A jövőben azonban változik a szabályozás, és a vállalat minden, tizenhatodik (vagy bizonyos országokban tizennyolcadik) életévét be nem töltött felhasználó fiókját automatikusan privátra állítja, hogy megosztott tartalmaik ne kerüljenek boldog-boldogtalan szeme elé. A közösségi oldal egyébként pár hónapja igyekszik felhívni kiskorú felhasználóinak figyelmét arra, hogy állítsák privátra fiókjukat, aki pedig ezt még nem tette meg, üzenetben is értesíti.
Ezzel egy időben módosul a hirdetések megjelenítésének feltétele is.
A Facebook központilag gyűjti az adatokat a felhasználókról, ami többek között azzal jár, hogy a hirdetők mostanáig életkortól függetlenül megcélozhatták őket, pusztán az érdeklődési körük alapján. Hamarosan viszont a kiskorú személyeket kizárólag koruk, nemük és tartózkodási helyük alapján 'bombázhatják' hirdetésekkel, az internetről összegyűjtött érdeklődési körük alapján nem.
Az Instagram továbbá a jövőben hatékonyabban próbálja kiszűrni azokat a fiókokat, melynek tulajdonosai szokatlan, feltűnő aktivitást mutatnak a fiatalkorúak irányába. Akit elcsípnek, azt lényegében teljesen elzárják és onnantól kezdve a kiskorú felhasználó nem láthatja a gyanús személyek (például akiket blokkoltak vagy jelentettek) által közölt tartalmakat. Az érintett nagykorúak fiókjában példának okáért nem láthatnak majd kiskorúakat a követési javaslatok között, ha pedig név szerint keresnek rá valakire, akkor sem követhetik be, nem kommentelhetik a fotóit, illetve privát üzenetet sem küldhetnek.
A vállalat döntése szkeptikus fogadtatásra talált, hiszen az anyavállalatot megtestesítő Facebook már számtalanszor keveredett adatkezelési botrányba. Az egyik kirívó eset a gyermekeknek szánt Messenger For Kids alkalmazással történt, amelyről már a tesztidőszakban bebizonyosodott, hogy viszonylag könnyen feltörhető, következtetésképp felnőttek is bejuthatnak a hálózatba. Bár Mark Zuckerberg szerint a tizenhárom év alattiak amúgy is használják az Instagramot, ezért célszerű lenne számukra létrehozni egy saját platformot.
Karina Newton, az Instagram közpolitkájáért felelős vezetője az NPR-nek beszélt arról, hogy sajnos nem áll a birtokukban egyetlen olyan 'csodatévő recept' sem, melynek hatására az emberek hirtelenjében tudatos internetezőkké válnak. Ezért megpróbálják a felhasználók életkora alapján szabályozni a dolgokat úgy, hogy az ne menjen az élmények kárára. (A cikk arról is említést tesz, hogy a Facebookon hatalmas a nyomás a törvényhozói oldal részéről a tekintetben, hogy tegyen végre értékelhető lépéseket a felhasználók védelme érdekében.) Hozzátette: szeretnék biztonságban tartani a fiatalokat, hozzásegíteni őket ahhoz, hogy jó tapasztalatokat szerezzenek, és segíteni támogatni őket abban, hogy az internet és az alkalmazások, valamint a közösségi média használata során egészséges és minőségi szokásokat alakíthassanak ki.
Ami az életkor meghatározását illeti, Newton elmondása szerint a Facebook és az Instagram régóta mesterséges intelligenciát használ a 'profilozásra', és annak segítségével olyan jelek után kutatnak, ami elárulja, hogy a felhasználó betöltötte-e már a tizennyolcadik életévét avagy sem. Most pedig kibővítik ezt a technológiát úgy, hogy meghatározzák a fiatalabb felhasználók életkorát.
Elismerte ugyanakkor, hogy az életkor meghatározása "komplex kihívás", és hogy az Instagramnak meg kell találnia az egyensúlyt a magánélet kérdését illetően, amikor ezt a technológiát használja a felhasználók életkorának becslésére. A vállalat ehhez más teches cégek segítségét kéri, beleértve az internetböngészők és az okostelefonok operációs rendszereinek gyártóit.
Josh Golin, a gyermekek érdekképviseletéért létrejött nonprofit Fairplay ügyvezető igazgatója szerint a változások jó irányba terelhetik a helyzetet. Golin egyébként a "Gyermekkor hirdetések nélkül" nevű kampány alapítója, amely egyike azon csoportoknak, amelyek a kiskorúak adatvédelmének kiterjesztéséért harcolnak. Ahogy az NPR munkatársának fogalmazott, ettől függetlenül még nem dőlhetnek hátra, hiszen egyelőre ígéretekről beszélünk. Meglátjuk, hogy alakul mindez a gyakorlatban.
Az biztos, hogy a Facebooknak és Instagramnak rengeteg ellenlábasa van, akik egész egyszerűen féltik a gyerekeiket az online lét veszedelmeitől. Cathy McMorris Rodgers repbulikánus képviselő például egy márciusi kongresszusi meghallgatáson azt mondta a Facebook, a Google és a Twitter vezérigazgatóinak, hogy szülőként számára az ő platformjaik jelentik a legnagyobb félelmet.
"Ez egy küzdelem a gyerekek egészséges fejlődéséért, mentális egészségéért, és végül harc a biztonságukért" - mondta,
rámutatva a kutatásra, amely összekapcsolja a közösségi média hatásait a tinédzserkori depresszióval.
(Fotó: Unsplash/Steinar_Engeland, Dimitriy Tyukov)