A nagybetűs Metaverzum a valóságban még egyelőre nem létező virtuális világ, amely egy kilencvenes évekbeli sci-fiben tűnt fel először (a Snow Crasher című regényben) és az azóta eltelt időben megragadta sok olyan ember fantáziáját, akikből mára a közösségi oldalakat vagy technológiai vállalatokat irányító, befolyásos személy vált. A tudományos fantasztikum történetei sokszor nehezen elválaszthatóak a valódi világban zajló felfedezésektől, nem mintha a két világ megegyezne, de az írók fantáziája a tudományos kutatásokból táplálkozik, a technológiai fejlesztések, illetve az ezeket irányító vagy éppen finanszírozó emberek viszont a sci-fiken nőnek fel és ezek inspirálják őket a projektek elindítására. Ez a helyzet a metaverzummal is, amelynek a nevét egyre gyakrabban hallhatjuk mostanában, mivel jelenleg már ahhoz a szinthez közelítenek a technikai feltételek, hogy lassan megvalósíthatóvá válik a fikción kívül is.
A regénybeli Metaverzum nem egy különösebben pozitív hely, inkább egy félig megépített kaotikus világ, amely menekülő útként szolgál a felhasználói számára, akik egy avatár testébe bújva juthatnak el a digitális dimenzióba. A valódi világban az internet még nem nyújtja ezt az élményt, mivel itt képernyőkön keresztül, kétdimenzióban látják egymást az emberek, általában nincs szükség avatárokra sem és emiatt egyáltalán nem hasonlít arra a valóban immerzív környezetre, amely a Metaverzumot jelenti. A különféle közösségi platformok azonban már elkezdték kiépíteni a maguk különálló, kisebb méretű metaverzumait, ahol akár VR, akár AR technológiával (virtuális valóság, illetve kiterjesztett valóság), de időnként ezek nélkül, akár emberszerű, vagy teljesen fiktív avatárok kínálatával lehetőséget adnak rá, hogy egy egyedi univerzumba belépve a résztvevők találkozhasanak egymással és ezekben a saját világokban beszélgessenek, játszanak, intézzék az ügyeiket, sőt, akár állást is vállaljanak a karaktereiken keresztül.
A teljesen kifejlett metaverzum azonban azt igényelné, hogy ezek az egyelőre elszeparált egységek átjárhatóvá váljanak és egy-egy avatárt (digitális kivetülést) mindegyik helyszínen lehessen használni. Ez még egyelőre nem történt meg, a cégek, mint a MetaHumant készítő Epic Games, a Fortenite vagy a Roblox alkotói egymástól független platformokat hoznak létre. A teljes élményhez pedig hatékony VR vagy AR siskokra/szemüvegekre is szükség lenne, vagy éppen hologram technológiára, de ezek még szintén nem állnak azon a szinten, hogy emberek tömegeit tudják egyszerre egy háromdimenziós alternatív világba helyezni.
A Facebook már egy ideje aktívan dolgozik olyan eszközökön, amely a hagyományostól eltérő módszerekkel szeretnék a felhasználók közötti interakciót megvalósítani, ilyen volt például az a BCI (Brain-Computer Interface, agy-gép interfész), amelynek a fejlesztését nemrégen hagyták abba, mivel az csak sok év múlva hozott volna eredményt, és ilyen a Facebook Horizon is, amely egy olyan 3D találkozóhely, ahol avatárok formájában jelennek meg a résztvevők és így sokkal közvetlenebb módon kommunikálhatnak egymással. Mark Zuckerberg, a közösségi platform alapítója a Verge-nek adott interjújában elmondta, a Facebook fejlesztői csapata rendszeresen tart a Horizonon meetingeket és ez teljesen más atmoszférát teremt, mint ha egymástól messze, a képernyők előtt ülne mindenki.
"Az egyik ok, amiért olyan sokat invesztálunk a kiterjesztett és virtuális valóságokba az, hogy a mobiltelefonok nagyjából a Facebookkal egy időben terjedtek el, ezért nem játszottunk nagy szerepet ezeknek a platformoknak a kialakításában.
Így nem igazán fejlődtek természetes módon, a véleményem szerint. Az embereknek nem kellene alkalmazások hálózatán keresztül navigálniuk. Szerintem sokkal természetesebb az interakció, mikor arra gondolunk, hogy más emberek jelenlétében vagyunk."
