Németország akár már jövőre engedélyezheti a vezető nélküli járműveket bizonyos helyeken

2021 / 05 / 26 / Felkai Ádám
Németország akár már jövőre engedélyezheti a vezető nélküli járműveket bizonyos helyeken
Már nem egyszerű tesztről van szó, hanem az önvezető járművek akár sofőr nélkül is részt vehetnének a forgalomban 2022-től, ha a törvénytervezet elfogadásra kerül.

Németországban már eddig is engedélyezték az önvezető járművek tesztelését, ugyanakkor a mostani törvénytervezet emberi sofőr nélküli tenné lehetővé ezeknek az eszközöknek a részvételét a forgalomban. Bizonyos területeken legalábbis. A 2021. május 20-án, csütörtökön a Bundestag által elfogadott törvénytervezet kifejezetten a négyes szintű (Level 4) autonóm járművekről szól.

Az önvezetés szintjei

Az önvezetést hat szintre osztják, a nulla ebből a bármiféle számítógéptől független, klasszikus jármű, melyet egy ember irányít, míg az 5-ös mindenre képes, amire egy emberi sofőr. A nullát követik az egyre fejlettebb, önállóbb eszközök, és jelenleg a legtöbb megoldás az 1-es és a 2-es szint között mozog. Ez utóbbi például a sebesség és az irányítás kontrollját jelenti bizonyos körülmények között. A Tesla környékén egyébként épp mostanában izzott fel a levegő, mivel Elon Musk arról beszélt, hogy 2021-re a vállalat az 5-ös szint környékén fog járni, míg a California Department of Motor Vehicles és a Tesla közti, kiszivárgott e-mailváltásból az derült ki, hogy városi körülmények között az autók önkormányzási képessége nem haladja meg a 2-es szintet.

A valódi autonóm jármű a 4-es szintnél kezdődik, és egy ilyen szintű autóba már nem feltétlen kell akár kormányt se építeni – ezek ugyanis az emberi beavatkozástól teljesen független működnek. Ugyanakkor a 4-es szint jelent némi korlátozást az utolsó, teljesen autonóm 5-öshöz képest, és ezek az eszközök valószínűleg a leginkább taxiként vagy szállítójárműként funkcionálhatnának bizonyos kijelölt területeken.

Mindez egybevág a szóban forgó törvénytervezettel is, amely bizonyos területeken tenné lehetővé ezen eszközök közlekedését, illetve kifejezetten említ a járművek számára bizonyos szerepköröket is. A plenáris jegyzőkönyv ennek megfelelően úgy szól, hogy: „A jövőben az autonóm járműveknek képesnek kell lenniük arra, hogy fizikailag jelen lévő vezető nélkül, a közúti forgalom meghatározott működési területein rendszeresen közlekedjenek.” A rendelet a korábbi, a közúti közlekedéssel kapcsolatos törvény módosításáról szóló nyolcadik törvény jogi követelményein szeretne túllépni, hogy lehetővé váljon ezeknek az eszközöknek a közúti forgalomba lépése és rendszeres üzemeltetése meghaladva az eddigi tesztelési lehetőségeket.

Az elképzelt felhasználási módok pedig például a következőek lennének: tömegközlekedés, vállalati járatok, logisztika, valamint az egészségügyi központok és az idősek otthonai közötti utazások biztosítása. A szöveg bevezeti a „műszaki felügyelet” kifejezést is, amely egy olyan természetes személyt jelent, aki egyedi esetekben kívülről deaktiválhatja vagy engedélyezheti az önálló vezetési funkcióval rendelkező gépjármű vezetési manővereit. Magyarán a kocsi felett nem szűnik meg teljesen az emberi kontroll, csak ez nem egy sofőr jelent a gépkocsin belül, hanem egy külső irányítót, felügyelőt. Mindennek fényében a képviselők arra is felszólítják egyébként a szövetségi kormányt, hogy terjesszen elő egy mobilitási adattörvényt, amely meghatározza a járművekben keletkező nem személyes adatok feldolgozásának kereteit. Vagyis az is szabályozásra kerülne, hogy milyen adatokat gyűjthet be a gépkocsi.

Mint azt a TC írja, ez a tervezet, amit még egyébként a Bundesratnak is el kell fogadnia ahhoz, hogy törvényi erőre emelkedjen, egy fontos lépés, amely meghaladná az eddigi teszteléseket, és Németországon belül integrálná az önvezető autókat a közúti forgalomba.

Hussein Dia, a Swinburne University of Technology professzora szerint a 4-es szintű járművek egyelőre még nem érhetőek el kereskedelmi forgalomban, de erre a legjobb példa a Google Waymo robottaxi projektje. Szerinte pedig ezeknek az eszközöknek a piacon történő megjelenése előtt három akadály magasodik: a technológia, a szabályozás, valamint a közvélemény általi elfogadottság. Bizonyos értelemben tehát a német törvénytervezet három legyet is ütne egy csapásra, hiszen elkezdené felépíteni a szabályozási környezetet, miközben megkötésekkel, de lassan elfogadottá tenné ezen eszközök használatát. Az adatvédelmi törvény pedig azért fontos, mert az önvezető technológia mögött mély tanulásos rendszerek állnak, melyek tökéletesítéséhez mind több adatra van szükség – ezek begyűjtésének körülményeit tehát mindenképp tisztázni kell. Egyébként mint az a lenti cikkünkben olvasható, a német autóipar már rég szeretné elérni, hogy ez a törvény végre megszülessen.

(Kép: Flickr/Ted Drake)

További cikkek a témában:

A német autóipar könyörög a német törvényhozásnak, hogy engedjék már ki az utakra a robotaxikat végre Miközben az USA-ban és Kínában már százas nagyságrendben dolgoznak az önvezető taxis vállalkozások autói, Európában az ilyesmi még mindig tilos.

Borzasztóan lesújtó képet fest a Tesla vezetéssegítő rendszeréről egy friss videó Az AI Addict nevű Youtube-csatorna készítői azt akarták kipróbálni, a Tesla Full Self-Driving, azaz “teljes önvezetés” névre keresztelt funkciója mennyire alkalmas arra, hogy önállóan közlekedjen a városban. Mint kiderült, nagyjából semennyire.

Így „lát” a forradalmi LIDAR-rendszer, amely újabb lökést adhat az önvezető technológiának Az akár egyetlen foton érzékelésére is képes rendszer áll majd a Ford és a Volkswagen által fejlesztett önvezető technológiáknak a középpontjában.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.