Robot-homokférget épített egy kutatócsoport laza, szemcsés közegben való mozgáshoz

2021 / 06 / 29 / Rácz Tamás
A kutatócsoport arra gondolt: van már repülő robot, úszó robot, tengeralattjáró robot, csőjáró robot és mindenféle kerekes meg lábas robotok, de homokban bujkáló robot még nincs!

A kutatók a magát a tengerfenéki homokba fúró polip, a növények talajban növekvő gyökerei és az érdekesen aszimmetrikus fejű vakondgyíkok módszerét ötvözve hoztak létre egy olyan robotot, amely irányítottan képes közlekedni olyan szemcsés, fluidum jellegű anyagban, mint például a homok. Az eszköz maga előtt levegőbefúvással lazítja fel a közeget (ahogy a polip a kifecskendezett vízzel a homokot),  orrával félretúrja az anyagot (ahogy a vakondgyíkok teszik) és felfúvódó lufikígyó módjára nem is halad, inkább terjeszkedik előre (ahogy a gyökérvégek).

A föld alatt tekergő robotgiliszta videóját elnézve elsőként biztosan Hollywod ugrik be, a Dűne homokférgei vagy a csodás Tremors-sorozat szörnyei, de a kutatók a filmiparnál hasznosabb területeket is el tudnak képzelni találmányuknak. Az idegen bolygók felfedezésében például a homokszerűen laza közegekben való haladásra eddig nemigen létezett jól használható technológia.

Persze lyukakat eddig is tudtunk fúrni a talajba, de bizonyos kutatási, felderítési  célokra valóban hasznos lehet egy használaton kívül kevés helyet foglaló, kis tömegű, a környezetét nem roncsoló szerkezet. A kísérletekben látványos például, ahogy a homokba ágyazódott akadály alatt bújik át a gép és anélkül tud "körülnézni" a túloldalon, hogy el kellene távolítani a masszív tereptárgyat vagy az átjutást akadályozó laza közeget.

A kutatás összefoglaló dokumentációja itt tekinthető meg.

Aki ezt a holdi adatgyűjtő robotot tervezte, biztosan a Pokémonon és Transformersen cseperedett A robot egy golyó formájában kerül ki a Hold felszínére, majd a golyó kinyílik és kétkerekű járművé változik.

Hörcsöglabdaszerű, gömb alakú robot készül a holdi barlangok kutatására A gömbforma nem elsősorban a jópofa mozgás miatt fontos, a dizájn a robot belsejében lévő műszerek és a mozgatóberendezés védelmét szolgálja.

Holdjárót épít a NASA-nak a GM és a Lockheed Martin Az új holdautó önvezetésre is képes lesz és a Hold déli sarkára is eljuthat.

A 6G hajnala: Optikai switchek és elektromágneses hullámmanipuláció
A 6G technológia az optikai kapcsolás és a pontos elektromágneses hullámmanipuláció révén forradalmasítja a telekommunikációt, növelve a kapcsolódási sebességet és hatékonyságot.