Nem az a kérdés, hazudhat-e a mesterséges intelligencia, hanem, hogy hogyan lehetne emberibb

2021 / 06 / 16 / Perei Dóra
Nem az a kérdés, hazudhat-e a mesterséges intelligencia, hanem, hogy hogyan lehetne emberibb
Az elmúlt év, de legfőképp a járvány miatti korlátozások bebizonyították, hogy sokkal jobban függünk a technológiától, mint azt korábban hittük. Ez a felismerés céges szinten is megmutatkozott, és sokakat újragondolásra késztetett azzal kapcsolatban, hogy miként javíthatnak a fogyasztókkal való kapcsolódásukon, természetesen az online környezetben.

Egy, az EuroNews-on megjelent cikk a Közel-Keletet említi példaként, ahol az élet egyre inkább az online térbe tolódik, mivel a vásárlók már nem csupán ezt használják tanulásra és kapcsolattartásra, de sok esetben még az élelmiszerek bevásárlását is interneten intézik. A  McKinsey & Company felmérése szerint a személyes eladások száma jelentősen visszaesett 2020 eleje óta, emiatt a divat- és szépségcikkeket áruló üzleteknek nagyobb hangsúlyt kell fektetni arra, hogy - amennyire lehet - az online interakciók is megadják az élő vásárlás élményét.

A Getbee nevű szoftvercég pontosan ezt a rést szeretné betölteni, emiatt létrehozott egy személyre szabott platformot a különböző márkák számára, ami összekapcsolja az eladókat a vevőkkel, akik  egyrészt megtekinthetik, értékelhetik az árut, másrészt útmutatást kaphatnak a választott szakértőtől. Thea Myhrvold, a cég vezérigazgatója szerint noha a divatipar profitja globális szinten csökkenést mutatott 2020-ban, az online értékesítés azonban alig pár hónap alatt huszonnyolc százalékkal nőtt a platformjukat használó húsz márkánál. Hozzátette: az egész azért működhet, mert az online vásárlás eredendően magányos tevékenység, vásárlóik nyolcvanhat százalékáról pedig kiderült, hogy szívesebben teszi fel kérdéseit egy hús-vér eladónak, mintsem egy chatbot-nak. Myhrvold ebben látja a személyre szabott érzelmi vásárlási élmény sikerét. (A platform egyébként olyan luxusmárkákkal dolgozik együtt, mint a Lancôme, és elmondásuk szerint az emberi tényező megjelenése az online vásárlásban egy teljesen új vásárlói kört hozott számukra a pandémia időszakában.) Aleksandra Harciarek, digitális projektmenedzser szerint a platformnak köszönhetik túlélésüket, és, hogy olyan eredményeket értek el, amelyek máskülönben biztosan nem jöttek volna össze.

Amíg a kiskereskedelem nagy része azon dolgozik, hogy behozza az eddigi forgalomkiesést, a vásárlói oldalról egyre nagyobb az igény arra, hogy a fejlesztők emberi értékeket vigyenek összetettebb technológiák megalkotásába is. Csakhogy a mesterséges intelligenciát is magában foglaló technológia nagyban függ a szakemberek által betáplált utasításoktól, információktól, ami szabályozatlan keretek között emberi elfogultsághoz és etikátlan gyakorlathoz vezethet. Röviden-tömören az algoritmus megbízhatósága a fejlesztő megbízhatóságán múlik. A mesterséges intelligencia negatív elfogultságára már volt példa, például 2015-ben, amikor az Amazon mesterséges intelligencián alapuló toborzórendszere a női jelentkezőket rendre háttérbe sorolta, mert az algoritmus 'ellenszenvesnek találta' a 'nő' szót. Egy 2018-as MIT-tanulmány szerint pedig az automatizált arcfelismerési algoritmusok többször tévednek afroamerikai emberek esetében, mint fehéreknél. Hasonló problémák miatt 2020-ban a Microsoft, az IBM és az Amazon megtagadta, hogy arcelemző szoftverüket az amerikai rendőrségnek adják el, mert tartottak attól, hogy rassz alapján alkotnak képet és ez alapján figyelnek meg tömegeket. Ennek ellenére a Price Waterhouse Cooper szerint

a vállalkozások mindössze negyede gondol az etikai következményekre, mielőtt egy mesterséges intelligencián alapuló beruházásba fektetne.

A DatumCon startup vezérigazgatója szerint bizonyos feladatok elvégzésénél a mesterséges intelligencia lekörözi az emberi képességeket, viszont a bonyolult - többnyire érzelem-észleléssel összefüggő - feladatokhoz elengedhetetlen az emberi beavatkozás. Amiben viszont már elfogultság is lehet, ha nem megfelelően irányítják.

A buddhizmus segítheti a humánusabb robotok fejlesztését?

