Robotikával segítik a gyerekek szövegértését

2021 / 05 / 23 / Perei Dóra
Robotikával segítik a gyerekek szövegértését
2019-ben az ELTE gyógypedagógiai karának közreműködésével elindult a RIDE projekt. A négy ország tizenegy intézményét összefogó Erasmus+ program keretében a szakemberek olyan modulháló kifejlesztését és tesztelését tűzték ki célul, amely a robotika segítségével támogatja a nyolc-tizennégy éves korosztály inkluzív (sokszínű, vegyes képességű) csoportokban történő fejlesztését.

A modulháló tíz szöveg feldolgozásán keresztül, feladatlapokkal, építési és programozási ötlettárral, tanári útmutatókkal, módszertani segédanyagokkal, pedagógus képzéssel segíti a különböző területeken fejlesztést vagy éppen tehetséggondozást igénylő gyermekek támogatását.

A projekt résztvevői kidolgoztak egy modul mátrixot, amely a differenciálást úgy teszi lehetővé, hogy akár az egy csoportban, egy szövegrészleten közösen dolgozó gyermekek is személyre szabott fejlesztést kaphassanak. Mindezt maguk az irodalmi szövegrészletek és a megcélzott kilenc fejlesztési terület metszéspontjában létrehozott feladatlapok, tanári útmutatók,

mintarobotok segítik, és rendelkezésre áll egy robotprogramozási tudástár is.

Az európai irodalomra és kulturális örökségre épülő tananyagok (mesék, regények és történelmi témák) között megtalálható A Pál utcai fiúk és a Vuk (Magyarország), a Camino de Santiago és a Don Quijote (Spanyolország), A távollévő fiú sétája és A képregényegér (Olaszország), Az öt kenyér és Az elvarázsolt disznó (Románia), az Alice Csodaországban és A dzsungel könyve (európai). A kutatók a tananyagokat több változatban készítették el a különböző készségek és képességek (szövegértés, a grafomotoros készségek, a térbeli tájékozódás, figyelem, szociális kompetenciák, algoritmikus gondolkodás-létkompetenciák, technikai ismeretek, más tantárgyak robotikával történő tanítása, kreativitás, ill. tehetséggondozás) fejlesztéséhez.

A tananyagok közül kettő már elérhető a RideRobotics honlapján, Az öt kenyér című román népmese és A Pál utcai fiúk történetrészleteket feldolgozó moduláris tananyacsomag és módszertani segédanyag. A tananyagkidolgozásban és a módszertani anyagok elkészítésében az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Kar kutatói is részt vesznek, külön figyelmet fordítva a sajátos nevelési igényű diákok támogatására és az inkluzív oktatási környezet biztosítására.

(Ez a cikk eredetileg az ELTE honlapján jelent meg. Fotó: Getty Images Hungary)

További cikkek a Rakétán:

A robot operációs rendszerek titkai A robotok "agya" illetve központi számítógépe sem működhet operációs rendszer nélkül, és talán nem nagy tévedés azt állítani, hogy kevesen tudjuk, mi fut a robotokon. Most kiderítjük.

Jönnek az első vakvezető robotkutyák A kutyákat annyira kedveljük, hogy az elsők között voltak, amiket robotizáltunk, és most Spot után már fejlesztik a vakvezetésre szánt robotkutyákat is.

Ötszáz Lebegőnek hívott robotot indítanak útnak az északi félteke óceánjaiban A tengerek és óceánok vízkészlete felbecsülhetetlen értékű, ezeket az erőforrásokat nem ártana sértetlenül megőrizni a jövő generációi számára, és épp ezen a területen tett nagy lépést előre a Globális óceán-biokémiai kutatási projekt.

 


Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
Szextechnológiai innovációk, amiket már ma ki lehet próbálni
A virtuális valóság ebben az iparágban például már nem is annyira virtuális.
Ez a "rémálom-generátor" elmossa a valóság és a képzelet határát
A Pika 1.5 technikailag egy videógenerátor, de a rémálom-generátor kifejezés talán helyesebb lenne rá. Mutatjuk is, hogy miért.
Ezek is érdekelhetnek
HELLO, EZ ITT A
RAKÉTA
Kövess minket a Facebookon!
A jövő legizgalmasabb cikkeit találod nálunk!
Hírlevél feliratkozás

Ne maradj le a jövőről! Iratkozz fel a hírlevelünkre, és minden héten elküldjük neked a legfrissebb és legérdekesebb híreket a technológia és a tudomány világából.



This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.