Önvezető kerékpárok egyelőre csak prototípusok formájában léteznek és nagy kérdést jelent, hogy az autóknál és kamionoknál hasznosnak mondható technológiára egyáltalán van-e, lesz-e szükség vagy igény a kétkerekűek esetében. Míg az utas-, és teherszállító járműveknél a balesetek számát csökkentheti az automatizálás, addig a bicikliknél éppen ennek ellentettje alakulhat ki az önvezetés integrálásával: az egyensúlyt ugyanis akkor is meg kell tartani minden körülmények között, ha a kerékpáros nem irányítja a járművet. Egy hirtelen fordulás vagy fékezés esetén az utas könnyen leesik a bicikliről, vagyis az önvezető rendszer nem működhet ugyanúgy a kétkeréken történő közlekedés során, mint az autóknál.
A német Darmstadti Műszaki Egyetem humán-számítógép interakciók kutatására szakosodott laboratóriumának dolgozói ezen a veszélyes szituáción igyekeznek változtatni és azt tesztelik, hogyan lehet az önvezető kerékpáron olvasgató emberek figyelmét minél hatékonyabban felhívni az eléjük kerülő kockázatos helyzetre.
A próbák során négy metódust teszteltek, egyrészt a hangalapú figyelmeztetést, másrészt a kormányba beépített rezgő funkciót, harmadrészt a HUD (head-up display, szem elé vetített kijelző) kijelzőn megjelenő irányjelzést és utoljára az ehhez hasonló, csak éppen a sisakhoz tartozó kijelzőn ábrázolt iránymutatást. Az eredmények szerint az emberek legjobban és leggyorsabban a vizuális figyelmeztetésre reagálnak, vagyis ez jelentheti a jövő önvezető biciklijei számára (ha egyáltalán eljön az idejük valaha is) a megfelelő biztonsági technológiát.
Önvezető kerékpárt egyébként a Huawei mérnökei is készítettek tavaly júniusban és az MIT-nek is létezik egy Autonóm Kerékpár projektje, ami az önállóan haladó biciklik praktikus alkalmazási körére koncentrál: az elképzelésük szerint a kerékpármegosztó szolgáltatások járműveit tennék önvezetővé, hogy egy appon keresztül bárhonnan oda tudják hívni őket a felhasználók, majd a biciklizés végeztével szintén önállóan tudjanak az állomásra visszagurulni a kerékpárok.
(Fotó: Team Darmstadt/TK Labs)