Nincs az a karácsonyi égősor, amely úgy ragyogna, mint ez a csillagokból álló gömbhalmaz

2020 / 12 / 24 / Felkai Ádám
Ez a Hubble által lőtt kép akár karácsonyi üdvözlőlapnak is elmenne.

A Messier 107 (M107) egy csillagokból álló gömbhalmaz a Kígyótartó csillagképben. A gömbhalmazt Pierre Méchain fedezte fel 1782-ben. Azonban William Herschel, aki nem tudott Méchain felfedezésről, 1793-ban maga is felfedezte az M107-et, és abban mindenképp ő volt az első, hogy a halmazban különálló csillagokat figyelt meg. A Messier-katalógushoz 1947-ben adták hozzá az M105-el és M106-al együtt. A Messier-katalógus, amely tehát a halmaz nevét adja, Charles Messier francia csillagász által 1758 és 1782 között összeállított katalógus, amely a legfényesebb, úgynevezett mélyégobjektumokat tartalmazza.

(Forrás: NASA/ESA)

Az M107 a csillagrendszerünktől 20 000 fényév távolságra van, és 147 km/s sebességgel közeledik felénk. A most, a Hubble űrtávcső által megörökített M107 egyike annak a több mint 150 gömbhalmaznak, melyek a Tejútrendszerben találhatóak. Ezekben a halmazokban százezerszám fordulnak elő az extrém idős csillagok, melyek a galaxisunk legidősebb égitestjei és objektumai közé tartoznak. Mivel sem a kialakulásuk, sem hatásuk a Galaxis evolúciójára nem tisztázott, a tudósok máig élénken tanulmányozzák őket. Magyarán ezek a legpazarabb, legidősebb és legtitokzatosabb karácsonyi fények, amit ebben a Galaxisban találhatunk.

(Címlapkép/nyitókép: Pixabay)

Fájdalmasan szép kép az űrből: galaktikus vízesés A NASA a szokásosnál is gyönyörűbb képet tett közzé, így legalább valamivel feldobhatjuk ezt a szomorú hétvégét. A képet a Hubble űrtávcső készítette két galaxis összeolvadásáról.

Ennyivel többet fog látni a NASA új távcsöve az űrből, mint a Hubble A NASA új űrteleszkópja nagyságrendekkel több adatot gyűjt majd az űrről, mint amennyire a Hubble képes volt.

Valóságos népvándorlás lesz a Tejútrendszerben a következő másfélmillió évben Az Európai Űrügynökség a Naphoz legközelebbi negyvenezer csillag jövőbeli mozgását gyúrta össze egy time-lapse videóban, az eredmény pedig lenyűgöző lett.