Két éve januárban egy hasonló, akkor életbe lépő jogszabályról, a Hírmédia Egyeztetési törvényről írtunk a Rakétán, amely Ausztráliában szerette volna elérni, hogy a technológiai óriások "linkadót" fizessenek. A jogalkotók abból indultak ki, hogy a hírforrások függnek a platformoktól és fordítva, de a tech cégek túl nagyok ahhoz, hogy tisztességes tárgyalópartnerként viselkedjenek. Épp ezért a törvény kötelezte a feleket, hogy alkudják ki, hogy mennyi jár a cikkek eredeti tulajdonosainak azért, hogy megjelennek az anyagaik részletei, vagy azokra mutató hivatkozások a portálokon.
Erre azért volt szükség, mert a kiadók még mindig küszködnek azzal, hogy stabil, jövedelmező digitális működési modellt alakítsanak ki, nem véletlenül próbálkoznak Magyarországon is egyre többen a támogatói, előfizetői megoldásokkal. Mindeközben egy olyan óriásnak, mint a The New York Times is csupán tízmillió online előfizetője van, míg a Spotify-nak kétszáztízmillió. Ugyan a Google és a Meta is tiltakoztak az ausztrál törvény ellen, arra hivatkozva, hogy a webes linkek az internet működésének az alapját jelentik, és hogy a szolgáltatásaik csak látogatókat terelnek a híroldalakra, végül mégis megállapodtak a kormánnyal, és a zsebükbe nyúltak. Ugyanakkor többen, például Casey Newton, a Platformer hírlevél szerzője kiemelték, hogy semmilyen garancia nincs a törvényben arra nézve, hogy az a pénz valóban az újságírókhoz kerül majd.
Kanada egy hasonló törvénnyel próbálkozik, ám a Metánál most mintha komolyabban vennék a farkasszemnézést. A TechCrunch cikke felidézi, hogy Ottawa júniusban elfogadta az ausztrál jogszabályra emlékeztető Online Hírek Törvényt, ennek eredményeként múlt héten a Meta bejelentette, hogy elkezdi kivezetni a híreket a Facebookról és az Instagramról az országban, és a Google is mérlegel egy ilyen lépést. A Meta kommunikációs igazgatója szerint "alapvetően hibás" a jogszabály, és ahhoz, hogy megfeleljenek annak, nem látnak más utat, mint a hírek eltűntetését a platformjaikról. Persze Ausztráliában ugyaninnen indult az alkudozás, amelynek végül megállapodás lett a vége, ám kérdés, hogy itt is hasonló forgatókönyv mentén zajlanak-e majd az események.
"Úgy gondoljuk, hogy a híreknek valódi társadalmi értékük van. A probléma az, hogy gazdasági értékük viszont nem igazán van a Metánál" - idézi a cég egy korábbi nyilatkozatát a TechCrunch. Persze ezzel könnyű lenne vitatkozni, hiszen ránézésre pont a hírek, cikkek körül szokott a legintenzívebb párbeszéd kialakulni a Facebookon. Ám az kétségtelen, hogy a médiának is sok a veszítenivalója: az elmúlt évtizedben a közösségi platformok sokaknál elsődleges hírforrássá léptek elő, ahogyan a keresők is rengeteg látogatót hozhatnak bizonyos kiadóknak. A kérdés Kanadában, és a jövőben valószínűleg a világ sok országában, hogy ki bírja tovább a másik nélkül.
(Borítókép: Barefoot Communications/Unsplash)