Hétfő óta elérhető az Apple mobil operációs rendszerének, az iOS-nek az új, 14.5-ös verziója. Bekerült a szoftverbe az "Eltérő bőrtónusok támogatása az egyes személyek esetében a csókolózó párokat és a szívvel látható párokat ábrázoló emojik összes variációjában", sőt, az iPhone-unkat már az óránkkal is fel tudjuk oldani, de ami talán még fontosabb, hogy a Facebook és az Apple közti háborúnak elkezdődött az eddigi legfontosabb csatája.
A Facebook javarészt abból él, hogy sokat tud a felhasználóiról, és ezzel a tudással lehetővé teszi hirdetőknek, hogy minél pontosabban célozzák a reklámjaikat azokra, akik nyitottak lehetnek a termékeikre, szolgáltatásaikra. Az adatgyűjtés egyik eszköze, amellett például, hogy mi magunk lájkolunk, kommentelünk, kattintunk bizonyos témákra, az, hogy a telefonjainkon megfigyelik, hogy hogyan viselkedünk, mit csinálunk más alkalmazásokban. Ahhoz, hogy ezt a gyakorlatukat folytassák, mostantól engedélyt kell kérniük az iPhone tulajdonosoktól.
"Kiállunk az Apple-lel szemben a kisvállalkozásokért"
- írta a Facebook a The Wall Street Journalben megjelent egészoldalas hirdetésben, kiemelve, hogy jól célzott reklámok híján szerintük bevételektől esik el a KKV-szektor. "Ha egy üzlet arra épül, hogy félrevezesse a felhasználókat, vagy adatokkal éljen vissza, vagy olyan választásokat kínáljon fel, amelyek valóban nem is azok, az nem dicséretet érdemel. Hanem reformokat." - mondta Tim Cook egy adatvédelmi konferencián, minden bizonnyal Zuckerbergékre célozva.
Az Apple és a Facebook alapvetően mást gondol arról, hogy hogyan működjenek a digitális szolgáltatások. Cupertinóban azt vallják, hogy a magánszféra alapvető emberi jog, és mindent ennek rendelnek alá. Így viszont lemondanak arról, hogy jól célzott reklámokkal szerezzenek bevételeket, hogy ezzel esetleg csökkentsék a termékeik, szolgáltatásaik gyakran elég magas árát. A Facebook ennek a teljes ellenkezőjét gondolja: legyen minden ingyenes és mindenkinek hozzáférhető, még ha az ingyenességnek valójában az is az ára, hogy a rólunk gyűlő adatokat áruba bocsátva keresik meg a szerverre valót. És bár a Facebook aktuális kampánya az Apple ellen a Harvard Business Review szerint "félrevezető", jogvédők szerint "nevetséges", az biztos, hogy mindkét érvelésnek akadnak támogatói. Vannak, akik azt mondják, szívesebben fizetnek azért, hogy a technológiai vállalatok minél kevesebbet tudjanak róluk - és vannak, akiknek fontosabb, hogy egy telefon vagy szolgáltatás olcsóbb legyen, még ha ezért le is mondanak a privát szférájuk egy kisebb-nagyobb szeletéről. Érdekes lesz látni, hogy a következő hetekben az iPhone tulajdonosok hány százaléka teszi le a voksát utóbbi vízió mellett, ha ennyire direkten nekik szegezik a kérdést.
Korábban már beszámoltunk arról, amikor az Apple elkezdte publikálni, hogy melyik alkalmazás milyen adatokra kíváncsi rólunk; ekkor derült ki, hogy míg a chatprogramok közül a Signal gyakorlatilag semmire, addig a Facebook Messengerének a listája nyolc és fél képernyőnyi hosszú. Amikor a Google Chrome-jában várható, szintén megfigyelésellenes változásokról írtunk, azt is megemlítettük, hogy a webes adatgyűjtés megnehezítésén már hosszú évek óta dolgozik az Apple, bár ezt a legtöbb iPhone és Mac tulajdonos talán észre sem vette. Most végre kiderülhet, hogy a felhasználókat mennyire érdekli a privát szférájuk, ahogyan az is, hogy a Facebook valóban rosszabb szolgáltatást tud-e csak nyújtani a hirdetőinek, ha a temérdek adatforrásából egy elapadni látszik.
(Fotó: Roy Rochlin/WireImage/Getty Images, Unsplash)