Közelednek az önvezető kerékpárok, amelyekről nem esünk le

2022 / 11 / 19 / Bobák Zsófia
Közelednek az önvezető kerékpárok, amelyekről nem esünk le
Van, ahol már azon dolgoznak, hogy az önvezető bicikliken munkába utazó emberek minél biztonságosabban tudják majd használni a technológiát.

Önvezető kerékpárok egyelőre csak prototípusok formájában léteznek és nagy kérdést jelent, hogy az autóknál és kamionoknál hasznosnak mondható technológiára egyáltalán van-e, lesz-e szükség vagy igény a kétkerekűek esetében. Míg az utas-, és teherszállító járműveknél a balesetek számát csökkentheti az automatizálás, addig a bicikliknél éppen ennek ellentettje alakulhat ki az önvezetés integrálásával: az egyensúlyt ugyanis akkor is meg kell tartani minden körülmények között, ha a kerékpáros nem irányítja a járművet. Egy hirtelen fordulás vagy fékezés esetén az utas könnyen leesik a bicikliről, vagyis az önvezető rendszer nem működhet ugyanúgy a kétkeréken történő közlekedés során, mint az autóknál.

A német Darmstadti Műszaki Egyetem humán-számítógép interakciók kutatására szakosodott laboratóriumának dolgozói ezen a veszélyes szituáción igyekeznek változtatni és azt tesztelik, hogyan lehet az önvezető kerékpáron olvasgató emberek figyelmét minél hatékonyabban felhívni az eléjük kerülő kockázatos helyzetre.

A próbák során négy metódust teszteltek, egyrészt a hangalapú figyelmeztetést, másrészt a kormányba beépített rezgő funkciót, harmadrészt a HUD (head-up display, szem elé vetített kijelző) kijelzőn megjelenő irányjelzést és utoljára az ehhez hasonló, csak éppen a sisakhoz tartozó kijelzőn ábrázolt iránymutatást. Az eredmények szerint az emberek legjobban és leggyorsabban a vizuális figyelmeztetésre reagálnak, vagyis ez jelentheti a jövő önvezető biciklijei számára (ha egyáltalán eljön az idejük valaha is) a megfelelő biztonsági technológiát.

Önvezető kerékpárt egyébként a Huawei mérnökei is készítettek tavaly júniusban és az MIT-nek is létezik egy Autonóm Kerékpár projektje, ami az önállóan haladó biciklik praktikus alkalmazási körére koncentrál: az elképzelésük szerint a kerékpármegosztó szolgáltatások járműveit tennék önvezetővé, hogy egy appon keresztül bárhonnan oda tudják hívni őket a felhasználók, majd a biciklizés végeztével szintén önállóan tudjanak az állomásra visszagurulni a kerékpárok.

(Fotó: Team Darmstadt/TK Labs)

A Huawei mérnökei készítettek egy önvezető biciklit A robotkerékpár felismeri a közlekedési lámpákat és a körülötte levő objektumokat is, az egyensúlya pedig olyan, hogy egy korlát tetején is képes megállni.


Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
Egy egyszerű megoldás, amivel végre ténylegesen kihasználhatod azt a sávszélességet, amiért fizetsz
A legtöbb ember valószínűleg nem is tud róla, de a sávszélességnek, amiért komoly pénzeket fizetnek az internetszolgáltatójuknak, csupán egy részét használják ki. Most mutatunk egy olyan megoldást, amivel ez a probléma egyszer s mindenkorra megoldható.
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Megfogni a jövő építőit – Bálint Attila-interjú
Szülő–gyermek kapcsolatra alapuló közös programokkal – például golf- és vitorlásversenyekkel – igyekszik előmozdítani a generációváltás kérdését a Raiffeisen Bank. Az intézmény az egyre szélesebb körű banki és befektetési megoldások mellett olyan eseményeket is szervez, amelyeken a fiatalabbak és az idősebbek egyaránt jól érzik magukat, érdeklődésük összeér. A jelenünkben „turbósodó” generációváltás tematikájáról kérdeztük Bálint Attilát, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának a vezetőjét.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.