Napelemek, akkumulátor, villanyautó-töltő és hálózati bekötés egy rendszerben Óbudán

2021 / 02 / 08 / Rácz Tamás
Napelemek, akkumulátor, villanyautó-töltő és hálózati bekötés egy rendszerben Óbudán
A komplex házi energiaközpontot az Óbudai Egyetem oktatási céllal szerelte fel Bécsi úti épületére.

A napenergia házi felhasználásával kapcsolatban gyakran elhangzó kérdés, amit a laikusok fel szoktak tenni a témában már jártasabbaknak: a napelemek egy akkumulátort töltenek, ugye?

Általában nem. Szinte minden ház, amelynek tetején napelemek vannak, ugyanúgy be van kötve a hálózatba, mint a többi épület, és akkumulátor sincs benne. A villanyóra viszont ezekben a házakban két irányba mér: méri a kimenő és a bejövő energia mennyiségét is, az ingatlantulajdonos és az áramszolgáltató pedig az óra egyenlege alapján időnként (jellemzően évente egyszer) elszámol egymással,

Manapság viszont a napenergia házi felhasználásával kapcsolatban van egy újabb, egyre gyakrabban elhangzó kérdés, amit a nem laikusok is fel szoktak tenni a témában már jártasabbaknak: meg lehet oldani, hogy a napelemek egy akkumulátort töltsenek, ugye?

Az Európai Unióban a szaldóalapú elszámolás (vagyis hogy minden egyes kWh-nyi, a hálózatra a napsütéses időszakokban feltöltött energiát akár az éjszakai vagy a téli, borús órákban is azonos mennyiségű, a hálózatról felhasznált energia formájában kapjon vissza a napelem-tulajdonos) hamarosan megszűnik. Ha pedig ez így lesz, a szolgáltató nyilván a leginkább napsütéses órákban fizeti majd a legkevesebbet az energiáért a termelőknek és drágábban adja nekik este vagy télen az áramot, mint amennyiért tőlük veszi, amikor süt a nap.

A házi energiatárolás iránti igényt gerjeszti az elektromos mobilitás terjedése is. Ha van napelemem a tetőn és van villanyautóm, amivel nappal járok, akkor azt a kocsit valószínűleg este illetve éjjel szeretném majd feltölteni, amikor nem süt a nap. És ahogy egyre több lesz a villanyautó, úgy válik a mai éjszakai holtidőszak egyre inkább csúcsidőszakká, amikor drága az energia. Bezzeg, ha volna otthon egy akkum, amit nappal feltölthetnék, éjjel pedig áttölthetném belőle az energiát a kocsimba!

Ennek a folyamatnak ment elébe az Óbudai Egyetem egy kísérleti projekttel, melyben napelemeket szerelt a Bécsi úti kampuszára, a napelemek pedig az invertereken keresztül egy stabil akkumulátort is és elektromos autót is tudnak tölteni, de a hálózatra is ki tudják küldeni a többletenergiát. Hogy miként is működik,  milyen komponensekből is áll fel ez a rendszer pontosan - erről beszélgettünk az akkumulátort biztosító Nissan kommunikációs vezetőjével:

Ez is érdekelhet:

Hova tehetem a napelemmel megtermelt energiát, ha nem veszi át a szolgáltató? Az áramszolgáltatók már nem sokáig lesznek kötelesek 1:1 arányban elszámolni a házi napelemes termelés és fogyasztás egyenlegét! Lesz még ezek után is értelme napelemeket tenni a háztetőre?

Már rendelhető az elektromos autó, amit soha nem kell tölteni A jövőre érkező Aptera lehet az első olyan közúti autó, ami száz százalékban napelemekkel működik.

Így alakul át a magyar autóipar villanyautó-iparrá Az autógyártás ma is meghatározó területe a magyar gazdaságnak és az marad az elektromos mobilitás korában is.


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.