A rakétahajtóművet mintegy két percig pörgették, vagyis pontosan addig, ameddig majd felszálláskor is kell. Mindeközben műszerek sokaságával mérték az állapotát, teljesítményét, valamint a gyártás során alkalmazott technológia biztonsági hatásait - olvasható az Űrügynökség közleményében.
„A NASA egy kalap alatt legyártja és felépíti az első három Artemis küldetés szilárd hajtóanyagú rakétáit, sőt már előre gondol a következő Holdra szállást követő küldetésekre is” – mondja John Honeycutt, az SLS programmenedzsere.
„Ez volt az első olyan kisegítő gyorsítórakéta teszt, amiben már az új anyagokat is felhasználó hajtómű teljesítményét és vizsgálták.”
A tesztelt rendszert az új holdprogram, az Artemis III. küldetésénél vetik majd be: az első (Artemis I.) misszió még ember nélkül indul, és csak Hold körüli pályára megy, azonban ennek rakétáin már zajlanak az indításhoz szükséges előkészületi munkálatok. „Ez volt az első kísérlet, amelyben a hajtómű is üzemelt azóta, hogy a NASA és a Northrop Grumman jóváhagyta a gyorsítórakéta tervét az SLS-hez” – magyarázza Bruce Tiller, az SLS gyorsítórakétáiért felelős iroda vezetője a Marshall Űrközpontban. Hozzátette, hogy bár a teljes nagyságú rakétatesztek nem túl gyakoriak, mivel olyankor egyszerre számos szempontból zajlik a vizsgálat, mégis bizakodnak, hogy ha ezt követően még valamit változtatni is kell a gyorsítórakétákon, indításkor hozzák majd az elvárt teljesítményt. Az alábbi videóban magunk is megnézhetjük a tesztet:
Az SLS egyébként az egyetlen olyan rakéta, amely egyetlen út során képes az Oriont, az azon utazó űrhajósokat és az ellátmányaikat a Holdra juttatni.
Érdekesség, hogy az SLS, az Orion űrhajó, a Gateway űrállomás mind annak a programnak a részét képezik, amelyből a Hold meghódítása után a Mars felé indulhatnak tovább az asztronauták - írja a Space.com.
(Fotó: Unsplash/Spacex)