A legújabb önvezető járművek átveszik az irányítást az emberektől vagy követik a tulajdonosukat

2023 / 01 / 16 / Bobák Zsófia
A legújabb önvezető járművek átveszik az irányítást az emberektől vagy követik a tulajdonosukat
A januárban bemutatott autonóm technológiák között guruló bőröndszerű jármű és olyan típusú kisbusz is található, amilyenből egyre többet fogunk látni az elkövetkező években/évtizedekben az utakon.

A 2023-as CES-en számos cég mutatta be legújabb járműtechnológiáit, amelyek kialakítását egyre inkább az elektromos meghajtás és az önvezetésre alkalmas felépítés szabja meg. Az autók, kisbuszok és négykerekű szállítóeszközök között olyanok is találhatóak, amelyekben az önvezető funkció teljes önállóságra ad lehetőséget a jármű számára és olyan is, ami az autó tulajdonosának követésére teszi alkalmassá az autót. A legtöbb cég esetében a teljes önvezetés még távoli terv, de egyre több jármű lesz felszerelve hatalmas kijelzőkkel, mesterséges intelligencia rendszerrel és fejlett vezetéstámogató funkciókkal és vannak, akik már a kormánykerék nélküli jövőre készülnek.

Cenntro

A Cenntro Electric Group Limited egy egész járműcsaládról rántotta le a leplet a CES-en, amelyek mindegyike elektromos meghajtású és típusaik a nehézgépjárművektől kezdve az önállóan közlekedő platformokig terjednek. Utóbbi járművet iChassisra keresztelték és tulajdonképpen tényleg egy alvázhoz hasonló szerkezetből áll, amire a felhasználók építhetik fel a saját igényeik szerinti járművet, valamint a szoftvert is módosíthatják az alapján, hogy milyen célra szánják az eszközt. A szabadon programozható és alakítható struktúra a demonstráció szerint felhasználható például guruló automata büfének, ipari környezetbe szánt, robotizált munkaeszköznek vagy szállítást végző gépnek is. A platformnak többféle típusát elkészítették, amelyek teherbírása 500 kilogrammtól 15 000 kilogrammig terjed és mindegyik más-más szintű teljesítménnyel bír.

Az alapverzió, az iChassis 80 a legkisebb, 176 centiméter hosszúságú, 500 kg-os terhet bír, 20 km/h a maximális sebessége és 40 km hatótávú. Az iChassis 100 már kétszer olyan hosszú (360 centiméter) 1000 kg-ot tud szállítani, 50 km/h-ás sebességgel halad és 120 km hatótávjával már nagyobb távolságok megtételére képes, az iChassis 1000 pedig a legnagyobb teljesítményű modell, ami 597 centiméter hosszúságú és ha kell, akár 16 500 kilogrammot szállít maximum 35 km/h-ás sebességgel 110 km-en át. Ez utóbbi egység a nagyobb teljesítményen kívül az integrált technológia tekintetében is megelőzi a többi társát: lidar, radar és kamerák is segítik a tájékozódásban.

Hyundai Mobis

Ahogy arról korábban beszámoltunk, a Hyundai Mobis az idei kiállításon is bemutatta az először 2018-ban megjelentetett e-corner technológiáját, amivel a járművek kerekei 90 fokban tudnak fordulni, nagyban megkönnyítve a parkolás és fordulás feladatát. A vállalat előbb-utóbb a személygépkocsik részeként is tervezi alkalmazni a rendszert, de elsősorban az önvezető járművek közlekedéséhez szánja a berendezést, hogy a városban szolgálatot teljesítő közlekedési eszközök minél simábban, fennakadás nélkül haladjanak az utakon, nagyobb forgalomban is.

A Hyundai idén prezentált két újdonsága az M Vision TO és az M Vision HI, amelyek olyan koncepciómodellek, amik a jövő járműveinek előfutárai lehetnek. Az M Vision TO egy PBV (purpose built vehicle) vagyis egy egyszerű kialakítású, moduláris eszköz, amit a megrendelő kívánságai szerint személyre szabható és az adott célra optimalizálható. A jármű mérete változtatható, így akár szűk utcákban való közlekedéshez is alkalmas és az e-corner kerekekkel rugalmasan tud beilleszkedni a zsúfoltabb környékek autós forgalmába is. Az M Vision HI egy kormánykerék nélküli személyszállító eszköz, ami már külsőleg is különleges dizájnt kapott az elfedett kerekekkel és hatalmas ablakokkal. Belül az utastér az utazáson kívül más célokra, például konferenciák megtartására is használható az átrendezhető üléseknek és a gesztusvezérelt nagyképernyőnek köszönhetően.

Az M Vision modellek illeszkednek abba a sorba, amelyet az elmúlt években egyre több cég víziói között megjelenő járművek alkotnak, többek között a Cruise Origin, az LG Omnipodja, a Zoox robottaxija vagy a Baidu robotautója. Ezeknek a járműveknek ugyan nem mindegyike rendelkezik a Hyundai Mobis által elképzelt rugalmassággal a berendezést tekintve, de egyik sem igényli az emberi sofőrök jelenlétét és mindegyik az utakon való közlekedés élményét alapvetően átalakító megoldásnak készül, aminek központi eleme a teljesen automatizált működés.

Ram

Az amerikai autógyártó cég legújabb koncepciója, a Ram 1500 Revolution legfontosabb jellemzője nem az önvezetés, hanem az elektromos működés, de rendelkezik egy érdekes kiegészítő funkcióval is, ami az autonóm technológiával hoz újfajta kényelmet a tulajdonosok életébe. A Shadow mód aktiválásával a jármű automatikusan követi az utcán vagy a bárhol máshol sétáló sofőrt, így mindig kéznél van a pickup, ha rá, vagy az általa szállított eszközökre szüksége van az embernek. A funkció hangvezérléssel működik és az útirányt, valamint a megfelelő és biztonságos távolságot a kamerák és szenzorok segítségével tartja.

Sony Honda Mobility

A Sony és a Honda közösen tervezett autója, az Afeela még szintén csak prototípus formájában volt jelen a CES-en, de a bejelentés szerint 2025-re már elkészülhet a sorozatgyártásra kész változata is. A kamerákkal, szenzorokkal és egy nagyteljesítményű fedélzeti számítógéppel telepakolt jármű működéséhez a Qualcomm biztosítja a rendszerchipet és a kijelző is extra nagy: ajtótól ajtóig tart. Az autó ugyan nem rendelkezik majd teljes önvezető funkcióval, de hármas szintű önvezetésre alkalmas rendszerrel igen, ami azt jelenti, hogy a sofőr bizonyos esetekben leveheti a kezét a kormányról és tekintetét az útról és más tevékenységekkel foglalkozhat vezetés helyett.

(Fotó: Cenntro, Ram, Sony, Hyundai Mobis)

Bemutatták a Sony és a Honda első közösen tervezett autóját A Sony Honda Mobility közös márkájának, az Afeelának egyelőre csak a prototípusa volt ott a Las Vegas-i CES-en, de az ígéretek szerint 2025-re érkezik a szériaváltozat is.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.