A Sony mindenkit alaposan meglepett 2020-ban, amikor a CES szórakoztatóelektronikai kiállításon a tévék és fülhallgatók mellett egy teljesen saját tervezésű autó prototípusát is bemutatták, amely a Vision-S névre hallgatott. Az, hogy a Sony érdeklődést mutat az autóipar iránt, önmagában nem volt váratlan, hiszen az elmúlt években a nagy technológiai cégek szinte mindegyike igyekezett pozicionálni magát a területen, azt viszont sokáig nem lehetett tudni, hogy a Sony pontosan hogyan tervezi a terjeszkedést.
A konkrét tervek tavaly kezdtek el jobban körvonalazódni, amikor a japán vállalat a Hondával összefogva közös vállalkozást alapított Sony Honda Mobility (SHM) néven, ennek a kapcsolatnak az első kézzelfogható gyümölcsét pedig az idei CES-en leplezték le egy vadiúj autó formájában. Az Afeela márkanéven bemutatott jármű egyelőre ugyan csak prototípus, de a vállalat vezérigazgatója, Mizuno Jaszuhide a bemutatón elmondta, hogy 2025-re elkészülnek a sorozatgyártásra kész változattal is, amely várhatóan 2026-tól lesz majd elérhető.
Mivel ez még odébb van, így érthető, hogy egyelőre semmit sem árultak el arról, hogy az autó milyen motorral, akkumulátorcsomaggal vagy töltési teljesítménnyel rendelkezik majd, a bemutató sokkal inkább szólt a high-tech megoldásokról és az utasélményről, amit jelentős részben a Sony megoldásai fognak biztosítani. Mizuno többek között kiemelte, hogy a járművet kívül és belül összesen 45 kamerával és szenzorral látják el, az ezekből származó adatok feldolgozásához szükséges fedélzeti számítógép pedig 800 TOPS teljesítményű lesz. Utóbbi mértékegységet főként a mesterséges intelligenciával kapcsolatos számítási kapacitás meghatározására használják, és azt jelenti, hogy a rendszer másodpercenként 800 billió művelet elvégzésére képes, ami valóban egy elég meggyőző szám. Összehasonlításképpen a mai csúcskategóriás telefonok processzorai jellemzően 17-27 billió műveletet tudnak elvégezni ugyanennyi idő alatt.
A cég vezetője azt is hangsúlyozta, hogy a céljuk egy olyan jármű megalkotása, amely egyesíti a mobilitást a szórakoztatással, ennek érdekében pedig a világ egyik legnagyobb videójáték-fejlesztőjével, az Epic Games-szel is együttműködnek. Az SHM szintén szorosan együttműködik a Qualcommal, akik a különböző rendszerchipeket fogják biztosítani az autóhoz.
A cég által közzétett képeken látható, hogy a tervezők a hagyományos kormány helyett a Tesla által is használt szögletes kormánykereket favorizálták, de mivel csak prototípusról van szó, ezért ebből messzemenő következtetéseket nem érdemes levonni. A bemutatón az is elhangzott, hogy az autó Level 2+ vezetéssegítő rendszerekkel lesz ellátva, bizonyos körülmények között pedig képes lesz a hármas szintű önvezetésre is, ami a jelenleg hatályos szabályozás szerint azt jelenti, hogy autópályán alacsonyabb sebességnél (tehát például torlódás esetén) a sofőrnek már nem kell fognia a kormányt, így mással is foglalkozhat a vezetés mellett. Ez persze nem különösebben meglepő, hiszen az első hármas szintű automatizációval ellátott, kereskedelmi forgalomban is kapható autót éppen a Honda hozta forgalomba még 2021-ben.
(Fotó: Sony Honda Mobility)