A hajózás a globális emisszió három százalékáért felel jelenleg, és az Egyesült Királyság kormánya a tervek szerint az egész világnak utat mutatna, hogy a kibocsájtást 2050-ig nullára szorítják le. A szükséges környezetbarát technológiák kifejlesztésére pedig az állam 23 millió fontot különített, és ebből nyert el 380 000 fontot az Oceanways, amely a kibocsátásmentes vízi eszközök amolyan svájci bicskáját fejlesztené ki ebből az összegből – számol be róla a BBC.
Az Oceanways ugyanis egy olyan tengeralattjáróban gondolkozik, amelyet nem csak szállítási célokra lehetne felhasználni, de emellett kiszűrné a tengerből a mikroműanyagot, illetve monitorozná is ennek a szintjét, és erről adatokat gyűjtene kutatási célokra. A kibocsátásmentességet úgy érnék el, hogy a hajó hidrogénnel működne, és ráadásul még praktikus is lenne, hiszen eljuthatna olyan sekélyebb vizekbe is, ahová a nagy áruszállítók már nem. A nyílt vízen aztán az eszköz 50 méteres mélységbe süllyedne, így a viharoktól sem kellene tartani. Vagyis az eszköz a mostani hajózási útvonalakat követné csak éppen a víz alatt – egyik ilyen potenciális útvonal a vállalat közleménye szerint lehetne a Belfast-Glasgow vonal. A tervezőcsapat szerint egyébként az sincs kizárva, hogy a hajó akár a sarki jégsapkák alatt is képes lenne áthaladni.
A teljesen önműködő hajó ugyanakkor nem versenyezne a jelenlegi nagyobb teherhajókkal a szállítási kapacitás és az útvonal hosszának a terén, hanem rövidebb és gyorsabb szállításra lehetne ezeket felhasználni. A BBC beszámolója szerint a cég alapító-vezérigazgatója úgy nyilatkozott egy rádióműsorban, hogy tengeralattjáróval szállítható áruk esetén például szóba jön a whisky.
Egyébként több más vállalat is nyert most támogatást, az MJR Power and Automation nevű cég például olyan, elektromos hajók számára fenntartott töltőállomást telepítene a vízre, amely energiáját egy szélturbina termeli. A cég számítása szerint ezzel a módszerrel éves szinten 1270 tonna szén-dioxid kibocsátást lehetne megspórolni. Egyébként több ország is próbál így-úgy lefaragni a hajózás miatt fellépő kibocsátásból, Japán például korábban bejelentette, hogy első hallásra némileg tréfásnak tűnő elektromos olajtankert fejlesztenek ki. Amszterdam viszont nagyon komolyan gondolja, hogy 2025-re teljesen elektromos legyen a városi hajózás, de önvezető, elektromos teherhajók fejlesztése is folyik.
(Kép: Oceanways)