"A tartalmak közti szabad linkelés elve az alapja a keresőnk működésének. Ez, és a kezelhetetlen pénzügyi és működési kockázat, amit a törvényjavaslat képvisel, nem hagy nekünk más valódi lehetőséget, mint hogy elérhetetlenné tegyük a keresőt Ausztráliában" - a 9to5Google cikke szerint ezt nyilatkozta Mel Silva, a Google Ausztráliáért és Új-Zélandért felelős igazgatója egy nyilvános meghallgatáson. Silva hozzátette: ez a "lehetséges legrosszabb forgatókönyv" és "az utolsó dolog, amire vágynának". Scott Morrison miniszterelnök újságíróknak azt mondta, amikor az ügyről kérdezték, hogy
"nem hagyjuk magunkat megfenyegetni".
Szeptemberben a Rakétán is foglalkoztunk a Hírmédia Egyeztetési Törvénnyel, ami az ausztrál kormány szándékai szerint tárgyalóasztalhoz kényszeríti majd a híreket terjesztő tech platformokat és a híranyagokat készítő kiadóvállalatokat. A jogalkotók abból indultak ki, hogy a hírforrások függnek a platformoktól és fordítva, de a tech cégek túl nagyok ahhoz, hogy tisztességes tárgyalópartnerként viselkedjenek. Épp ezért a törvénytervezet kötelezi a feleket, hogy alkudják ki, hogy mennyi jár a cikkek eredeti tulajdonosainak azért, hogy megjelennek az anyagaik a portálokon. Ha nem sikerül megállapodniuk, majd dönt egy békéltető testület. Aki megszegi a törvényt, már be is fizetheti a helyi bevétele tíz százalékát - alkalmanként.
A Google többször próbálta helyrehozni a viszonyát a médiával. Aktuális, News Showcase programjuk több országban, így Ausztráliában is fut, ennek keretében a kiadóvállalatoknak közvetlenül fizetnek azért, hogy tartalmakat licenszeljenek a Google News appba és a weboldalra, illetve a kereső Hírek szekciójába. Mel Silva erre is emlékeztetett a meghallgatásán, ahogy arra is kitért, hogy az előírt alkudozást kereskedelmi módon folytatnák inkább, illetve a keresőjük algoritmusával kapcsolatos változások közül is csak a leglényegesebbeket szeretnék előre közölni a kiadókkal - a tervezett általános, tizennégy napos figyelmeztetések helyett.
Az Ars Technica közben arról számolt be, hogy éveken át tartó huzavona után a francia kiadók és a Google közt végre létrejött egy megállapodás, amely szabályozza, hogy Mountain View mennyit fizet a keresőjében hivatkozott hírtartalmak előállítóinak. Spanyolországban korábban kudarcba fulladtak a hasonló kísérletek, sőt, még a franciáknál is eljutottak odáig, hogy a keresőben csak a cikkek címe jelent meg, rövid részletek nélkül. A helyi hatóságoknak ez nem volt elég, így végül tárgyalóasztalhoz kényszerítették a feleket, akik a Google közleménye szerint végül megállapodtak arról, hogy kinek mennyit fizetnek, figyelembe véve a kiadó szerepét a közvélemény informálásában, a kiadványaik számát és az oldalaik forgalmát.
(Fotó: Rajeshwar Bachu/Unsplash)