Meglepően sok csillagközi látogató lehet a Naprendszerben

2021 / 08 / 28 / Perei Dóra
Meglepően sok csillagközi látogató lehet a Naprendszerben
Egy friss kutatás a Naprendszer egyik külső tartományát, az Oort-felhőt vizsgálta, szerzői pedig arra jutottak, hogy a csillagközi objektumok száma jóval nagyobb lehet, mint azt korábban becsülték.

Az Amir Siraj és Avi Loeb, a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központ munkatársai által vezetett megfigyelés során a szakemberek csapatukkal megfigyelték, hogy a csillagközi objektumok előfordulása az általuk véltnél gyakoribb lehet.

Olyannyira, hogy a Naprendszer külső tartományában található Oort-felhőben például több lehet az idegen égitest, mint a helyi.

Siraj szerint a Borisov üstökös 2019-es felfedezése előtt fogalmuk sem volt arról, hogy mennyi hasonló eredetű égitest lehet a Naprendszerben, mindenesetre kevesebbre tippeltek, mint ami most bebizonyosodott. Aktuális eredményeik ugyanis azt mutatják, hogy a csillagközi objektumok száma meglepően magas lehet.

Egyelőre azonban biztosan nem lesz egyszerű feltérképezni ezeket, mivel a kutatók szerint a technológia fejlettsége még nem tart ott, hogy több ilyen égitestet is megpillanthassanak. Ott van például a már említett Oort-felhő, ami egyrészt nagyon távol esik a Földtől, másrészt kifejezetten sötét, emiatt meglehetősen nehéz megfigyelni. A kutatók ugyanakkor nem zárják ki annak a lehetőségét, hogy bizonyos üstökösök közelebb is elhaladnak. Reményeik szerint idővel többet is megtudhatnak a rejtélyes objektumokról.

(A borítókép az Oort-felhőt ábrázolja, forrása: Wikimedia Commons)

Ady Endréről és Hosszú Katinkáról is neveztek el kisbolygót Tizenhat, magyarok által felfedezett kisbolygó nevét fogadták el. Hazánk korábban egyébként kisbolygó-nagyhatalomnak számított.

Egy ismeretlen magánvállalat elkezdett építeni egy űrállomást Nagy a mozgolódás a kereskedelmi űrállomások területén, a NASA is ebben látja a Nemzetközi Űrállomás folytatását.

Hazánk szomszédságában csíptek el egy száguldó meteort A kisméretű meteorit széthullását egy fényes villanás követte, a jelenséget meteorfigyelő kamerák rögzítették.