Amikor a Facebookról beszélünk, már elég régóta két különböző dolgot értünk alatta, hiszen egyrészről ott van az ezen a néven futó közösségi oldal, másrészről pedig maga a vállalat (Facebook Inc.), amihez mára a közösségi oldal mellett szolgáltatások egész sora tartozik az Instagramtól kezdve a WhatsAppon keresztül az Oculusig, nem beszélve a különböző hardveres fejlesztésekről és egyéb projektekről, amivel a technológiai óriás foglalkozik. A cég alapítója és vezérigazgatója, Mark Zuckerberg emiatt a csütörtökön megrendezett Facebook Connect konferencián bejelentette, hogy a vállalatot átnevezik, így az mostantól Meta néven fogja összefogni a Facebook különböző vállalkozásait. A létrejövő Meta Inc. egy ahhoz hasonló ernyőszervezet, mint amit a Google hozott létre 2015-ben Alphabet néven, ez fogja mostantól összefogni a megszűnő Facebook Inc. vállalkozásait - beleértve a közösségi oldalt is, aminek a neve természetesen nem változik meg. Az új vállalatban az elnöki és a vezérigazgatói tisztséget Zuckerberg fogja betölteni.
"Ma még úgy tekintenek ránk, mint egy közösségimédia-vállalatra, de a génjeinkben mi egy olyan vállalat vagyunk, amely a technológia segítségével összeköti egymással az embereket" - mondta Zuckerberg, hozzátéve, hogy az új név sokkal jobban kifejezi azt, amivel a vállalat foglalkozik. A Facebook alapítója idén júliusban jelentette be, hogy a cég Metaverzum néven egy teljesen újszerű virtuális valóság ökoszisztémát fejleszt, amely reményeik szerint néhány éven belül teljesen megváltoztatja majd, ahogyan az internetet használjuk. Bár magáról a projektről még nem sokat lehet tudni, de az biztos, hogy a Facebooknál valahogy úgy képzelik, hogy a jelenegi, leginkább a számítógépek monitorjaira és az okostelefonok kijelzőjére korlátozódó online teret felváltja egy olyan platform, ami AR- és VR-szemüvegek segítségével sokkal közelebb hozza és kézzelfoghatóbbá teszi a virtuális valóságot.
Zuckerberg a konferencián röviden fel is vázolta, hogy milyen fejlesztéseket terveznek, amivel ez megvalósulhat: az egyik ilyen eszköz egy Project Cambria néven futó kevert valóság szemüveg, amit a tervek szerint már jövőre bemutatnak, és nagyjából a Microsoft Hololenshez hasonló funkciókra lesz képes. Zuckerberg beszélt emellett egy Nazaré néven fejlesztett kiterjesztettvalóság-szemüvegről is, aminek a bemutatása ugyan még évekre van, de elmondása szerint a jövőben akár az okostelefonokat is leválthatja majd. A Facebooknak egyébként már most is van okosszemüvege, amit a Ray-Bannel közösen fejlesztettek ki, ez ugyanakkor még nem rendelkezik kijelzővel.
A vállalat az elmúlt években igen akítv volt a virtuális valósággal kapcsolatos projektek fejlesztésében, többek között elkezdték három dimenzióban feltérképezni a világot, kifjelesztettek egy csuklópántot, amit neurális jelekkel irányíthatunk, és a Horizon formájában már olyan virtuális közösségi térrel is rendelkeznek, amelyben a felhasználók avatárok formájában jelenhetnek meg, és szervezhetnek meetingeket, játszhatnak egymással vagy akár filmet is nézhetnek közösen.
A hírről beszámoló Wired szerint a Facebook átnevezésének van egy másik kézenfekvő oka is, ugyanis a cég háza táján az elmúlt időszakban egymást érték a botrányok. Ahogy mi is beszámoltunk róla, a korábban a Facebook termékmenedzsereként dolgozó Frances Haugen szeptembereben állt a nyilvánosság elé egy sor, a vállalat számára meglehetősen kellemetlen dokumentummal, amelyekből többek között kiderült, hogy a Facebook pontosan tudott róla, hogy az Instagram sok fiatalnál szorongást okoz, és azzal is tisztában voltak, hogy a Facebook algoritmusa kifejezetten promotálja a gyűlölködő megnyilvánulásokat, ugyanakkor mivel ez több profitot hozott a cégnek, nem tettek ellene szinte semmit.
Zuckerberg ugyanakkor tagadja, hogy a névváltás hátterében az állna, hogy a Facebook így igyekszik helyrehozni a renoméját. A The Verge-nek nyilatkozva a cég vezetője elmondta, hogy bár az időzítés sokaknak gyanús lehet, az új ernyővállalat létrehozása semmilyen összefüggésben nem áll a Facbookot ért kritikákkal. "Úgy gondolom, hogy ez nem az a környezet, amelyben egy új márkát be akarnál vezetni" - mondta.
Zuckerberg egy csütörtökön közzétett blogbejegyzésben azt is elárulta, hogy a váltás nem lesz hatással a cég vállalati struktúrájára, a pénzügyi jelentéseikre viszont igen, ugyanis a negyedik negyedévtől kezdve már két különálló működési szegmensről fognak beszámolni: ezek az "Alkalmazáscsalád" és a "Reality Labs", utóbbihoz tartoznak többek között a kiterjesztett és virtuális valósággal kapcsolatos fejlesztések is. Az átnevezés ugyanakkor a The Verge szerint közvetlen hatással lesz az Oculusra, amiről Andrew Bosworth, a Facebook virtuális valóságért felelős alelnöke bejelentette, hogy fokozatosan kivezetik, és a jövő év elejétől az Oculus Quest termékcsaládot Meta Questté, az Oculus Appot pedig Meta Quest Appá keresztelik át.
(Borítókép: Tayfun Coskun/Anadolu Agency via Getty Images)