A fiatal magyar tervező most egy újabb komoly sikert könyvelhet el, ugyanis teljes egészében magyarokból álló csapatával sikerült megszerezniük a harmadik helyet a világ legrégebbi repüléstudományi intézetének, a brit Királyi Repüléstudományi Társaság tervezői versenyén az Orca névre hallgató projekttel. Ez egy eVTOL, azaz elektromos hajtású, függőleges fel- és leszállásra képes jármű, amit a köznyelvben légitaxiként szoktak emlegetni, mivel a legtöbb ezzel foglalkozó cég egyfajta utazásmegosztó szolgáltatásként képzeli el az ilyen gépek jövőjét.
Az Orca tervezői más megközelítést választottak, ugyanis a gépet kifejezetten légi mentési feladatok ellátására tervezték, ami szerintük nem csak olcsóbb, de gyorsabb megoldást is nyújthat a mentőegységek számára. A repülőgépet összesen hét elektromos rotor hajtja, amelyek közül az első kettő, az úgynevezett canard szárnyon elhelyezett rotor forgatható, így az emelésbe és a gép előrehaladásába egyaránt besegítenek.
Varga a kérdésünkre elmondta, hogy a szimulációk szerint a gép legalább 110 kilométert tud megtenni egy feltöltéssel, az akkumulátorok pedig gyorscsere rendszerűek, így nem kell időt tölteni a feltöltésükkel. "Összehasonlítva a jelenleg szolgáló mentőhelikopterekkel, időben akár 20 százaléknyi, üzemeltetési költségben pedig 26 százaléknyi csökkenést tudunk elérni" - mondja Varga, aki szerint az elért eredmény is bizonyítja, hogy jó alapokkal versenyzünk egy nemzetközi és rendkívül specializált területen.
Az Orca kabinjában a pilóta mellett egy kisegítő személyzet valamint egy fekvőbeteg fér el, a gép összességében nagyjából 300 kilogrammnyi hasznos teher szállítására alkalmas. Más VTOL-okkal ellentétben az Orca a kialakításából fakadóan a hajtási rendszerek meghibásodása esetén is képes messzire elsiklani, de a gépet a biztonság kedvéért két mentőejtőernyővel is felszerelték, ami ma már általánosnak számít a kisgépes piacon.
A csapat tagjai:
A személyszállításra is alkalmas multikopterek piaca az utóbbi néhány évben kezdett el nagyon felpörögni, olyannyira, hogy ha minden jól megy, néhány éven belül a Lilium és a Volocopter akár már az üzemszerű működést is megkezdhetik a saját légitaxi-szolgáltatásukkal. A területen a magyarok is elég jól állnak, a Lift Aircraft Hexa nevű járművét például egy magyar csapat tervezte, és a Liliumhoz valamint a Volocopterhez hasonlóan már szintén a tesztrepülések fázisában tartanak a fejlesztéssel.
(Fotó: Orca)