A nagybetűs Metaverzum létrejöttére még sokat kell várni, a sci-fi történetek alapján elképzelt párhuzamos, digitális univerzum ugyanis csak a külön-külön platformokat építő cégek valamilyen fokú együttműködésével valósulhat majd meg, és egyelőre még a VR-készülékek ára is gátat szabhat az igazán széles körű hozzáférhetőségnek. Annak ellenére, hogy az elmúlt időkben nagyon gyakoriak a metaverzumokkal kapcsolatos bejelentések, a bemutatott virtuális valóságok még inkább a videojátékokhoz hasonló atmoszférát teremtenek és ehhez illő avatárokkal operálnak.
A Meta Horizon Worlds-e sem képez kivételt ezek alól a jellemzők alól, de a közösségi oldal fejlesztői aktívan dolgoznak rajta, hogy a platform több legyen egy szórakoztató játéknál, és hamarosan arra is lehetőséget adnak, hogy a virtuális világban a felhasználók értékesíteni is tudják a termékeiket, vagyis egy működő digitális piacteret hozzanak létre, bővítve a Horizon Worlds által nyújtott szolgáltatások körét. A cég április 11-én jelentette be, hogy a virtuális termékek adás-vételének lehetősége hamarosan elérhető lesz az Egyesült Államokban és Kanadában (a tizennyolc éven felüliek számára), vagyis azokban az országokban, ahol a Horizon Worlds már bevezetésre került. A funkciót jelenleg egy kis számú csoporttal tesztelik, akiknek saját maguk által kreált játékukon belül (a Horizon Worlds-ben a résztvevők építhetnek önálló világokat is) árusíthatnak kiegészítőket, vagy szolgáltatásokat, amelyeket az érdeklődők egy-két kattintással megvásárolhatnak a platformon.
A profitgenerálás lehetősége több felhasználót vonzhat a Horizon Worlds közelébe, de a Meta nem adja olcsón az új funkciót: ahogy azt a CNBC-nek is megerősítették, minden adásvétel után 47,5%-os részesedést von le, ami többek között a virtuális világ használatához szükséges Oculus Quest (Meta Quest) VR-szemüveg miatt nőtt ilyen magasra. A 47,5%-nak ugyanis nagyobb része, vagyis 30% az eladási árból az Oculus platform díja, az ezután maradt összeg 25%-a pedig a Meta profitja. Ez az "adó" magas ugyan, de a cégek rendszeresen magas árakat szabnak meg a rajtuk keresztül kivitelezett kereskedelem folytatásáért, és egy tegnapi bejelentés szerint lesz majd egy sajátos kiskapu is, ami kibúvót jelent a felhasználók számára.
A Horizon Worlds ugyanis mobilos és PC-s verzióban is megjelenik, így lehet majd az Oculus nélkül is használni, emiatt ezekben a rendszerekben csak a Metának járó 25%-ot kell majd befizetni az eladások után. A mobil verzió bevezetését, amelynek segítségével a Facebook és Instagram alkalmazásból is be lehet majd jelentkezni a virtuális világba, Mark Zuckerberg jelentette be még februárban, a webes verzió megjelenésére pedig Andrew Bosworth, a Meta kiterjesztett és virtuális valóság fejlesztéseiért felelős vezetője utalt egy Twitter bejegyzésben.
When Horizon’s web version launches, the Horizon platform fee will only be 25%—a much lower rate compared to other similar world-building platforms.
— Boz (@boztank) April 14, 2022
Ezek a rendszerek azonban nem nyújtják ugyanazt az élményt, mint a VR platform,
sőt, tulajdonképpen maga a metaverzum fő előnye és különlegessége, az immerzív élmény veszik el a használatukkal. Ezt Mark Zuckerberg is elismeri, bár ennek ellenére továbbra is a metaverzum kifejezést használta a mobil verzió bejelentésekor. Az azonban még kérdéses, hogy az ilyenformán tulajdonképpen tényleg egy online játékká alakított Horizon hogyan is fog ténylegesen funkcionálni.
(Fotó: Meta)