Németországban elkezdtek környezetbarát kerozint előállítani

2021 / 10 / 07 / Felkai Ádám
Németországban elkezdtek környezetbarát kerozint előállítani
A hidrogénből és szén-dioxidiból előállított üzemanyaggal az a cél, hogy egy jókorát lehasítsanak a repülés ökológiai lábnyomából.

A szintetikus kerozinra – amit a bejelentés alapján Németországban állítanak elő először a világon – egy dolgot biztosan nem lehet ráfogni, méghozzá azt, hogy olcsó lenne. A most átadott, Werlte településen található üzemben elállított üzemanyag ára ugyanis kezdetben jóval magasabb lesz a hagyományos kerozinnál. Habár azt nem tudni, hogy az első vásárló, a Lufthansa mennyiért veszi át a szintetikus kerozint, az üzemet tulajdonló Atmosfair vállalat vezérigazgatója szerint az 5 euró literenként egy 2030-ra elérhető ár: ami már önmagában a hagyományos kerozin jelenlegi árának a sokszorosa. Kérdés, hogy ki fizeti meg a többletet, és Dorothea von Boxberg, a Lufthansa Cargo vezetője szerint mindenki, aki érintett a repülésben: a végfogyasztó, a közvetítőcégek, valamint a repülési ipar vállalatai is – számol be róla az ABC News.

Magyarán az árak várhatóan nőni fognak, de akkor miért éri ez meg, és egyáltalán mitől környezetbarát ez a kerozin? A repülés jelenleg a globális szén-dioxid kibocsájtás 2,5 százalékáért felel, és miközben a többi szállítási, valamint utazási mód egyre növekvő mértékben állítható át elektromos működésére, a repülés esetén még egyelőre csak szárnypróbálgatásokról van szó ezen a téren. Mi is beszámoltunk a Rolls-Royce elektromos repülőjéről, amely negyed órát töltött a levegőben, valamint a világ legnagyobb elektromos gépéről, egy átalakított Cessna Grand Caravan 208-ról, amely félórát repült elektromos motorral. Ezek azonban elég kicsi gépek, ráadásul, mint az tehát kiderült, egyelőre nem is tudnak túl sok időt a levegőben tölteni.

Először szállt fel a Rolls-Royce meseszép, teljesen elektromos repülője A vállalat szerint a Spirit of Innovation nevű gép sikeres, 15 perces repülése fontos lépés a környezetkímélő légi közlekedés megteremtése felé vezető úton.

Ezért a szén-dioxid kibocsájtás csökkentésének másik módszere a különböző e-üzemanyagok megjelenése, amelyek úgy működnek alapvetően, mint a hagyományos kerozin, és ezért a gépeket sem kell átalakítani. Az egyedüli különbség az előállítás: a szintetikus kerozinhoz a tervek szerint idővel annyi CO2-t vonnak ki a légkörből, mint amennyi az elégetése által odakerül, tehát a végelszámolás ebből a szempontból nullszaldós lesz.

A Werlte-ben működő üzemben hidrogénből és szén-dioxidból állítják elő a nyersolajat, ami aztán kerozinná finomítható, de a CO2-t egyelőre csak részben nyerik ki a légkörből, a többit egy közeli biogáz üzemből szerzik. A cél azonban, hogy a szükséges CO2 mennyiség egésze az atmoszférából származzon. Jelenleg egyébként a kapacitás sem túl izmos: napi 336 gallont állítanak elő mindössze – összehasonlításképp: 2019-ben (a járvány előtt) a kereskedelmi repülés 95 milliárd gallon kerozint égetett el. Azonban az egyébként non-profit Atmosfair szerint a lényeg, hogy bebizonyítsák a technológia megvalósíthatóságát, és idővel az árak is közelítenek majd a hagyományos kerozinéhoz két fő okból is: egyrészt a kerozinra karbonadókat fognak pakolni, másrészt az egyre olcsóbb napenergia csökkentheti az előállítás költségeit.

A repülés egyébként próbál megszabadulni a méretes karbonlábnyomtól: a Boob Supersonic légitársaság például 100 százalékban alternatív üzemanyaggal tervezi a flottáját működtetni, míg az IATA (International Air Transport Association) a héten jelentette be, hogy 2050-re zéró kibocsájtást szeretnének elérni.

További cikkek a témában:

Folyékony üzemanyagok az olajkorszak után: mit esznek majd a belsőégésű motorok a jövőben? Biodízel, bioetanol, de főleg e-fuel. Ezeket tölti majd a tankba a jövőben, aki nem villannyal vagy hidrogénnel közlekedik.

Párizsból indulhat a világ első hidrogén-meghajtású teherhajója A fosszilis helyett megújuló energiaforrásokat használó ipari paradigmaváltás éppen zajlik körülöttünk, az egyik legnagyobb terület, amit érint, a közlekedés és szállítmányozás. Természetes, hogy ebből a belvízi, folyami közlekedés sem maradhat ki.

A Volkswagen Csoport vezérigazgatója szerint a hidrogénautózás hülyeség Herbert Diess egy újságcikket ajánlva kijelentette a Twitteren: a hidrogénalapú autózás nem megoldás a klímaváltozásra, az akkumulátoros elektromos autó az igazi.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.