Az Airship Initiative Design Bureau Aerosmena (AIDBA) egy orosz léghajógyártó cég, mely csészealj alakú, akár 600 tonna hasznos teherrel is megbirkózó repülő teherhajókat indítana 2024-ben. A koncepció mögött a tavaly koronavírus fertőzésben elhunyt repülőgép-tervező, Orfey Kozlov állt, aki olyan teherszállító léghajó-családot tervezett, mely terepen végzett kirakodási műveletek végrehajtására is képes lehet a földi infrastruktúrától függetlenül. A léghajó ennek során egyszerűen lebeghet majd a föld felett és a rakományt egy lift-rendszer segítségével engedheti le maga alá.
"Az áruk szállítását ezzel a kialakítással egyszerű háztól házig rendszer szerint hajtják végre, amely segít csökkenteni a logisztika és a raktárak költségeit. Az Aerosmena teherhajó repüléssel töltött óránkénti költsége körülbelül egy nagyságrenddel lehet alacsonyabb, mint egy szállító repülőgépé” - mondta el Szergej V. Bendin, az Aerosmena vezérigazgatója az Interesting Engineeringnek.
Az Aerosmena léghajócsaládjának csak az első darabja lesz a tervezett lencse-alakú Orfey AIDBA léghajó. Orosz közlés szerint a koncepció a thermal ballastnak nevezett hőeloszláson valamint a fejlett kormányzási és pilóta-rendszeren alapul majd.
A léghajók akár 8000 km hatótávolsággal is rendelkezhetnek, 250 kilométer per órás sebességgel.
A tervezők repülő csészealj-forma speciális aerodinamikai jellemzőire építenek, melyet TsAGI szélcsatornájában teszteltek és fejlett matematikai modellezéssel hoztak létre. A léghajó designját és műrepülésének lehetséges manővereit számítógépes szimulációkkal is tesztelték. Az Aerosmen család léghajói 20, 60, 120, 200, 400, 600 tonna szállítási kapacitással készülnek majd.
Az UFO-szerű alak megkönnyítheti az oldalszélben történő manőverezést és leszállást, a hagyományosabb, szivar alakú hajótestet használó léghajókhoz képest, ami elérhetővé teheti a nehezen megközelíthető területeket is számottevő súlyú hasznos teher célba juttatása mellett.
A csészealj segíthet a természeti katasztrófák során, például erdőtüzek eloltásában vagy a hasznos terhek hegyvidéki területre juttatásában. A hajótest két gázzal töltött tartályt is tartalmaz, melyek az emelőerőt szolgálják. A 600 tonna teherbírású modellnek 620 ezer köbméter héliumra lesz szüksége a lebegéshez.
A felhajtóerőt emellett nyolc helikoptermotor kipufogógáza adja majd, ami 200 Celsius fokig melegített levegővel tölti meg a központi gáztartályt a hajó belsejében, hogy az megemelhesse a terhét. Bendin elmondta, hogy először a 60 tonnás változat kerülhet megépítésre, majd a repülési teljesítményadatok kiértékelése után jöhetnek a nagyobb teherbírású változatok.
Az Aerosmena CEO-ja szerint akár személyszállításra alkalmas változat is készülhet, mely világ körüli luxusutazásra is képes lehet, repülő szállodaként funkcionálva. Ezzel gyakorlatilag a léghajózás visszatérne oda, ahol a múlt század húszas-harmincas éveiben volt a Zeppelin korában. Ma sem az Különösen az Aerosmena az egyetlen olyan vállalat, ami merít a technológiai nosztalgikus múltjából. A Google társalapítója, Sergey Brin is léghajócégbe fektetett, és saját típust fejlesztenek.
(Forrás: InterestinEngineering Kép: Aerosmena)