Több kilométer nagyságú űrhajót tervez Kína
2021 / 08 / 25 / Bobák Áron
Több kilométer nagyságú űrhajót tervez Kína
Az egyelőre kezdeti fázisban levő projektről nem sokat tudni, de az biztos, hogy az űrhajó akkora lesz, hogy az űrben kell majd összeszerelni.

A South China Morning Post értesülései szerint a kínai Tudományos és Technológiai Minisztériumhoz tartozó Nemzeti Természettudományi Alapítvány már aktívan keresi azokat a kutatókat, akik segíthetnek életre kelteni a projektet. Mivel egy ilyen űrhajó túl nagy lenne ahhoz, hogy a Földről juttassák el az űrbe, így az alapítvány által közzétett vázlatterv szerint modulokból épülne fel, amelyeket több kilövés során vinnének fel Föld körüli pályára, és magát az űrhajót már az űrben szerelnék össze. A kilövéseket már minden bizonnyal a jelenleg fejlesztés alatt álló Hosszú Menetelés 9 rakétával végeznék, amely a tervek szerint 2030-ra készülhet el, és egyszerre akár 140 tonnányi rakományt is képes lesz eljuttatni az alacsony Föld körüli pályára. Az ötéves terv keretében a kutatók feladata az űrhajó építéséhez szükséges elméleti alapok kidolgozása lenne, többek között választ kéne találniuk arra, hogy a modulok tömegét hogyan lehetne minimalizálni, valamint azt is ki kell találniuk, hogy hogyan lehet egy ekkora struktúrát összeszerelni az űrben anélkül, hogy az közben megsérülne.

A lap hozzáteszi, hogy az űrhajó építéséről még nem született döntés, ez ugyanis csak az egyik ötlet abból a tíz javaslatból, amit az alapítvány matematikai és fizikai tudományok osztálya a hónap elején beterjesztett. A projekttervek közül az alapítvány ötöt fog kiválasztani, amelyeknek kidolgozásához egyenként 15 millió jüanos, azaz nagyjából 686 millió forintos támogatás biztosítanak.

Akár nyolcezer embernek is otthont adhatna a mesterséges gravitációval ellátott űrváros Minek költöznénk a Marsra, ha kiköltözhetünk az űrbe is?

Határ a csillagos ég

Kína az elmúlt években rendkívüli módon felpörgette az űrporgramját, amely az utóbbi időben számos komoly sikert tudott elkönyvelni. Április végén pályára állították az űrállomásuk központi modulját, amely azóta már asztronautákat is fogadott, májusban - az USA után a második országként - működő marsjárót juttattak a Mars felszínére, a szondáik pedig visszatérő vendéggé váltak a Holdon az elmúlt években. A kínai űrügynökség a jövőben sem fog lassítani, többek között már tervezik egy holdbázis létrehozását is, amit Oroszországgal közösen építenének meg.

Bár a kínai űrhajó terve jócskán túlmutat minden olyan projekten, ami eddig megvalósult, hasonlóan nagyszabású tervek már léteznek, amelyek közül jelen állás szerint a Voyager Station áll a legközelebb a megvalósuláshoz. A volt NASA-mérnököket is a soraiban tudó Orbital Assembly Corporation a szándékai szerint még 2030 előtt megépítené a Föld körül keringő, egyszerre akár négyszáz ember befogadására is alkalmas űrállomást, amelyet mesterséges gravitációval is ellátnának. A Voyager Stationt szintén az űrben építenék fel, a vállalat pedig nemrég jelentette be, hogy sikeresen tesztelték azt a robotot, ami az űrbeli építkezést lehetővé tevő eszköz prototípusaként szolgál.

Miközben a kínai gigaűrhajó még a távoli jövő zenéje, az eddigieknél jóval nagyobb űrhajót már a közeljövőben is láthatunk a magasba emelkedni. A SpaceX a hírek szerint meglehetősen jól áll a Starship végleges változatának az építésével, aminek már a Super Heavy hordozórakétájával is elkészültek. A Hold- és Mars-utazásra kifejlesztett Csillaghajóval egyszerre akár száz ember is utazhat majd, és ha minden a tervek szerint alakul, akkor akár heteken belül végrehajthatják vele az első - egyelőre emberek nélküli - orbitális tesztet.

(A borítókép illusztráció, Fotó: Getty Images)

További cikkek a témában:

A Proxima-B felfedezőjének vezetésével tervezték Nüwa földöntúli városát - 2100-ra talán oda is költözhetünk Kevésbé apokaliptikus, mint a filmbekből megszokott marsi metropoliszok, de Nüwában a szikláknak is szeme van, mögötte pedig garzonok százait rejti a Terra Mensa fala.

Harmadára rövidítheti a Mars-utazást egy új nukleáris hajtómű Az új hajtómű biztonságosabb és megbízhatóbb, mint a korábbi nukleáris hajtóművek, és sokkal hatékonyabb, mint a mai, kémiai hajtóanyaggal működő rakéták.

Mesterséges szigeten úszó, hatalmas űrkikötőt terveztek a Tokiói mellé Bár az űrutazás most még csak kevesek kiváltsága, az elmúlt években egyre több cég dolgozik azon, hogy a jövőben sokkal többen tapasztalhassák meg a súlytalanság élményét. Az űrszállodák, a Marsra tervezett kolónia és a különböző, űrturizmusra kifejlesztett szállítóeszközök mellett viszont egy dologról eddig viszonylag kevés szó esett, mégpedig hogy honnan fognak indulni a jövő űrturistái az életre szóló kalandra.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.