A mesterségesintelligencia-kutatók álláspontja szerint az MI számos problémára megoldást jelenthet, de ahhoz, hogy megfelelően irányíthassák őket, szükség lenne egységes, a működésüket szabályozó etikai irányelvekre. Az IEEE nevű, mérnököket tömörítő globális szakmai szervezet ezért kidolgozott erre egy keretrendszert, ahogy nemrég az Európai Unió is bemutatta saját mesterségesintelligencia-szabályozási elképzelését. De ugyan kinek jutna eszébe a buddhizmus alapján megalkotni ezt a keretrendszert?

Soraj Hongladarom, a bangkoki Chulalongkorn Egyetem filozófiaprofesszora ezt járható útnak tartaná, mivel szerinte a mesterséges intelligenciák etikai irányelveivel foglalkozó, - Európában és Amerikában összeállított - globális útmutatók az őket megalkotók értékrendjét tükrözik, jelen esetben a nyugati értékeket. (Ilyen például az autonómia tiszteletben tartása és az egyéni szabadságjog.) A professzor szerint viszont fontos lenne, hogy ezek az irányelvek más kultúrák értékrendjét is képviseljék. A keleti és nyugati civilizációknak meg kell osztaniuk egymással – ha másért nem, hát azért, hogy új nézőpontokkal gazdagítsák az ismereteiket. Hozzátette: a buddhista tanítás lényegét bárhol és bárki hasznosíthatja, aki mesterségesintelligencia-etikával foglalkozik, és nemcsak a tradicionális buddhista kultúrákban.

A buddhizmus abból a szemszögből vizsgálja az etikai kérdéseket, hogy minden érző lény a fájdalom elkerülésére törekszik élete során. Ebből következik Buddha azon tanítása, miszerint akkor beszélhetünk jócselekedetről, ha az megszabadít bennünket a szenvedéstől. Ha pedig ezt a tanítást szeretnénk a mesterséges intelligenciára vonatkoztatni, akkor annak lényege, hogy

az algoritmus bármilyen etikai célú alkalmazásának a fájdalom és a szenvedés csökkentésére kell törekednie.

Erre jó példa az arcfelismerő rendszerek használata, ami csak akkor lehet etikus,  ha az mérsékelheti a szenvedést, vagy jóléthez vezethet. Ha azonban a technológiát az emberek hátrányos megkülönböztetésére használják, az egyértelműen etikátlan lenne.

Egy, a buddhizmus szellemében született mesterségesintelligencia-etika annak a megértésére is képes lenne, hogy elveink szerint csak állandó önfejlesztéssel élhetünk. Vagy egy mesterségesintelligencia-kutatónak folyamatosan képeznie kell magát, hogy közelebb kerüljön a szenvedés teljes megszüntetéséhez. Nem az a fontos, hogy elérjék ezt a célt, hanem hogy sose hagyjanak fel az erre irányuló törekvésekkel. A tervezőknek és programozóknak ugyanakkor fel kell ismerniük ezt a célt, és konkrét lépéseket kell meghatározniuk, amikkel ez az ideál megtestesíthető. Vagyis Hongladarom szerint az általuk létrehozott

mesterséges intelligenciának a szenvedés megszüntetését és a jólét elérését kell céloznia.

Ahhoz viszont, hogy ez lehetséges legyen, a mesterséges intelligenciát használó vállalatoknak és kormányzati ügynökségeknek elszámoltathatónak kell lenniük a nyilvánosság felé. Az elszámoltathatóság is buddhista tanítás, de a mesterségesintelligencia-fejlesztés kontextusában ez a bírói függetlenségben, illetve hatékony jogi és politikai mechanizmusok formájában kell jelentkeznie.

A buddhizmusban ugyancsak kulcsfogalom az együttérzés, vagyis a szenvedés megszüntetésének vágya és a mások iránti elkötelezettség. Az együttérzéshez is nélkülözhetetlen az önfejlesztés; a buddhista etikával összeegyeztethetetlen a mások elnyomása vagy a hatalomvágy. Hongladarom szerint a buddhizmus által propagált értékek – vagyis az elszámoltathatóság, az igazság és az együttérzés – jellemzően más kultúrkörök etikai hagyományaiban is fontosak; a buddhizmus legfeljebb abban különbözik tőlük, hogy máshogyan érvel az értékek megvalósítása mellett, és nagyobb hangsúlyt fektet az önfejlesztésre. A szakértő szerint a buddhizmus sokat nyújthat azoknak, akik a technológia etikai felhasználásáról gondolkodnak, és ebbe a mesterséges intelligencia iránt érdeklődők is beletartoznak. (Ugyanez érvényes sok más, nem nyugati értékrendre is.) Az MI etikai irányelveknek figyelembe kell venniük a világ számos kultúrájának változatosságát és gondolatgazdagságát, hogy a tradíciók és az etikai problémák megközelítésének szélesebb spektrumát képviseljék. A technológia jövője ettől csak szebb lehet.