A Facebook ezért ez olyan "végtelen iroda" (infinity office) létrehozásán dolgozik, ahol a felhasználók egy virtuális valóság sisak vagy kiterjesztett valóság eszköz segítségével bárhol megnyithatják a virtuális munkaállomásukat, és ezen belül annyi képernyőn, táblán, dokumentumon dolgozhatnak, amennyin csak akarnak, miközben a kollégákat beteleportálhatják az irodájukba megbeszélésre, ahelyett, hogy felhívnák telefonon. Ez a fajta interakció Zuckerberg szerint egyben megoldhatja a közelgő hibrid világ problémáját is, ahol sok helyen egyszerre alkalmaznak a munkahelyre bejáró és inkább az otthoni munkavégzést választó alkalmazottakat. Amennyiben a közös megbeszéléseket egy metaverzumban, avatárok segítségével tartják meg, a távolról dolgozók sem érzik úgy, hogy kimaradnak valamiből és kevesebb lehetőséget kapnak pusztán a fizikai távollétük miatt.
Azt viszont a Facebook vezérigazgatója is elismeri, hogy a metaverzumot nem egy cég fogja megépíteni, hanem, a jellegéből kifolyólag, a különböző platformok közötti interoperabilitásra lesz szükség. De hogy ez valójában hogyan fog megvalósulni, az egyelőre megjósolhatatlan.
"Átjárható lesz, mivel decentralizált, ahogy egy csomó kriptó munka is működik mostanában, így nincs egy központtól való függőség?
[...] Vagy átjárható, mert léteznek olyan testületek, amelyek sztenderdeket alkotnak és lehetővé teszik, hogy ezek az élmények együtt tudjanak működni? Szerintem többféle hozzáállásal fogunk találkozni. Nagy kérdés lesz, hogy ez hogyan fog fejlődni."
Az alternatív digitális univerzum, vagy 3D-s internet formája tehát még csak most kezd körvonalazódni, de, amennyiben megvalósul, felvet más fontos kérdéseket is, például, hogy mi lesz az embereket sokkal jobban beszippantó világban az adatok biztonságával. A BBC-nek nyilatkozó Verity McIntosh, a Nyugat-Angliai Egyetem VR szakértője szerint, mivel a Facebook üzleti modellje eddig sem kifejezetten arra épített, hogy a felhasználók számára túl nagy beleszólást engedjen az adataik kezelésébe, ezért ez nem valószínű, hogy a metaverzumban változni fog, márpedig így sokkal több információ begyűjtésére lesz lehetőség, többek között a fizikai jelek, a testtartás, a reakciók, a szemmozgások elemzése által is. Zuckerberg elmondása szerint azonban a Facebook megteszi, amit lehet a visszaélések elkerülése érdekében, nem csak a jövőben, hanem most is.
"Ez egy kicsit olyan, mint a bűnözés ellen küzdeni egy városban. Senki nem várja tőled, hogy teljes mértékben megold a bűnözés kérdését.
[...] Amit általában elvárunk az az, hogy a rendőrség jól végezze a dolgát, elhárítsa és elkapja a rossz dolgokat, amikor megtörténnek és a minimumon tartsa a számukat." A közösségi oldal vezetője azt is elárulta, hogy egy "megtestesült internet" építése, ahol az emberek különféle helyekre teleportálhatnak, már a középiskola óta foglalkoztatta, csak akkoriban még nem állt rendelkezésre az ehhez szükséges technológia. Most viszont már sokkal közelebb került hozzá a világ és az elkövetkező évek nagy változásokat hozhatnak.
"Az elmúlt 17 évben sokat dolgoztunk azon, hogy olyan alkalmazásokat fejlesszünk, amelyeken keresztül az emberek kapcsolatba léphetnek egymással és a legfőbb módja, ahogyan ezt megtehették a telefonokon keresztül történt. És, ha sikeresek leszünk, talán öt év múlva vagy hét év múlva az emberek már úgy fognak ránk gondolni, mint egy metaverzum vállalatra, nem úgy, mint egy mobilinternet vállalatra"
(Forrás: The Verge, Fotó: Getty Images, Pixabay)
További cikkek a témában:
Épül az alternatív univerzum, amely az internet következő, sci-fi verziójává válhat
Az internet új verziója egy virtuális valóság világ lesz és néhány cég már dolgozik rajta. A Metaverzum egyfajta analógiája a Mátrixnak, Tronnak és a Ready Player One-nak, de még senki nem tudja, pontosan hogyan fog kinézni.
Egy virtuális világ, ami olyan mint a Sims - csakhogy ebben mi vagyunk a simek
Sportolhatunk, kocsmázhatunk, de akár bankba is mehetünk a Manovában, ami a HTC korábbi vezérigazgatójának a nagyszabású víziója arról, hogyan fogjuk a jövőben használni a virtuális valóságot.
A Facebook kiszűri a deepfake videókat
A deepfake videók ma már általános jelenségnek számítanak, a Facebook új módszerével azonban kiszűrhetővé válnak.