Miért kerülik a repülők, hogy a Csendes-óceán felett szálljanak?

2021 / 03 / 11 / Felkai Ádám
Miért kerülik a repülők, hogy a Csendes-óceán felett szálljanak?
Igen könnyű beleszaladni az interneten olyan kijelentésbe, hogy a repülőgépek próbálnak minél kevésbé a Csendes-óceán felett szállni.

Ha tisztába akarjuk tenni a kérdést, akkor először is az nem állja meg a helyét, hogy a Csendes-óceán felett nem közlekednek kereskedelmi járatok. Az igaz viszont, hogy a repülés kezdetén a járatokat inkább az Atlanti-óceán fölé szervezték, elsősorban azért, mert a transzatlanti útvonal kötötte össze Nyugat-Európát az Egyesült Államok keleti felével – és a két terület között akkor nagyon szoros volt a történelmi/kulturális kapcsolat. Igaz az is, hogy a Csendes-óceán felett rizikósabb volt repülni, mivel baj esetén kevesebb helyen lehet biztonsággal letenni a madarat, ugyanakkor a második világháborúban már ezekre az útvonalakra is koncentráltak kénytelen-kelletlen. Az akkor bejáratott útvonalakat pedig a légitársaságok is használták. Ma már viszont számtalan légitársaság üzemeltet rutinszerűen gépeket a Csendes-óceán felett, és hála a modern repülési technológiának, jellemzően nagyobb katasztrófák nélkül teszik ezt.

Akkor viszont mi a fenti kijelentés alapja? Annyi igaz az állításból, hogy néhány kivételtől eltekintve a legtöbb kereskedelmi járat egy Ázsiát az Egyesült Államokkal összekötő útvonal kidolgozásakor nem a Csendes-óceán feletti direkt átrepülést részesíti előnyben, hanem olyan "görbe" légifolyosót dolgoz ki, amely nagyobb szárazföldi területek felett húzódik. Ha most figyelembe vesszük a fenti kijelentést, tehát hogy a repüléstechnika mára elég megbízható ahhoz, hogy ne kelljen tartani attól, hogy a gép a semmi közepén fog landolásra kényszerülni, akkor a józan ész azt sugallná, hogy a vállalatok érdeke a minél rövidebb útvonal, amely gyorsabb és üzemanyag-takarékosabb. Ezen feltételezéshez pedig elég előhívnunk a régi emlékeinket a matekórákról, melyek szerint két pont között az egyenes a legrövidebb távolság.

A helyzet az, hogy részben igazunk is van: az ebben az értelemben vett biztonság, mint szempont valóban nem elsődleges.

Tudom, tudom, ne csigázzam tovább a tisztelt olvasót, áruljam már el, mi áll a háttérben: UFO-k, elsüllyedt kontinensek? Nos, a válasz már fentebb elhangzott: a két pont közötti legrövidebb távolság, amely időt spórol az utasnak és a légitársaságnak, valamint kevesebb üzemanyag-felhasználással is jár, ami a vállalatnak és a környezetnek is jó. Az előbbi okoskodásunk ugyanis annyiban hibázott, hogy két pont között valóban az egyenes a legrövidebb távolság, de csak síkban. Amint ugyanis térbeli testről beszélünk, már nem ez a helyzet. Vagyis egy kiterített térképen az USA és Ázsia közt valóban a Csendes-óceán feletti egyenes lesz a legrövidebb. Más a helyzet azonban egy gömbbel (és hát a Föld, mint tudjuk, gömb alakú), mivel a térgeometriában nem az egyenes a legrövidebb út. Emiatt látszik úgy például a FlightRadar24 honlapján, amely egy kétdimenziós térkép, hogy a hosszabb távon közlekedő járatok mintha kerülőket tennének, vagyis egy félkörnek tűnő útvonalon közlekednek. Mivel azonban a bolygó gömb alakú, így valójában éppen ez – a síkban görbének látott útvonal a legrövidebb. (A légiforgalmi irányításban ezt a Nagy Görbe elméletének nevezik egyébként.)

A gömb geometriájában a legrövidebb távolság két pont között ugyanis az ortodroma, ami síkban ábrázolva görbének néz ki. Ezt egyébként mi is ellenőrizhetjük otthon: vegyünk egy földgömböt, valamint egy azzal méretarányos síktérképet és cérnaszálat! A cérnát először a földgömb két tetszőleges földrajzi pontja között feszítsük ki, majd a cérnavégeket helyezzük a síktérképen jelölt ugyanazon két pontra – egyből látható lesz a görbület. Minél hosszabb az út, annál nagyobb a jelentősége, hogy a gép az ortodromán repül, nem pedig a két dimenzióban egyenesnek látszó utat követi. Ez az oka tehát annak, hogy a Csendes-óceán helyett sokszor a járatok a térképen hosszabbnak tűnő útvonal felett szállnak. Manapság egyébként a Computer Fly Planning rendszerek tervezik meg az útvonalakat, és ezek rengeteg tényezőt vesznek figyelembe, így az ortodromát is.

(Címlapkép/nyitókép: Pixabay)

További cikkek a Rakétán:

Kísértetiesen visít az oroszok új, high-tech vadászgépe A Szu-57 elvileg lopakodógép, de úgy visít, hogy meghűl az emberben a vér.

Nemsokára indulnak a szuperszonikus gépek tesztjei: gyakrabban repülhetnek szárazföld felett is Az Egyesült Államokban nem törölték el az 1973 óta érvényben lévő tiltást, de megkönnyítették, hogy tesztrepüléseket ne csak az óceánok felett lehessen végezni.

A repülőgépekre veszélyes darázs, amely talán már légi katasztrófát is okozott A Pachodynerus nasidens egy olyan, a Csendes-óceán környékén elterjedt, invazív darázsfaj, melynek egyedei előszeretettel költöznek apró lyukakba. Olyan apró lyukakba, amilyenek például a repülőgépeken is találhatóak, és nagyon nem jó, ha eltömődnek.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.