Az Apple két hete tette elérhetővé az iPhone-okon futó operációs rendszer legfrissebb verzióját, amelyben a fentebb említett funkciónak köszönhetően a felhasználók teljes kontrollt kapnak afelett, hogy mely alkalmazások követhetik őket, így akár úgy is dönthetnek, hogy egyáltalán nem adnak hozzáférést a tevékenységükhöz.
Erről a változtatásról sokan már előre azt jósolták, hogy teljesen megváltoztathatja az internetet - köztük a Facebook is, akik ezt nem éppen pozitívumként értették. A közösségi oldal többek között a The New York Timesban, a The Wall Street Journalben és a Washington Postban feladott egész oldalas hirdetésekkel támadta az Apple-t, azt állítva, hogy az új funkcióval a kisvállalkozásoknak fognak a legtöbbet ártani, akik erősen támaszkodnak a célzott hirdetésekre, emellett pedig azt is vizionálták, hogy sok, eddig ingyenesen működő weboldal kénytelen lesz átállni a fizetős modellre.
Bár az Apple újítása nem kifejezetten a Facebook ellen irányult, tény, hogy az alkalmazáskövetés letiltása a közösségi oldalnak árthat a legtöbbet. A Facebook az elmúlt években rendkívül fontos szereplőjévé vált a reklámpiacnak, nem kis részben annak köszönhetően, hogy a felhasználókról gyűjtött információk alapján egészen precíz célzási lehetőségeket kínálnak a hirdetőknek. Igaz, Mark Zuckerberg márciusban már úgy nyilatkozott, hogy a változtatás akár erősítheti is a Facebook pozícióit, ha a hirdetők rájönnek, hogy a Facebook platformján kívül már nehezebben tudják elérni a célközönségüket, de hogy ezt komolyan gondolta-e vagy csak elfogadták, amin úgysem tudnak változtatni, azt nem tudhatjuk.
Az biztos, hogy ha a Facebooknak tényleg akkora problémákat okoz az Alkalmazáskövetés átláthatóságának a bevezetése, mint amennyire a reakcióik alapján sejteni lehetett, akkor elég nagy bajban vannak, a Verizonhoz tartozó Flurry piackutató cég statisztikái szerint ugyanis az elmúlt két hétben az iOS 14.5-re váltó felhasználóknak mindössze a 13%-a engedélyezte, hogy az alkalmazások nyomon követhessék a tevékenységét. Az amerikai felhasználók körében ennél is drámaibb a változás,
az USA-ban az iPhone tulajdonosok 96%-a mondott nemet a tevékenységének a megosztására.
A statisztikákból az is kiderül, hogy az USA-ban a felhasználók 3, míg globálisan az 5 százaléka teljesen letiltotta az alkalmazáskövetést a telefonján, ami azt jelenti, hogy ezeknek az eszközöknek az esetében az appok már meg sem próbálhatnak engedélyt kérni a felhasználóktól a követésükre.
(Gizmodo, Fotó: Jaap Arriens/NurPhoto, Christoph Dernbach/Picture Alliance/Getty Images)