A müncheni székhelyű Lilium 2015-ben az elsők között mutatott be működő légitaxi-prototípust, a szektorban elfoglalt előkelő helyüket pedig azóta is sikerült megőrizniük. A cég tavaly hajtotta végre az első sikeres tesztrepülést a legújabb, Lilium Jetre keresztelt járművével, és bár egyelőre csak ember nélkül tesztelik, így is szorosan ott loholnak a Volocopter nyomában. Bár a légitaxi-szektorban már olyan cégek is érdekeltek, mint az Airbus, a Hyundai, az Uber vagy a Bell, jelen állás szerint meglepő lenne, ha nem valamelyik német startup lenne az első, ami kereskedelmi légitaxi-szolgáltatással a piacra lép.
A Liliumnak erre már fix céldátuma is van, ugyanis 2025-ben szeretnék elindítani a szolgáltatást, ennek jegyében pedig nemrég megállapodást kötöttek a floridai Orlando városával egy 5200 négyzetméteres légitaxi-repülőtér (Vertiport) felépítésére. Ehhez természetesen még jó néhány engedélyt be kell szerezniük, de ha minden jól megy, akkor hamarosan ilyen látvány fogja fogadni a Nona-tóhoz látogatókat.
A cég már New Yorkba, San Franciscóba, Philadelphiába, Bonnba és Palo Altóba is tervezett Vertiportot, de ezekre egyelőre még nincs megállapodás.
A Lilium Jetnek nem lesz mindenhol szüksége ekkora repülőtérre, hiszen a légitaxik egyik előnye éppen az, hogy szinte bárhol le tudnak szállni. A másik előnyük, hogy az elektromos motorjaiknak köszönhetően nem szennyezik a környezetet és a helikopterekhez képest meglehetősen halkak is. A Lilium szerint a repülőgépük nagyjából annyira hangos,mint egy elhaladó kamion, négyszáz méter feletti magasságban pedig már egyáltalán nem hallható a Földről. A Lilium Jetet a szárnyain elhelyezett 36 rotor hajtja, amelyekkel képes helyből felemelkedni, majd akár 300 km/h-s sebességgel repülni. Más légitaxikhoz képest a Lilium Jet egészen komoly hatótávolsággal rendelkezik, ugyanis a gyártó szerint háromszáz kilométert is meg tud tenni egy töltéssel, így nem csak a városi, de a városok közötti közlekedésre is alternatívát nyújthat. Bár sok cég a légitaxikat teljesen önvezetőként kéozeli el, a Lilium ezzel egyelőre nem kísérletezik: a gépet egy hús-vér pilóta vezeti, aki mellett négy utas fér el egyszerre.
Nem meglepő, hogy a Lilium választása Orlandóra esett, hiszen a floridai város San Franciscóhoz hasonlóan élen jár a fejlett közlekedési technológiák adaptálásában. A népszerű turistacélpont az elsők között engedélyezte az önvezető autók tesztelését a város útjain, tavaly szeptember óta pedig a Nona-tó környékén már robotbuszok szállítják az utasokat.
(IFLScience, Fotó: Lilium, Lake Nona)
Már jövőre megkezdődnek a párizsi légitaxi éles tesztjei
Újabb személyi drón emelkedett a magasba emberrel a fedélzetén, ezúttal Japánban