Ritka képeken végre jól látható az új generációs amerikai bombázó, a B–21 Raider

2023 / 03 / 08 / Felkai Ádám
Ritka képeken végre jól látható az új generációs amerikai bombázó, a B–21 Raider
Az amerikai légierő két új képet tett közzé a B–21 Raiderről, az USA következő generációs lopakodó bombázójáról. A képeken a B–21 felülről és oldalról is látható, így további részleteket villantottak a gép a kialakításáról és a jellemzőiről.

A B–21 Raider-t a Northrop Grumman nagy hatótávolságú, áthatoló (penetrating) bombázónak fejleszti, amely hagyományos és nukleáris fegyvereket egyaránt képes eljuttatni a célpontokhoz.

A cél a mostanra igencsak nyugdíjas korba lépett B–1B Lancer és B–2 Spirit bombázók leváltása, valamint a meglévő B–52H Stratofortress flotta kiegészítése. Arról már korábban is írtunk, hogy a Raider érkeztéig a Légierő miként modernizálná a B–2 Spirit gépeket, amelyek innentől nemes egyszerűséggel inkább megkerülnék az ellenséges érzékelőket és légvédelmet, és nem pusztán a lopakodó képességekre alapoznák az áthatolási stratégiájuk:

Esélye sincs az orosz légvédelemnek a feljavított, amerikai B–2 bombázókkal szemben A 737 millió dolláros „upgrade”-nek hála az amerikai stratégiai bombázó állítólag „sebezhetetlen” lesz az orosz légvédelem számára – a gép sokkal erősebb processzort kapott, de a változások a nukleáris töltetet is érintik.

Az új képek – melyekről a The War Zone számolt be – azt mutatják, hogy a B–21 hasonló „repülő szárny” (flying-wing) kialakítású, mint a B–2, de azért akad néhány észrevehető különbség. Ilyen például, hogy a B–21 áramvonalasabb orr- és pilótafülke-részt kapott, de a B–21-nek a hátsó része is különbözik a B–2-től, ami javíthatja aerodinamikáját és lopakodó teljesítményét. A motor szívónyílásai közelebb helyezkednek el a szárny középpontjához, ami csökkentheti a radarjelet és az infravörös kibocsátást is. A kipufogófúvókák a szárnyszerkezet belsejében lettek elrejtve, ami elősegítheti a hő elvezetését és nehezítheti az infravörös érzékelők észlelését.

A képeken közelről látszik a gép textúrája is, és mint azt a WZ írja, összességében a B–21 organikus megjelenéssel bír, vagyis szinte olyan, mintha „növesztették” volna, nem pedig megépítették többféle anyagból. Mindez a lap szerint bizonyítékul szolgál arra, hogy milyen messzire jutott a nagy fesztávú kompozit szerkezetek gyártása és a kapcsolódó anyagtudományok a B–2 megjelenése óta eltelt évtizedekben. Mint arról Frank Kendall, a Légierőt felügyelő miniszter nemrég nyilatkozott:

„A B–21, amelyet alig néhány hónapja mutattunk be, a Global Strike rendszercsaládunk központi eleme lesz. A B–21 repülési tesztjeit az előrejelzések szerint még ebben a naptári évben kezdik meg. Célunk a gyártás megkezdése amilyen gyorsan csak lehetséges.”

Habár a B–21 pontos specifikációi még titkosak, de a becslések szerint körülbelül 1000 km/h lesz a maximális sebessége, 9656 km-es hatótávolsága (légi utántöltés nélkül), ill. legfeljebb 27 tonna hasznos terhet (beleértve a hagyományos és a nukleáris fegyvereket is) szállíthat. Korábban írtunk azokról a kérdésekről, amelyek a gép kapcsán a leginkább érdekelhetnek egy ellenséges országot:

Ez az a négy titok a B–21 Raider kapcsán, ami Kínát a leginkább érdekelheti Nem csak Kína lehet ezekre kíváncsi az USA új bombázója kapcsán, de úgy általában is ezek talán a legérdekesebb kérdések.

Korábban arra is kitértünk, hogy Oroszország miként modernizálja a saját nukleáris bombázóit:

Tyereskova: az oroszok új nukleáris bombázója A világ jelenlegi legnagyobb, szolgálatot teljesítő stratégia bombázójának az utódját az Orosz Légierő gerincének tekintik, és az első női űrhajósról nevezték el.

(Kép: Amerikai Légierő)


Ismerd meg a ROADSTER magazint!
AUTÓK - DESIGN - GASZTRO - KULT - UTAZÁS - TECH // Ha szereted a minőséget az életed minden területén, páratlan élmény lesz!
Autót vennél mostanában? Nézz bele a PLAYER AUTÓTESZT ROVATÁBA!
Minden friss és izgalmas autót kipróbálunk, amit csak tudunk, legyen az dízel vagy elektromos, olcsó vagy luxus, kétszemélyes vagy kisbusz!
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Hidrogénbuszokkal utazhatunk decembertől néhány helyen az országban
Két darab, hidrogént fogyasztó, vízpárát eregető busz indult el próbaüzemben, hat magyar város közlekedésében próbálják ki őket.
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
A Tesla sorsa múlhat a most bemutatott Cybertruck fogadtatásán
Ha bejön, akkor pickup-nagyhatalom lehet a cégből, ami Amerikában egyenlő a sikerrel.
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.