A napenergia házi felhasználásával kapcsolatban gyakran elhangzó kérdés, amit a laikusok fel szoktak tenni a témában már jártasabbaknak: a napelemek egy akkumulátort töltenek, ugye?
Általában nem. Szinte minden ház, amelynek tetején napelemek vannak, ugyanúgy be van kötve a hálózatba, mint a többi épület, és akkumulátor sincs benne. A villanyóra viszont ezekben a házakban két irányba mér: méri a kimenő és a bejövő energia mennyiségét is, az ingatlantulajdonos és az áramszolgáltató pedig az óra egyenlege alapján időnként (jellemzően évente egyszer) elszámol egymással,
Manapság viszont a napenergia házi felhasználásával kapcsolatban van egy újabb, egyre gyakrabban elhangzó kérdés, amit a nem laikusok is fel szoktak tenni a témában már jártasabbaknak: meg lehet oldani, hogy a napelemek egy akkumulátort töltsenek, ugye?
Az Európai Unióban a szaldóalapú elszámolás (vagyis hogy minden egyes kWh-nyi, a hálózatra a napsütéses időszakokban feltöltött energiát akár az éjszakai vagy a téli, borús órákban is azonos mennyiségű, a hálózatról felhasznált energia formájában kapjon vissza a napelem-tulajdonos) hamarosan megszűnik. Ha pedig ez így lesz, a szolgáltató nyilván a leginkább napsütéses órákban fizeti majd a legkevesebbet az energiáért a termelőknek és drágábban adja nekik este vagy télen az áramot, mint amennyiért tőlük veszi, amikor süt a nap.
A házi energiatárolás iránti igényt gerjeszti az elektromos mobilitás terjedése is. Ha van napelemem a tetőn és van villanyautóm, amivel nappal járok, akkor azt a kocsit valószínűleg este illetve éjjel szeretném majd feltölteni, amikor nem süt a nap. És ahogy egyre több lesz a villanyautó, úgy válik a mai éjszakai holtidőszak egyre inkább csúcsidőszakká, amikor drága az energia. Bezzeg, ha volna otthon egy akkum, amit nappal feltölthetnék, éjjel pedig áttölthetném belőle az energiát a kocsimba!
Ennek a folyamatnak ment elébe az Óbudai Egyetem egy kísérleti projekttel, melyben napelemeket szerelt a Bécsi úti kampuszára, a napelemek pedig az invertereken keresztül egy stabil akkumulátort is és elektromos autót is tudnak tölteni, de a hálózatra is ki tudják küldeni a többletenergiát. Hogy miként is működik, milyen komponensekből is áll fel ez a rendszer pontosan - erről beszélgettünk az akkumulátort biztosító Nissan kommunikációs vezetőjével:
Taycan modellek
A Porsche első elektromos autója és az autózás új korszakának kezdete. Rendkívüli hatékonyság és családbarát méretek akár 761 lóerővel, akár 463 kilométeres hatótávval és számos világújdonsággal.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Elektromos Macan
A klasszikus Porsche formanyelv előremutató átdolgozásával a teljesen elektromos Macan már első pillantásra szemlélteti saját lelkületét. Legyen szó városi használatról vagy ingázásról, a teljesen elektromos Macan elemében van mindenhol, különösen, ha az egyéniség is számít.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera Sport Turismo E-Hybridek
Minden, amit a Panamera tud, plusz még több. Ötszemélyes utastér óriási csomagtartóval és kategóriaelső variálhatósággal. Tisztán elektromos közlekedés vagy éppen 680 lóerő – amire Önnek éppen szüksége van.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR
Panamera E-Hybridek
A V6-os vagy V8-as benzines turbómotor már önmagában elképesztő menetteljesítményeket hoz, de itt elektromotor is csatlakozik hozzájuk. Az eredmény: akár 680 lóerő és kimagasló sportosság. A luxus alapfelszereltség.
IRÁNY A KONFIGURÁTOR