Rengetegen élnek a YouTube-ozásból

2021 / 08 / 24 / Pőcze Balázs
Rengetegen élnek a YouTube-ozásból
A YouTube Partner Program (YPP), amellyel a videósok pénzt kereshetnek a platformon, elérte a kétmillió résztvevőt világszerte. A cég több mint harmincmilliárd dollárt fizetett ki nekik az elmúlt három évben.

A világ legismertebb videómegosztója idén volt tizenhat éves. A Google az alapítása után másfél évvel vásárolta fel a YouTube-ot, nagyjából másfél milliárd dollárnyi Google-részvényért cserébe, és röviddel ezután már el is indult az YPP. A program célja, hogy az oldalra videókat feltöltők részesedjenek az általuk generált bevételből, így szerencsés esetben mindenki nyer: a portál értékes tartalomhoz jut, amitől több lesz a néző, amitől több lesz az értékesíthető reklámidő és -felület, amitől több lesz a pénzük, amit megosztanak a videósokkal, akik ezért még több és jobb videót gyártanak.

A gyakorlatban mindez egy kicsit bonyolultabb

Ahogyan a Wired tavaly ősszel felidézte, 2012-ben a portál egyik vezetője azt ígérte, hogy 2016-ra az oldalon napi egymilliárd órányi videót fognak nézni a látogatók. Ekkor még csak százmilliónál tartottak. A cél végül teljesült, de ehhez az kellett, hogy a YouTube egyre jobb és jobb tartalmakat ajánljon, amikor végeztünk az előző videóval. És a "jobb" nem feltétlenül azt jelenti, hogy jobb minőségű, sokkal inkább azt, hogy a képernyő előtt tartja az embereket. Az oldalt akkoriban folyamatosan azzal vádolták, hogy az extrém tartalmakat részesíti előnyben, amikor videókat ajánl - pont, ahogyan a Facebookon a polarizáló, vitákat generáló bejegyzések domináltak a hírfolyamokban. Nem véletlenül kezdi a blogposztját még most is azzal Neal Mohan, a YouTube-ért, mint termékért felelős vezető, hogy

"A felelősségteljes működés jó az üzletnek és jó az alkotók közösségének".

Mohan bejegyzése úgy ünnepli a kétmilliós mérföldkövet, hogy közben többször kitér arra, hogy mennyire fontos a cégnek, hogy háttérbe szorítsa az erőszakos tartalmakat, kiemelje a minőségi videókat, illetve jutalmazza azok alkotóit. Mohan aláhúzza, hogy 2020 utolsó negyedévében ezer megtekintésből csak tizenhat-tizennyolc történt olyan videón, amelyről később kiderült, hogy erőszakos. Az YPP csatornák közül is igyekeznek eltávolítani azokat, amelyek a gyűlöletbeszéddel, a zaklatással vagy az álhírekkel kapcsolatos szabályaik ellen vétenek.

A programban részt vevők már tízféleképpen kereshetnek pénzt a platformon, például hirdetésekkel, csecsebecsék árusításával, de akár azzal is, hogy elkezdik használni a YouTube válaszát a TikTokra, a YouTube Shorts-ot. Mindezzel Mohan szerint 2019-ben csak az Egyesült Államokban több mint háromszázezer teljes állásnyi pénz került az alkotói ökoszisztémába.

(Borítókép: Viktoria Korobova/Getty Images)

További cikkek a témában:

Sok a gyerek YouTube-sztár, de jövőre ez megváltozhat A Forbes idén is összeállította a legjobban kereső youtuberek listáját: sok a gyerek és sok a videójáték, de azért hellyel-közzel akad más is. Viszont lehet, hogy ez a lista utoljára néz ki így.

A legnagyobb zenekarok is megszenvedik a koronavírust Azzal, hogy a kormányok világszerte betiltották az összejöveteleket, a zenészeket is elvágták a legfontosabb bevételi forrásuktól. Fluor Tomit és Kelemen Lacit, a Dope Calypso gitárosát kérdeztük a járvány hatásairól.

A YouTube egyre inkább a TikTokra és a Twitchre fog hasonlítani Nem bírunk ki tizenöt percet anélkül, hogy ne készítenénk nyúlfarknyi videókat a közösségi oldalunkra? Akkor pont nekünk találták ki a rövid videó formátumot, a YouTube pedig egyre inkább ezek irányába mozdul el. Nézzük, hogy kell készíteni a Klipeket a videómegosztón.


Hello Szülő! Ha a gyereked nem tud valamit, akkor téged fog kérdezni. De ha te szülőként nem tudsz valamit, akkor kihez fordulsz?
A digitális kor szülői kihívásairól is találhattok szakértői tippeket, tanácsokat, interjúkat, podcastokat a Telekom családokat segítő platformján, a https://helloszulo.hu/ oldalon.
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Hogyan válasszunk külföldi egyetemet? És mennyibe fog ez kerülni a családnak?
Repül már a vén diák. Hová? Hová?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogyan vélekednek a magyarok a net veszélyeiről – és kik a leginkább fenyegetettek?
Hogy áll a magyar lakosság generációkra bontva a kiberbiztonsághoz? – Erről szól az ESET rendkívül átfogó felmérése, amelyből olyan meglepő eredmények is kiderülnek, hogy kik a romantikus csalások legfőbb célpontjai, miközben az adott csoport nem is nagyon ismeri ezt a fenyegetést.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.