Az elmúlt években számtalan ötlet született arra, hogyan lehetne gazdaságosabbá tenni a rakétakilövéseket, a többször felhasználható gyorsítórakétáktól kezdve az űreszközöket a stratoszféráig szállító hatalmas repülőkön keresztül egészen a futurisztikus űrliftig. A SpinLaunch más megoldást választott, és úgy tűnik, hogy a számításaik be is fognak jönni.
A CNBC cikke szerint a kaliforniai startup október 22-én hajtotta végre az első tesztet a gyorsítóberendezésük prototípusával az új-mexikói Spaceport Americában, ami többek között a Virgin Galactic bázisaként is szolgál. Bár a prototípus harmadakkora, mint amekkora a végleges változat lesz, a tornya, amin keresztül a bent elhelyezett tesztjármű távozik, így is ötven méterrel magasodik az új-mexikói sivatag fölé, vagyis magasabb, mint például a Szabadság-szobor. A koncepció szerint a légmentesen lezárt, hatalmas centrifugában egy kar segítségével a hangsebesség többszörösére gyorsítják a rakétákat, amelyek így nagyjából 61 kilométeres magasságig tudnak majd emelkedni, és csak itt kell bekapcsolniuk a hajtóműveiket ahhoz, hogy elérjék a Föld körüli pályához szükséges szökési sebességet.
A vállalat vezérigazgatója, Jonathan Yaney a CNBC-nek nyilatkozva elmondta, hogy a megoldásnak számos előnye, van, hiszen a módszerrel akár tucatnyi rakétát is képesek lennének kilőni egy nap alatt, miközben az indítási költségek a jelenleginek a töredékébe kerülnének. A SpinLaunch rakétája nagyjából 200 kilogrammnyi rakományt tudna Föld körüli pályára állítani, vagyis elsősorban kisebb űreszközök, műholdak kilövésére lenne alkalmas.
Az október 22-én elvégzett első teszten a gyorsítóberendezést mindössze a teljes kapacitása 20%-án üzemeltették, de a beszámolók szerint az így is több kilométer magasba lőtte ki a benne elhelyezett, három méter hosszú tesztjárművet. A prototípussal a Föld körüli pálya elérése még nem cél, csupán szuborbitális repüléseket fognak vele végrehajtani, ennek eléréséhez pedig a következő 6-8 hónapban további harminc kilövéssel terveznek a SpinLaunch mérnökei.
A 2014-ben alapított SpinLaunch már eddig is számtalan befektető figyelmét keltette fel: a startup mintegy 110 millió dolláros tőkét halmozott fel, a támogatók között pedig olyan neveket találunk, mint a Google, az Airbus és a McKinley. Ami a marketinget illeti, ebben Yaney merőben más megközelítést használ, mint például Elon Musk, ezzel magyarázható az is, hogy a cégről eddig meglehetősen keveset lehetett csak hallani. "Úgy gondolom, hogy minél merészebb és őrültebb a projekt, annál jobb, ha csak dolgozol rajta - ahelyett, hogy beszélnél róla" - magyarázta az üzleti lapnak Yaney, aki szerint először saját maguknak akarták bebizonyítani, hogy meg tudják valósítani az ötletet.
Miközben a prototípussal az elengedőmechanizmust tökéletesítik, és rengeteg információt nyernek azzal kapcsolatban, hogyan érdemes megtervezni aerodinamikailag a rakétáikat, a SpinLaunch már a végleges, háromszor ekkora változat dizájnjának véglegesítésén is dolgozik. Ezt az eszközt Yaney elmondása szerint már nem a Spaceport Americában, hanem egy egyelőre még nem eldöntött, tengerparthoz közeli helyen állítják majd fel, így sokkal könnyebben és olcsóbban megközelíthető lesz.
A SpinLaunch működésében kulcsszerepet játszó parittya-elvet az űrrepülésben egyébként már elég régóta alkalmazzák, igaz, egészen más környezetben: a NASA és más űrügynökségek az égitestek gravitációs erejét használják arra, hogy az égitestet megkerülő űreszközöket felgyorsítsák, ezzel pedig jelentős mennyiségű üzemanyagot spórolnak meg a mélyűri expedícióknál.
(Fotó: SpinLaunch)