A világ legismertebb videómegosztója idén volt tizenhat éves. A Google az alapítása után másfél évvel vásárolta fel a YouTube-ot, nagyjából másfél milliárd dollárnyi Google-részvényért cserébe, és röviddel ezután már el is indult az YPP. A program célja, hogy az oldalra videókat feltöltők részesedjenek az általuk generált bevételből, így szerencsés esetben mindenki nyer: a portál értékes tartalomhoz jut, amitől több lesz a néző, amitől több lesz az értékesíthető reklámidő és -felület, amitől több lesz a pénzük, amit megosztanak a videósokkal, akik ezért még több és jobb videót gyártanak.
Ahogyan a Wired tavaly ősszel felidézte, 2012-ben a portál egyik vezetője azt ígérte, hogy 2016-ra az oldalon napi egymilliárd órányi videót fognak nézni a látogatók. Ekkor még csak százmilliónál tartottak. A cél végül teljesült, de ehhez az kellett, hogy a YouTube egyre jobb és jobb tartalmakat ajánljon, amikor végeztünk az előző videóval. És a "jobb" nem feltétlenül azt jelenti, hogy jobb minőségű, sokkal inkább azt, hogy a képernyő előtt tartja az embereket. Az oldalt akkoriban folyamatosan azzal vádolták, hogy az extrém tartalmakat részesíti előnyben, amikor videókat ajánl - pont, ahogyan a Facebookon a polarizáló, vitákat generáló bejegyzések domináltak a hírfolyamokban. Nem véletlenül kezdi a blogposztját még most is azzal Neal Mohan, a YouTube-ért, mint termékért felelős vezető, hogy
"A felelősségteljes működés jó az üzletnek és jó az alkotók közösségének".
Mohan bejegyzése úgy ünnepli a kétmilliós mérföldkövet, hogy közben többször kitér arra, hogy mennyire fontos a cégnek, hogy háttérbe szorítsa az erőszakos tartalmakat, kiemelje a minőségi videókat, illetve jutalmazza azok alkotóit. Mohan aláhúzza, hogy 2020 utolsó negyedévében ezer megtekintésből csak tizenhat-tizennyolc történt olyan videón, amelyről később kiderült, hogy erőszakos. Az YPP csatornák közül is igyekeznek eltávolítani azokat, amelyek a gyűlöletbeszéddel, a zaklatással vagy az álhírekkel kapcsolatos szabályaik ellen vétenek.
A programban részt vevők már tízféleképpen kereshetnek pénzt a platformon, például hirdetésekkel, csecsebecsék árusításával, de akár azzal is, hogy elkezdik használni a YouTube válaszát a TikTokra, a YouTube Shorts-ot. Mindezzel Mohan szerint 2019-ben csak az Egyesült Államokban több mint háromszázezer teljes állásnyi pénz került az alkotói ökoszisztémába.
(Borítókép: Viktoria Korobova/Getty Images)