A Counterpoint Research friss kutatása azt vizsgálta, hogy melyik gyártónak mekkora a részesedés a "prémium szegmensben", amit ebben az esetben elég tágan értelmeznek: a kutatás szerint minden 400 dollár feletti telefon prémiumnak számít, vagyis egy középkategóriás Samsung A52 telefon éppúgy befér ebbe a kategóriába, mint a tavalyelőtt bemutatott iPhone 11 (az iPhone SE viszont már nem).
A piackutató szerint a prémium telefonok szegmense 2021 második negyedévében jelentősen növekedett a tavalyi év azonos időszakához képest, ami nem is meglepő, hiszen tavaly a koronavírus-járvány a mobilpiacot is padlóra küldte. A 26%-os 46%-os növekedés legnagyobb nyertese az Apple volt, ami
a tavalyi 48%-os részesedését idén 57%-ra tornázta fel,
messze megelőzve a második helyen álló Samsungot, ami a prémium piacon mindössze 17%-os részesedéssel rendelkezik. Őket követi fej-fej mellett a Xiaomi valamint a nagyot bukó, de még így is 6%-os részesedéssel bíró Huawei, valamint az Oppo, ami mindösszesen már csak egy százalékkal van lemaradva a kínai riválisaitól. A kínai gyártók esetében érdemes megjegyezni, hogy míg a Huaweinek 17%-ról olvadt 6%-ra a részesedése, addig a Xiaomi egy éve még csak 4, az Oppo pedig mindössze 2%-os részesedéssel bírt a prémium telefonok piacán.
A számok megtévesztőek lehetnek, hiszen a Samsung részesedése például hiába csökkent más gyártókkal szemben, valójában így is 13 százalékkal több prémium telefont értékesítettek, mint tavaly ugyanebben az időszakban. A Counterpoint Research szerint a koreai gyártó visszafogott eredményeiben szerepet játszott, hogy júniusban kénytelenek voltak leállítani a vietnami gyárukat a koronavírus-járvány terjedése miatt, ugyanakkor az augusztusban bemutatott, a korábbiaknál olcsóbb Z Fold 3 és Z Flip 3 minden bizonnyal megdobja a részesedésüket az év második felében.
A Counterpoint régiók szerint is részletezte az egyes gyártók helyzetét, eszerint az Apple pozíciója mindenhol megingathatatlan, és Kínán kívül a Samsung második helye is mindenhol kőbe van vésve. A Huawei éppen Kínának köszönheti, hogy még versenyben van, hiszen itt még mindig második az Apple mögött, míg Európában például a dobogóra sem fért fel. Ez nem is meglepő, hiszen az amerikai embargó miatt komoly ellátási nehézségekkel küzdő gyártó az utóbbi időben főleg Kínára koncentrált, a június legvégén bemutatott (vagyis ezekbe az adatokba még nem beleszámító) P50-szériát is csak itt kezdték el értékesíteni egyelőre.
Európában a harmadik helyre a Xiaomi fért oda, ami szintén nem váratlan, hiszen bár a kontinensen 2021 második negyedévében darabszámban már ők adták el a legtöbb készüléket, a gyártó legnépszerűbb telefonjai egytől-egyig a Redmi-szériából kerülnek ki, amelynek árai bőven 400 dollár alatt kezdődnek.
A Counterpoint elemzői azt is megállapítottak, hogy globálisan az eladott készülékeknek csaknem a negyede került ki a prémium kategóriából, amelyen belül a 800 dollár feletti telefonokat összesítő ultra-prémium kategóriában volt a legnagyobb a növekedés. Ez jelentős részben az iPhone 12 Pro és Pro Max telefonok jó eredményeinek tudható be, amit az is jelez, hogy ebben a szegmensben az Apple 75%-os részesedéssel rendelkezik. Az elemzőcég szerint ennek oka az lehet, hogy a felhasználók a lezárások alatt jobban rá voltak szorulva a telefonjaikra, így hajlamosabbak drágább modelleket választani, emellett elképzelhető, hogy az otthoni munkából fakadó extra megtakarítások miatt több pénzt tudtak készülékvásárlásra fordítani.
A jelentés emellett azt is tisztán megmutatja, hogy a prémium szegmensben az 5G ma már telejen altalánossá vált: míg egy évvel ezelőtt csupán a készülékek 35%-a tudott csatlakozni 5G-hálózathoz, addig idén már az eladott telefonok 84%-a 5G-képes volt.
Javítás: cikkünk korábbi verziójában helytelenül állítottuk, hogy a prémium okotelefonok-piaca 26%-kal növekedett az előző év azonos időszakához képest, ez ugyanis a teljes okostelefon-piac növekedése volt. A prémium okostelefonok piaca ezzel szemben 46%-kal növekedett a Counterpoint Research adatai szerint.
(Borítókép: Don Arnold/WireImage/Getty Images)