúrát nem igénylő módszerrel is, amely a lámpák fényét használná fel a kommunikációra. A LED körtékbe beépített eszköz úgy modulálná a fényt, hogy az vezeték nélkül, a WiFi-nél nagyobb gyorsasággal, kisebb késleltetéssel és nagyobb biztonsággal juttassa el az információt a számítógépekhez, miközben a lámpák villogását szabad szemmel nem lehetne érzekelni, így nem zavarná az embert a tevékenységeiben. A LiFinek azonban ugyanaz az előnye, mint ami a nagy hátránya is, vagyis az, hogy nagyon lokalizált, egy fal, egy bútordarab vagy akár egy emberi test is el tudja állni az útját és megszakítja az adatközlést. Ez jól jöhet bizalmas információk megosztásánál, de kevésbé a nagy távolságokat lefedő hálózatok kialakításához.

A technológiát azonban a professzor által alapított PureLiFi mellett a Signify is aktívan fejleszti, több cég, például az Oledcomm is gyárt LiFit biztosító eszközöket és kiegészítőket és a Panasonic is bemutatta 2017-ben a LinkRay technológiáját, amely szintén a LED világítás segítségével juttatja el az információt az okostelefonokhoz. Vagyis a fény hálózata, ha még nem is jelent meg a legtöbb eszközben, de egy évtized leforgása alatt mégis sokat fejlődött és elérhető közelségbe került. Hamarosan pedig megjelenhet egy olyan szektorban, amely sokat profitálhatna a nem rádióhullámú, vezeték nélküli technológiából.

Ez a szektor a repülőipar egy szegmense, a repülőgépek fedélzetén található kommunikációs hálózatok területe, ahol az internetszolgáltatás akadályokba ütközhet, de egy helyi hálózat kialakításával interferencia nélkül csatlakozhatna akármennyi utas egyszerre a világhálóra, szimplán az amúgy is használatban lévő világítás alkalmazásával. Ezt a módszert az elmúlt években már tesztelték, többek között 2019-ben az észt Velmenni startup az Airbus kabinjaiban. Akkor Harald Haas szkepticizmusát fejezte ki az eredményekkel kapcsolatban, mert a PureLiFi még akkoriban dolgozott a LiFi szabványosításán, amely a 802.15.7 sztenderd besorolást kapta és Haas véleménye az volt, hogy egy általánosan elfogadott szabályozásra lenne szükség a LiFit illetően ahhoz, hogy széles körben be lehessen vezetni. Ezenfelül a repülőgépek belső utasterének berendezését is át kellene alakítani ahhoz, hogy megfelelően működhessen a hálózat. "Gyors integrációval és a LiFi modulok miniatűrizálásával azt jósolnám, hogy a LiFi repülőgép kabinokba való implementálásának jövőbeli költségei 12 dollár és 18 dollár között lesznek egységenként.

A határidőket a repülőiparban nehéz előrejelezni a hosszú fejlesztési ciklusok miatt[...] de úgy gondolom, a következő három év során lehetőségünk lesz arra, hogy a technológiánkkal átalakítsuk a kereskedelmi járatokat."

- nyilatkozta a professzor az Aircraft Interiors Internationalnek.

Az Airbus azonban most a Latécoère Interconnection Systems (LIS) céggel együttműködésben bejelentette az okos LiFi Monitorok gyártását, amely hamarosan megjelenhet a cég üzleti repülőgépein, az Airbus Corporate Jeteken. A 4K-s monitorok rendelkeznek majd WiFi és Bluetooth kapcsolattal is, HDMI bemenettel és USB-C portokkal is, valamint integrált videokonferencia alkalmazással is és természetesen LiFi kapcsolattal is fel lesznek szerelve. A LIS már az idei év végére ígéri a több mint 200 üzleti gép átalakítását és a LiFi beszerelését az Airbusok fedélzetére, ami korábban lesz, mint amit a cég eredetileg elképzelt, ugyanis 2019-ben már tesztelték a technológiát az Air France járatán (szintén egy Airbuson), amely Párizsból Toulouse-ba tartott és Yannick Assouad, a Latécoère vezérigazgatója az Air France közleménye szerint akkor még körülbelül öt évre becsülte az időt, ami a LiFi forradalmához szerinte szükséges.

A cég 2019-ben a Trulifit megalkotó Signify-jal kötött szerződést a hálózat kialakítására, Harald Haas PureLiFije pedig mindeközben egy teljesen más irányba, a militáns alkalmazás felé kezdett kapcsolatokat építeni. Ahogy arról a BBC is beszámolt, áprilisban 4,2 millió dolláros szerződést írt alá a cég az Egyesült Államok Hadseregével, pontosabban annak európai és afrikai szárnyával, amelynek értelmében a Kitefin rendszert fogják alkalmazni a hadsereg kommunikációs csatornájaként, amely több ezer, irodában és terepen is használható LiFivel ellátott egységből áll és az első igazán nagyszabású bevetése lesz a technológiának.

(Fotó: Airbus, Pxhere, Pixabay)

További cikkek a témában:

Készül az első laptop, ami fénnyel kapcsolódik az internetre Ez lesz az első olyan digitális eszköz a piacon, amelyben alapból van LiFi adó-vevő, így eldönthetjük, hogy WiFi-vel vagy LiFi-vel akarjuk használni.
Megdőlt az internet sebességrekordja, 178 terabitnyi adatot továbbítottak egy másodperc alatt Brit és japán kutatóknak minden eddiginél több információt sikerült bepréselniük a fénybe.
Decentralizált, globális számítógéppé alakítaná az internetet egy svájci nonprofit vállalat Az első lépés volt a Bitcoin, ezt követte az Ethereum, a folyamat betetőzése pedig az Internet Computer lesz a cég tervei szerint.


Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Így lettek a szexuális játékszerekből digitális kütyük
Lassan már senkit sem lep meg, hogy egy intim segédeszköznek legalább olyan jól kell tudnia csatlakoznia a wifihez vagy egy telefonhoz, mint a viselőjéhez, használójához.
A META AI-ja azt állítja, gyereke lett
A META AI-ja azt állítja, gyereke lett
Aki ráadásul egyszerre nagyon tehetséges és fogyatékkal élő is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.