Németországban elkezdtek környezetbarát kerozint előállítani

2021 / 10 / 07 / Felkai Ádám
Németországban elkezdtek környezetbarát kerozint előállítani
A hidrogénből és szén-dioxidiból előállított üzemanyaggal az a cél, hogy egy jókorát lehasítsanak a repülés ökológiai lábnyomából.

A szintetikus kerozinra – amit a bejelentés alapján Németországban állítanak elő először a világon – egy dolgot biztosan nem lehet ráfogni, méghozzá azt, hogy olcsó lenne. A most átadott, Werlte településen található üzemben elállított üzemanyag ára ugyanis kezdetben jóval magasabb lesz a hagyományos kerozinnál. Habár azt nem tudni, hogy az első vásárló, a Lufthansa mennyiért veszi át a szintetikus kerozint, az üzemet tulajdonló Atmosfair vállalat vezérigazgatója szerint az 5 euró literenként egy 2030-ra elérhető ár: ami már önmagában a hagyományos kerozin jelenlegi árának a sokszorosa. Kérdés, hogy ki fizeti meg a többletet, és Dorothea von Boxberg, a Lufthansa Cargo vezetője szerint mindenki, aki érintett a repülésben: a végfogyasztó, a közvetítőcégek, valamint a repülési ipar vállalatai is – számol be róla az ABC News.

Magyarán az árak várhatóan nőni fognak, de akkor miért éri ez meg, és egyáltalán mitől környezetbarát ez a kerozin? A repülés jelenleg a globális szén-dioxid kibocsájtás 2,5 százalékáért felel, és miközben a többi szállítási, valamint utazási mód egyre növekvő mértékben állítható át elektromos működésére, a repülés esetén még egyelőre csak szárnypróbálgatásokról van szó ezen a téren. Mi is beszámoltunk a Rolls-Royce elektromos repülőjéről, amely negyed órát töltött a levegőben, valamint a világ legnagyobb elektromos gépéről, egy átalakított Cessna Grand Caravan 208-ról, amely félórát repült elektromos motorral. Ezek azonban elég kicsi gépek, ráadásul, mint az tehát kiderült, egyelőre nem is tudnak túl sok időt a levegőben tölteni.

Először szállt fel a Rolls-Royce meseszép, teljesen elektromos repülője A vállalat szerint a Spirit of Innovation nevű gép sikeres, 15 perces repülése fontos lépés a környezetkímélő légi közlekedés megteremtése felé vezető úton.

Ezért a szén-dioxid kibocsájtás csökkentésének másik módszere a különböző e-üzemanyagok megjelenése, amelyek úgy működnek alapvetően, mint a hagyományos kerozin, és ezért a gépeket sem kell átalakítani. Az egyedüli különbség az előállítás: a szintetikus kerozinhoz a tervek szerint idővel annyi CO2-t vonnak ki a légkörből, mint amennyi az elégetése által odakerül, tehát a végelszámolás ebből a szempontból nullszaldós lesz.

A Werlte-ben működő üzemben hidrogénből és szén-dioxidból állítják elő a nyersolajat, ami aztán kerozinná finomítható, de a CO2-t egyelőre csak részben nyerik ki a légkörből, a többit egy közeli biogáz üzemből szerzik. A cél azonban, hogy a szükséges CO2 mennyiség egésze az atmoszférából származzon. Jelenleg egyébként a kapacitás sem túl izmos: napi 336 gallont állítanak elő mindössze – összehasonlításképp: 2019-ben (a járvány előtt) a kereskedelmi repülés 95 milliárd gallon kerozint égetett el. Azonban az egyébként non-profit Atmosfair szerint a lényeg, hogy bebizonyítsák a technológia megvalósíthatóságát, és idővel az árak is közelítenek majd a hagyományos kerozinéhoz két fő okból is: egyrészt a kerozinra karbonadókat fognak pakolni, másrészt az egyre olcsóbb napenergia csökkentheti az előállítás költségeit.

A repülés egyébként próbál megszabadulni a méretes karbonlábnyomtól: a Boob Supersonic légitársaság például 100 százalékban alternatív üzemanyaggal tervezi a flottáját működtetni, míg az IATA (International Air Transport Association) a héten jelentette be, hogy 2050-re zéró kibocsájtást szeretnének elérni.

További cikkek a témában:

Folyékony üzemanyagok az olajkorszak után: mit esznek majd a belsőégésű motorok a jövőben? Biodízel, bioetanol, de főleg e-fuel. Ezeket tölti majd a tankba a jövőben, aki nem villannyal vagy hidrogénnel közlekedik.

Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója A fosszilis helyett megújuló energiaforrásokat használó ipari paradigmaváltás éppen zajlik körülöttünk, az egyik legnagyobb terület, amit érint, a közlekedés és szállítmányozás. Természetes, hogy ebből a belvízi, folyami közlekedés sem maradhat ki.

A Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint a hidrogénautózás hülyeség Herbert Diess egy újságcikket ajánlva kijelentette a Twitteren: a hidrogénalapú autózás nem megoldás a klímaváltozásra, az akkumulátoros elektromos autó az igazi.


Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Az Alpokban kirándult, 280 millió éves elveszett világot fedezett fel
Olyan ősi ez az ökoszisztéma, hogy még a dinoszauruszok előtti időből származik.
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Ekkor és így halnak ki az emlősök – Köztük mi is
Egész váratlan dolog nyír majd ki minket (ha addig minden mást megúszunk): egy új szuperkontinens, a Pangea Ultima. Időpontra is van ötlet.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.