Japánban hisznek a robotok jóságában

Vagy legalábbis abban biztosan, hogy a robotok hatékonyan megszólíthatják a fiatalokat, ezért egy robotpapot 'szerződtettek' egy négyszáz éves buddhista templomba. Az eszköz a valódi szerzetesek szerint egy megvilágosodott személy reinkarnációja. A robot 2021-ben kezdte meg szolgálatait, ami egész jól megy neki tekintve, hogy képes mozgatni törzsét, karjait és fejét. A kiotói Kódaidzsi templomban emellett az a hír járja, hogy a robot testében valójában Kannon, a japán buddhizmusban a végtelen irgalom és könyörületesség megtestesítője lakozik, ezért a buddhizmus kulcsa a gép kezében rejlik. Tensho Goto buddhista pap szerint

„Ez a robot sosem fog meghalni, hanem folyamatosan frissíti magát és fejlődik."

Szerinte a robotok valódi szépsége abban rejlik, hogy korlátlan mennyiségű tudás tárolására képesek, méghozzá az idők végezetéig. A mesterséges intelligenciával pedig reményeik szerint nő majd a bölcsessége, amely által segíthet átlendíteni az embereket a legnagyobb lelki krízisen is, és megváltoztathatja a buddhizmust. Ami a robot kinézetét illeti, arcától a mellkasáig tartó részét, valamint a kezeit emberi bőrre hasonlító szilikon borítja, testének többi része ugyanakkor kifejezetten robotszerű, bal szemébe pedig apró videokamerát szereltek. A robot ima közben összekulcsolja kezeit, hangszíne pedig a nézők szerint nyugalmat áraszt.

A Mindar nevű robot feltalálója az Oszakai Egyetem robotikaprofesszora, Hiroshi Ishiguro úgy programozta - az egyébként egymillió dolláros gépet -,  hogy az a zen tanításokat tartalmazó beszédeiben olyan témákat érintsen, mint a könyörület fontossága, a vágyak, a harag és az önzőség veszélyei. A robot a Szív szútrából olvas fel beszédeket japán nyelven, de azokat a turisták kedvéért angolul és japánul is feliratozzák a képernyőn. Goto szerint a mai fiataloknak általában két dolog jut eszébe a templomról: a temetés és a házasság, emiatt nehezen azonosulnak olyan régimódi papokkal, mint amilyen ő maga is, de remélhetőleg a robot változtat ezen. Hozzátette:

Azt szeretnék, ha az emberek a buddhizmus megtestesítőjét látnák Mindarban.

Mindemellett nyomatékosította, hogy a robot nem egy marketingfogás, hanem egy lény, aki valóban segíthet az embereknek leküzdeni a problémáikat. Ahogy fogalmaz: "A buddhizmus a szenvedés enyhítésére hivatott, és bár a modern társadalom újfajta stresszforrásokkal is jár, a vallás célja az elmúlt kétezer év óta változatlan."

Érdekesség, hogy az eddigi tapasztalatok alapján a japán elfogadták, sőt szeretik a gépet, az európaiak viszont Frankensteint látnak benne. Goto szerint ennek oka, hogy a japánok eredendően nem támasztanak előítéleteket a robotokkal szemben, mert olyan kultúrában nőttek fel, ami azt üzente, hogy azok a barátaink. Azt pedig, hogy szentségtörés lenne az eszköz, egyenesen felháborítónak tartja: "A gépeknek nyilvánvalóan nincs lelkük. De a buddhista hit nem az istenhitről szól, hanem Buddha útjának követéséről, vagyis lényegtelen, hogy ezt egy gép, egy vasdarab vagy egy fa képviseli" - magyarázza a szerzetes.

(Fotó: Getty Images Hungary,  CHARLY TRIBALLEAU/AFP, Pixabay)

További cikkek a témában:

Ehető robot, életmentő robot, és egy iráni humanoid robot a robotika világából érkezett hírcsokorban A robotika világának három rövidebb történetében életmentő robotok, iráni humanoid külsejű robotok és végül ehető robotok állnak a fókuszban.

Az európaiak fele mesterséges intelligenciára cserélné a politikusokat A közvélemény-kutatást készítő egyetem kutatóit nem lepték meg az eredmények, mivel szerintük az emberek demokráciába vetett hite jócskán megrendült az elmúlt évtizedekben, a politikai megosztottság pedig nőtt.

Imitációs játék a valóságban -a robotok megtanulták, mikor kell utánozni az emberi érzések kifejezését A musculus zygomaticus major, vagyis a nagy járomcsonti izom egyetlen funkciója, hogy felhúzza a száj széleit, de a mozdulat a kooperáció és szeretet kifejezésén kívül dominanciát is jelenthet. Most már a robotok is tudják, mikor kell visszamosolyogni az emberre.


Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Tényleg rémes hatása van az azték halálsípnak az emberi agyra
Az agyi szkennelés szerint kifejezetten kísérteties hatással van a síp az emberi agyra, ami a leginkább az uncanny valley jelenségre hasonlít.
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
A súlyos covid-fertőzés hatására elkezdtek visszahúzódni a rákos daganatok
Meglepő, de a covid-fertőzés során kialakult immunválasz igen ígéretes lehet a rákkutatásban: a súlyos fertőzés hatására ugyanis elkezdtek visszahúzódni a legmakacsabb daganatok is.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.