A világ első teljesen önvezető helikoptere 2019-ben emelkedett a magasba, a Skyryse cég méghozzá egyből egy hosszabb úttal demonstrálta a jármű képességeit és a tesztrepülésre még utasokat is vittek az átalakított Robinson R-44-nel. A több-kevesebb autonómiával ellátott helikopterek fejlesztésének tempója az azóta eltelt években sem lassult és főként a hadászati célú felhasználási területeken egyre népszerűbbé válik az önvezető technológia integrálása a járművekbe.
A legtöbb esetben a helikopterek önálló működésének megoldásához nem újfajta gépeket gyártanak, hanem már bejáratott és bevált típusokat látnak el az autonómiát elősegítő rendszerrel, például a Sikorsky legendás Black Hawkját vagy az Afganisztánban is szolgáló K-Maxot, így olyan gépek maradhatnak szolgálatban az új szerepkörben is, amiket már jól ismernek a hadsereg tagjai.
A katonai jellegű akciók kivitelezésére alkalmas önvezető helikopterek száma az Airbus jóvoltából tovább növekszik, a cég ugyanis 2022-ben, a VSR700 program keretében elkezdte tesztelni az önálló fel-, és leszállásra alkalmas rendszerét a VSR700 járművekben. A VSR700 egy könnyű taktikai légi jármű, ami pilóta nélkül üzemel és egy hagyományos helikopterhez képest kisebb költséggel tud különféle rakományokat szállítani. A járművet tengeri bevetésekhez fejlesztik, ahol a hajókat kísérheti, az ellenséges erőkről adatokat gyűjthet, radarokkal és szenzorokkal időben észlelheti a tengeralattjárók felbukkanását és védelmi, valamint mentési feladatokat láthat el. Az Airbus járműve 8 órás akciókra alkalmas (teljesen megpakolva), 185 km/h-ás maximális sebességet tud elérni és "diszkrét külsejével" jól használható lopakodó járműként is.
A VSR700 UAV (unmanned air vehicle) tesztelését tavaly kezdték meg, idén májusban pedig már a víz fölötti bevetésekre is sor került, ahol demonstrálták a gépnek a precíz landolás kivitelezésére való alkalmasságát. A franciaországi tesztek alatt összesen 80-szor emelkedett a magasba és landolt a jármű egy civil hajó fedélzetéről, olyan körülmények között, amelyek egy valós bevetésre emlékeztettek. Az Airbus a próbákat sikerként könyvelte el és már a következő lépést tervezi: legközelebb a második VSR700 prototípus a Francia Haditengerészet FREMM hajójáról száll majd fel még ennek az évnek a során.
(Fotó: Airbus)