Megtudtuk, mi a titka a magyar indukciós villanyroller-töltő kivételesen magas hatásfokának
2021 / 10 / 04 / Rácz Tamás
Megtudtuk, mi a titka a magyar indukciós villanyroller-töltő kivételesen magas hatásfokának
A jelenlegi töltő is 75-85 %-os hatékonysággal viszi át vezeték nélkül az energiát a roller akkujába, de már készül az új prototípus, 95 százalékkal!

A Rollin nevű magyar startup innovatív roller-dokkoló állomásáról nemrég írtunk egy rövid anyagot a cég sajtóközleménye alapján. Pár napja viszont a zalaegerszegi Zalazone járműipari kutató-fejlesztőközpontban egy bemutatón személyesen is sikerült találkoznom a fejlesztők egyikével és nagyon érdekes további részleteket tudtam meg a munkájukról.


Elektromos rollerek töltenek a kép előterében, elektromos autók a háttérben a Zalazone parkolójában

A Rollin vezetékmentes dokkolóállomása segít rendet rakni a nagyvárosok e-rolleres káoszában és javítja a villanyrolleres rendszer hatékonyságát is azzal, hogy az üzemeltetőnek nem kell folyton töltőre szállítgatni a gépeket

(Akinek nincs meg, hogy mi is ez a Rollin: a háromfős magyar csapat terméke egy elektromos roller dokkoló-töltő állomás, ami akár különböző mobilitási szolgáltatók különböző típusú rollereit is képes fogadni és tölteni. A fejlesztők célja, hogy segítsenek rendet teremteni a nagyvárosok szanaszét dobált rollereinek káoszában illetve egyszerűen, kábelekkel való bajlódástól mentesen lehetővé tegyék a letett bérrollerek gyors rácsatlakoztatását egy töltőre.)

Ami a legjobban érdekelt, az volt, hogyan sikerült az induktív töltési rendszerek között kiemelkedően jó hatásfokot, 75-85 százalékos energiaátadást összehozni. A megoldás a töltő és fogadó tekercsek precíz pozicionálásában rejlik. A roller vázára szerelt fekete kockát erős mágnesek húzzák rá a töltőfejre, így az adó és vevőtekercs pontosan olyan távolságra és helyzetbe kerül egymáshoz képest, ami az optimális energiaátadáshoz kell:


A fekete tömbben van az indukciós töltő vevőtekercse. A kockánál fogva egy mágnes húzza be a rollert a dokkolóállomásba, pár centiről már szinte kikapja a kezünkből a rollert és berántja a helyére

A töltés rollerenként 150 wattal megy. A töltőállomás vezérlése és kommunikációs egysége a fekete displayben van, a prototípusban egy Raspberry Pi irányít mindent

Persze azt is megkérdeztem, mikor lesz mindenhol, de legalábbis Budapesten minden sarkon Rollin-töltő. A helyzet sajnos az, hogy ez most nem a magyar startupon és nem is a megoldásuk iránt nagyon érdeklődő szolgáltatókon, hanem az általános világpiaci chipválság kimenetelén múlik. A Rollin első vevője, a Bird hiába rendelné száz- vagy akár ezerszámra a dokkolóállomásokat, a gyártás, a szállítás nem tervezhető az alapanyaghiány miatt. A chiphiány ahhoz a faramuci helyzethez vezetett, hogy a Rollin most éppen visszafejleszti termékét és átmenetileg csatlakozókábellel szereli fel töltőállomásait, mert ehhez a megoldáshoz kevesebb elektronikai hiánycikkre van szükség.

További cikkek a témában:

Versenysport lesz az elektromos rollerezésből, ilyenek lesznek a járgányok A gépek 100 km/h sebességre is képesek lesznek, a versenyzők szerint rettenetesen fárasztó hosszasan görnyedni ekkora tempónál.

Levegőbe emelkedett a repülő versenyautó Az Alauda Racing egyfajta "légi Forma-1-ként" képzeli el az Airspeederrel rendezett versenyeket, igaz, az első verziót még távirányítással fogják irányítani a pilóták.

Nagyon furcsa balesettel indult az önvezető autóknak rendezett versenysorozat első szezonja Vigyázz, kész, fal!


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Kövesd a Rakétát a Facebookon is!
Kövess, üzenj, kommentelj a Rakéta Facebook oldalán!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!

Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.