Ilyen lehet az első repülőtér, ahonnan már légitaxikkal utazhatnak az emberek

2020 / 11 / 13 / Bobák Áron
Ilyen lehet az első repülőtér, ahonnan már légitaxikkal utazhatnak az emberek
A légitaxik, avagy személyszállító drónok fejlesztése már évek óta folyamatban van, 2020-ban pedig végre az is elkezdett körvonalazódni, hogy mikor emelkedhetnek a magasba az első kereskedelmi célú gépek. Most a szektor egyik úttörője, a Lilium állt elő egy igencsak fontos bejelentéssel.

A müncheni székhelyű Lilium 2015-ben az elsők között mutatott be működő légitaxi-prototípust, a szektorban elfoglalt előkelő helyüket pedig azóta is sikerült megőrizniük. A cég tavaly hajtotta végre az első sikeres tesztrepülést a legújabb, Lilium Jetre keresztelt járművével, és bár egyelőre csak ember nélkül tesztelik, így is szorosan ott loholnak a Volocopter nyomában. Bár a légitaxi-szektorban már olyan cégek is érdekeltek, mint az Airbus, a Hyundai, az Uber vagy a Bell, jelen állás szerint meglepő lenne, ha nem valamelyik német startup lenne az első, ami kereskedelmi légitaxi-szolgáltatással a piacra lép.

Elektromos légitaxik #1 Európában 2025-ig elindulhat a Lilium Németországban már tesztelik és nemsokára százával gyártják az elektromos légitaxikat, amikhez nem kell repülőtér, mivel helyből szálnak fel és le.

A Liliumnak erre már fix céldátuma is van, ugyanis 2025-ben szeretnék elindítani a szolgáltatást, ennek jegyében pedig nemrég megállapodást kötöttek a floridai Orlando városával egy 5200 négyzetméteres légitaxi-repülőtér (Vertiport) felépítésére. Ehhez természetesen még jó néhány engedélyt be kell szerezniük, de ha minden jól megy, akkor hamarosan ilyen látvány fogja fogadni a Nona-tóhoz látogatókat.

A cég már New Yorkba, San Franciscóba, Philadelphiába, Bonnba és Palo Altóba is tervezett Vertiportot, de ezekre egyelőre még nincs megállapodás.

A Lilium Jetnek nem lesz mindenhol szüksége ekkora repülőtérre, hiszen a légitaxik egyik előnye éppen az, hogy szinte bárhol le tudnak szállni. A másik előnyük, hogy az elektromos motorjaiknak köszönhetően nem szennyezik a környezetet és a helikopterekhez képest meglehetősen halkak is. A Lilium szerint a repülőgépük nagyjából annyira hangos,mint egy elhaladó kamion, négyszáz méter feletti magasságban pedig már egyáltalán nem hallható a Földről. A Lilium Jetet a szárnyain elhelyezett 36 rotor hajtja, amelyekkel képes helyből felemelkedni, majd akár 300 km/h-s sebességgel repülni. Más légitaxikhoz képest a Lilium Jet egészen komoly hatótávolsággal rendelkezik, ugyanis a gyártó szerint háromszáz kilométert is meg tud tenni egy töltéssel, így nem csak a városi, de a városok közötti közlekedésre is alternatívát nyújthat. Bár sok cég a légitaxikat teljesen önvezetőként kéozeli el, a Lilium ezzel egyelőre nem kísérletezik: a gépet egy hús-vér pilóta vezeti, aki mellett négy utas fér el egyszerre.

Rendkívül jól halad a magyar tervezésű légitaxi fejlesztése A koronavírus-járvány ugyan megtorpanásra késztette a Lift Aircraftot, de a Kerülő Balázs vezetésével tervezett Hexa még így is beelőzheti a világot.

Nem meglepő, hogy a Lilium választása Orlandóra esett, hiszen a floridai város San Franciscóhoz hasonlóan élen jár a fejlett közlekedési technológiák adaptálásában. A népszerű turistacélpont az elsők között engedélyezte az önvezető autók tesztelését a város útjain, tavaly szeptember óta pedig a Nona-tó környékén már robotbuszok szállítják az utasokat.

(IFLScience, Fotó: Lilium, Lake Nona)

Ez is érdekelhet:

Már jövőre megkezdődnek a párizsi légitaxi éles tesztjei

Újabb személyi drón emelkedett a magasba emberrel a fedélzetén, ezúttal Japánban

Ha az Airbuson múlik, hamarosan drónokkal fogunk repkedni a városok felett ahelyett, hogy a dugóban ülnénk


Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
Hiánypótló funkcióval bővült a világszerte használt magyar szoftver
A memoQ az egyik legnépszerűbb fordítástámogató szoftver a szakmabeliek körében, a 10.1-es verzió óta pedig a szoftver webes változata már a képernyő-felolvasó programokkal is kompatibilis, így biztosítva, hogy a vakok és gyengénlátók is önállóan, külső segítség nélkül tudják használni a szolgáltatást.
Lézerhajtóművet terveztek szuperszonikus tengeralattjáróhoz
Lézerhajtóművet terveztek szuperszonikus tengeralattjáróhoz
A következő generációs tengeralattjárók szuper gyorsak és irtó csendesek lehetnek a szuperkavitáció jelensége miatt.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.